Czekaniem na prezenty, okazją do spotkania się z całą rodziną przy stole wigilijnym, marketingowym szałem i niezdrowym obżarstwem? Magicznym czasem pełnym niespodzianek i bliskości? A może dniami, w których najbardziej odczuwasz samotność, brak bliskiej osoby? Święta niosą ze sobą radość, dla niektórych smutek, a także społeczną odpowiedzialność. To czas, kiedy miękną nam serca i w ramach akcji charytatywnych pomagamy słabszym, chorym, ubogim. Nie musimy tego robić, ale możemy. W Stanach Zjednoczonych już od połowy XIX wieku świąteczną tradycją jest wspieranie organizacji i akcji charytatywnych. Najbardziej przyjazna świętom jest organizacja Salvation Army (pol. Armia Zbawienia). Co roku na ulicach amerykańskich miast można spotkać ochotników Armii Zbawienia. Bez względu na pogodę, pobrzękują dzwoneczkami i nawołują do wrzucania datków do puszki. Kościoły protestanckie czy katolickie organizują zbiórki pieniędzy, żywności i ubrań. W Wielkiej Brytanii przed świętami w ulubionych sklepach Wyspiarzy na półkach pojawiają się produkty z których część dochodu jest przeznaczona na organizacje charytatywne. To często ozdoby choinkowe, świąteczne kartki, które zawsze można znaleźć w grudniu np. w popularnych sklepików Oxfam.
Z badań przeprowadzonych przez Ogólnopolski Kwestionariusz Produktów i Usług Acxiom Polska wynika, że coraz częściej w okresie poprzedzającym święta myślimy o innych ludziach, a nasza skłonność do wspierania akcji charytatywnych systematycznie rośnie. W 2003 r. na pytanie "czy wspierasz akcje charytatywne?" pozytywnie odpowiedziało 38 proc. respondentów. Ale już dwa lata później, aż 60 proc. ankietowanych potwierdziło uczestnictwo w różnego rodzaju projektach charytatywnych. Według raportu Acxiom Polska polscy darczyńcy są też stali w poglądach. Jeśli raz wzięli udział w kampanii społecznej, to jak deklarowali, w przyszłości również chcieliby i zamierzają pomóc.
Prezent nie musi być bezużytecznym i nieprzydatnym gadżetem. Może być źródłem radości i dla osoby obdarowującej i obdarowanej. Kupując produkt w jednej z organizowanych corocznie świątecznych akcji społecznych, można np. wesprzeć dzieci z domów dziecka (akcja "I Ty możesz zostać świętym Mikołajem" TVP2), chorych na raka (akcja "Kup misia" TVN) czy wspomóc programy pomocowe Polskiej Akcji Humanitarnej.
Podarnik to akcja charytatywna portalu Gazeta.pl i Polskiej Akcji Humanitarnej. Dzięki niej możesz w jednym miejscu, w łatwy sposób wybrać program pomocowy PAH, który chcesz wesprzeć i finansowo zasilić. Twoje pieniądze trafią na wybrany przez Ciebie program pomocowy Polskiej Akcji Humanitarnej. Zasilane przez PAH programy to m.in.:
- Dożywianie Zestaw L i XL - w ramach kampanii "Świat bez głodu" pomagasz dożywiać dzieci, matki karmiące i kobiety w ciąży w krajach Afryki wschodnie
- Pomoc Komitetu Ochrony Praw Dziecka - Twoje pieniądze zasilają działania Komitetu Ochrony Praw Dziecka w Warszawie. Zobacz co KOPD już zrobił dla dzieci i ich rodzin: www.kopd.pl
- Nauka czytania i pisania - wspierasz cel jakim jest zapewnienie dostępu do edukacji w Afganistanie, Sudanie Południowym i Autonomii Palestyńskiej,
- Zestaw sanitarny. - twoje pieniądze posłużą polepszeniu warunków higienicznych i sanitarnych wśród ofiar katastrof i konfliktów zbrojnych.
- Drzewko owocowe - wspierasz projekty wzmacniania beneficjentów w Sudanie Południowym.
Dawanie prezentów, szczególnie w grudniu, może mieć wiele znaczeń. To podtrzymanie tradycji, wyraz sympatii, serdeczności. Prezenty ofiarowujemy nie tylko z chęci zrobienia komuś przyjemności, ale również z egoistycznej potrzeby poczucia się przydatnym czy szczodrym. Według psychologów radość, przyjemność i satysfakcja z dawania prezentów jest nierzadko większa niż radość z otrzymywania.
Więcej o akcji podarnik.pl szukaj tutaj