Oszustwa i spam są coraz częstsze, a kolejne połączenie tylko budzi nasz niepokój. Trudno nie odpowiedzieć, bo numer pojawia się jako "nieznany". Jeśli nie ma numeru identyfikacyjnego rozmówcy, nie możesz mieć pewności, czy jest to potencjalny oszust, czy też ważne połączenie, na które czekałeś. Ponadto nie możesz blokować spamerów, jeśli ich numery nie są wyświetlane. Na szczęście istnieją sposoby, by nie dać się nabrać i nie narazić na oszukanie.
Zobacz wideo
Czy rodzice pozwalają dzieciom korzystać z telefonów? [SONDA]
Więcej podobnych artykułów przeczytasz na stronie głównej Gazeta.pl
Co zrobić, gdy otrzymasz połączenie lub wiadomość z nieznanego numeru? 4 wskazówki
Istnieje kilka zasad, które pomogą nam uniknąć niemiłej sytuacji, a także nie narazić nas na stratę pieniędzy lub kradzież danych osobowych.
- Nigdy nie podawaj danych osobowych, haseł, kodów kart bankowych ani kodów odpowiedzi za pośrednictwem poczty elektronicznej.
- Nigdy nie oddzwaniaj na numery, których nie znasz, często jest to przypadek oszustwa. Nigdy nie odbieraj połączeń z nieznanych numerów, zwłaszcza jeśli są to numery zagraniczne.
- Nie wierz temu, co ludzie mówią przez telefon. Żadna firma technologiczna nie zadzwoni do bez zaproszenia, a bank nie poprosi o podanie hasła przez telefon ani o otwarcie nowego konta.
- Nigdy nie klikaj łącza zawartego w otrzymanej wiadomości tekstowej. Nie odpowiadaj, na te wiadomości.
Co zrobić, gdy dzwoni nieznany numer? Istnieją 3 wyjścia z sytuacji
Słyszysz dźwięk telefonicznego dzwonka, a na ekranie wyświetla się nieznany numer. Pierwsza myśl to to, że albo telemarketerzy chcą namówić cię do jakiegoś zakupu, albo potencjalni oszuści będą podszywać się np. pod instytucje bankowe lub ubezpieczyciela. Jak sobie radzić z uciążliwymi połączeniami od nieznanych numerów? Masz 3 opcje:
- Zanim odbierzesz, sprawdź numer w Internecie, jeśli taki widnieje na ekranie telefonu. Wpisz go do przeglądarki Google. Na podstawie opinii internautów możemy ocenić czy dane połączenie jest pozytywne, czy negatywne.
- Jeśli rozmówca przedstawia się np. jako przedstawiciel banku, lepiej rozłącz się, a następnie zadzwoń na infolinię twojego banku i powiadom pracownika o odbytej rozmowie z osobą podającą się za pracownika placówki. Dzięki temu szybko zweryfikujesz, czy poprzedni rozmówca nie był potencjalnym oszustem.
- Jeśli odbierzemy i okaże się, że mamy do czynienia z konsultantem, możemy poprosić go, o usunięcie naszego numeru telefonu z bazy danych. Nasza prośba powinna być spełniona niezwłocznie, zgodnie z przepisami RODO.