Pamiętaj o tym obowiązku w ZUS! Przez jeden błąd twoje dane mogą wpaść w niepowołane ręce

Osoby, które zmieniły adres zamieszkania powinny niezwłocznie poinformować o tym Zakład Ubezpieczeń Społecznych. W przeciwnym razie mogą spotkać je przykre konsekwencje. Dlaczego jest to tak istotne i w jaki sposób może zgłosić zmiany?

Wiele osób niechętnie aktualizuje swoje dane w placówkach i urzędach. ZUS w tym przypadku nie jest wyjątkiem. Wizja stania w kolejkach, by załatwić z pozoru banalną sprawę, skutecznie zniechęca. Tymczasem ta niepozorna czynność może okazać się kluczowa, gdy chcemy chronić naszą prywatność oraz bezpieczeństwo danych osobowych.

Więcej podobnych artykułów przeczytasz na stronie głównej Gazeta.pl

Zobacz wideo Abramowicz: W Polsce nie ma znaczenia, czy się zarobiło, czy nie, składkę do ZUS-u trzeba zapłacić

Dlaczego aktualizacja swojego adresu jest tak istotna? Zadbaj o swoje bezpieczeństwo

Pisma, które otrzymujemy z ZUS-u, zawierają wiele danych wrażliwych. Oznacza to, że jeśli zostaną wysłane na nieaktualny adres, informacje na nasz temat trafią w niepowołane ręce. W ten sposób potencjalny oszust, bez większych problemów będzie mógł narobić ci nieprzyjemności. Dlatego naprawdę warto o to zadbać. Tym bardziej że zmiana danych osobowym w ZUS jest naprawdę łatwa. 

Czy musisz zgłaszać zmianę adresu? Według prawa, tak

To jednak niejedyny powód, dla którego należy aktualizować swoje daneZobowiązuje nas do tego także Kodeks Postępowania Administracyjnego. Jak możemy przeczytać w art. 41 "w toku postępowania strony oraz ich przedstawiciele i pełnomocnicy mają obowiązek zawiadomić organ administracji publicznej o każdej zmianie swojego adresu". W razie, gdy tego nie zrobią, "doręczenie pisma pod dotychczasowym adresem ma skutek prawny". Oznacza to, że jeśli dokumentacja dotrze na nieaktualny adres, którego nie zmieniliśmy, skutki prawne z nią związane wciąż obowiązują.

Jak zmienić swój adres w ZUS? To prostsze niż się wydaje

Zmiana swoich danych w ZUS jest stosunkowo prosta. Możesz to zrobić na trzy sposoby:

  • Przez internet — zaloguj się na swój profil na Platformie Usług Elektronicznych (PUE), a z katalogu usług wybierzesz "US-13 wniosek ubezpieczonego o zmianę danych identyfikacyjnych/adresowych". Następnie należy wypełnić formularz, podpisać go podpisem elektronicznym za pomocą certyfikatu lub profilu zaufanego i wysłać elektronicznie.
  • Osobiście lub pocztą — wydrukuj i wypełnij wniosek US-13 i złóż bądź wyślij go pocztą do swojej placówki ZUS. Otrzymasz go do wypełnienia także na miejscu. By nie czekać w kolejce, umów wizytę.

W obu przypadkach do wniosku należy złożyć dyspozycję odbioru informacji o zmianie. Oprócz tego pamiętaj, że osoba, która posiada płatnika składek zgłasza zmiany bezpośrednio do niego, nie zaś do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. Dotyczy to m.in. zatrudnionych, których płatnikiem jest pracodawca.

Więcej o: