Psychologowie za pomocą wyglądu, postawy ciała, zachowania i koloru określają charakter człowieka. Podpowiadają pracodawcom czy pracownikom agencji rekrutacyjnych jak analizować wygląd i strój kandydata. Psychologia kolorów to dzisiaj bardzo modna nauka. Jest uniwersalna i niezależna od pochodzenia kulturowego ludzi. Świetnie sprawdza się nie tylko w kontaktach między ludźmi, ale przede wszystkim w biznesie. Kolor logo, mebli w biurze, kolory strony sklepu internetowego czy ścian w restauracji nie są obojętne dla powodzenia biznesu.
Czerwony to kolor miłości i seksu, czarny oznacza pokorę, biały niewinność. Od setek lat kolory wyrabiają sobie symboliczne znaczenia. Czy nam się to podoba czy nie, kody znaczeniowe kolorów tkwią w zbiorowej podświadomości. W europejskim
malarstwie suknia Marii jest zawsze biała (kolor niewinności) płaszcz błękitny (kolor mądrości). Żółty od wieków jest kolorem zdrady, stąd to kolor Judasza. Purpura zawsze była kolorem władców i zwierzchników kościoła.
Według psychologów kolory, w które się ubieramy zdradzają nasz charakter i nastrój. Wybór koloru często sygnalizuje zmiany w naszym życiu. Kobieta w czerwonej spódnicy sygnalizuje, że jest silna, niezależna, aktywne. Bardzo często czerwone ubrania wybierają panie, którym rozpadł się związek. Czerwonym kolorem manifestują, że poradzą sobie w każdej sytuacji. Kolor czerwony to również kolor miłości. Kobiety wybierające czerwone sukienki podświadomie sygnalizują otoczeni, że są spragnione lub zainteresowane seksem. Ponieważ czerwony jest bardzo wyrazistym kolorem nie warto wybierać ubrań w tym kolorze na biznesowe spotkania. Będzie rozpraszał współpracowników.
Brązowy jest kojarzony z samotnością. Brązowy bliźniaczek, torebka, apaszka świetnie sprawdza się jako strój do pracy. Dla psychologów jednak panie wybierające stroje w tym kolorze sygnalizują pracodawcy, że będą mogły zostać w pracy po godzinach. Według specjalistów coraz więcej kobiet z powodu przepracowania nie ma czasu na założenie rodziny i ułożenie życia prywatnego. Dlatego brązowy od lat nie wychłodzi z mody i tak chętnie wybierają go kobiety. Brąz komunikuje, że brakuje nam w życiu stabilizacji, że z powodu samotności całkowicie oddamy się pracy, że znajdziemy czas na zajęcia doszkalające.
Powszechnie zakładamy, że kolor czarny jest kolorem władzy. Nie do końca. Czarny oprócz tego, że jest bardzo stylowy oznacza też pokorę, uległość. Księża i zakonnicy noszą czarne sutanny, przez to wyrażają uległość wobec boga. Psychologowie twierdzą, że kobieta wybierająca małą czarną jest uległa mężczyźnie. Kolorem władzy jest kolor granatowy. Łatwo to zaobserwować przyglądając się garniturom największych polityków. Barack Obama, Nicolas Sarkozy, Donald Tusk najchętniej pokazują się w granatowych garniturach. Za każdym razem, kiedy chcemy podkreślić siłę, odpowiedzialność, pewność siebie powinnyśmy wybrać granatową marynarkę lub bluzkę. Kolor niebieski natomiast świetnie sprawdzi się podczas rozmowy kwalifikacyjnej. Symbolizuje lojalność.
Kolor zdradza tęsknoty, podpowiada otoczeniu, w jakim jesteśmy nastroju. Specjaliści za pomocą koloru rozpoznają głęboko ukryte w podświadomości potrzeby psychiczne. Zakładając to, w czym czujemy się dobrze, wybierając takie a nie inne kolory, ukazujemy osobowość czy wewnętrzne problemy. To, jakie lubimy kolory nie jest wcale przypadkowe. Warto o tym wiedzieć, kiedy nie chcemy zdradzać otoczeniu całej prawdy o sobie.