Kosmetyki to produkty zaprojektowane i wyprodukowane tak, aby wystarczyły na czas niezbędny do skutecznego i bezpiecznego stosowania. Ich trwałość przed i po otwarciu jest weryfikowana za pomocą specjalnych testów (m.in. badanie stabilności, testy obciążeniowe w celu oceny bezpieczeństwa mikrobiologicznego i inne dane analityczne, takie jak rodzaj użytego opakowania). Ponadto informacje na etykiecie i opakowaniu pozwalają konsumentowi poznać czas ich trwania i prawidłowo je stosować. Jak prawidłowo je odczytywać? Podpowiadamy.
Więcej podobnych artykułów przeczytasz na stronie głównej Gazeta.pl
PAO jest reprezentowane przez symbol znajdujący się zarówno na opakowaniu zawierającym produkt (opakowanie podstawowe), jak i na każdym opakowaniu zewnętrznym i jest reprezentowane przez ikonę otwartego słoika z numerem w środku i literą "M". Symbol PAO oznacza czas, w jakim należy zużyć produkt po otwarciu, pod warunkiem nieprzekroczenia daty ważności produktu kosmetycznego. Data ważności kosmetyków zazwyczaj znajduje się przy oznaczeniu partii produktu i wskazuje termin, do którego produkt kosmetyczny może zostać zużyty, o ile nie został przekroczony przewidywany czas przydatności do użycia po pierwszym otwarciu (PAO). Jeśli na opakowaniu lub etykiecie produktu widzimy ikonkę przedstawiającą otwarty słoiczek oraz niewielki napis "6M" oznacza to, że śmiało możemy stosować kosmetyk przez sześć miesięcy po otworzeniu opakowania. Użytkowniczka Instagrama, którą znajdziemy pod nickiem @skinbytaylor_ podzieliła się z obserwatorami 6 powodami, dlaczego warto sprawdzać tę datę ważności. Są to m.in.: reakcje alergiczne, podrażnienia, infekcje, zmiana właściwości i konsystencji produktu.
Ze względu na swoje właściwości, w przypadku niektórych produktów okres po otwarciu nie ma znaczenia. Dlatego też, jeśli minimalna trwałość produktu przekracza 30 miesięcy, na etykietach nie należy umieszczać żadnych oznaczeń. Kilka przykładów to: