Praca w open space - jak przeżyć?

Pracujesz w open space i nie potrafisz się skoncentrować? Lepiej się tego naucz, bo wszystko wskazuje na to, że tzw. fabryki czy mrowiska nadal pozostaną ulubioną formą urządzania biur przez pracodawców.

Koncepcja biur wielkoprzestrzennych jest chętnie stosowana przez duże firmy. Menadżerom podoba się przejrzystość układu i łatwość dozoru procesu pracy. Pomimo że stare kraju Unii - ze względu na komfort pracowników - pomału odchodzą od koncepcji open space, tak nowe kraje Unii Europejskiej nadal chętnie urządzają biura według koncepcji otwartej przestrzeni biurowej. W biurach wieloprzestrzennych łatwiej organizować pracę, można na bieżąco kontrolować pracowników, łatwiejszy jest przepływ informacji. Biura typu open space jest łatwo przemeblować, możliwe jest większe niż w innych koncepcjach urządzania biur zagęszczenie stanowisk pracy. Pomimo tych zalet, użytkownicy open space narzekają, że nie zawsze pracują w komfortowych warunkach. Co najbardziej przeszkadza? Brak prywatności, a także dystraktory czyli hałas, rozmowy kilku osób wokół, dzwoniące telefony na sąsiednich biurkach. Najpopularniejszym sposobem radzenie sobie z niedogodnościami pracy w otwartej przestrzeni biurowej jest metoda hełmofonu. Polega ona na zakładaniu słuchawek i słuchaniu ulubionej muzyki w momencie kiedy konieczna jest koncentracja. Co jeszcze możemy zrobić, aby praca w biurze była przyjemnością, a nasza przestrzeń wokół nieco bardziej przyjazna i zindywidualizowana?

Zminimalizuj hałas wokół siebie

Nawet jeśli wydaje nam się, że przywykliśmy do dźwięków, które towarzyszą nam codziennie podczas pracy, to hałas i tak wpływa na jakość pracy, trudności w koncentracji, a nawet na stan zdrowia. Stałe przebywanie w głośnych miejscach powoduje zwiększony poziom kortyzolu (hormon stresu). Kiedy stajemy się nerwowi, nasza zdolność rozumienia, reagowania i przetwarzania informacji jest mniej efektywna. Nie wyeliminujemy hałasu wokół siebie i nie sprawimy, że będziemy pracować w totalnej ciszy, bo jest to niemożliwe. Możemy jednak zminimalizować docierające do nas dźwięki poprzez używanie stoperów do uszu. Słuchawki nauszne zamknięte również zmniejszą ilość dopływających dźwięków.

Stwórz swoją przestrzeń

Brak własnej, bezpieczniej, oswojonej przestrzeni i poczucie anonimowości nie wpływa pozytywnie na nastrój. Jedyne miejsce, którym możemy dysponować w biurze jest przydzielone nam biurko. Warto zadbać o to, aby znalazło się na nim coś osobistego. Mała rzecz, które sprawi, że obcej, biurowej przestrzeni nadamy nieco osobistego charakteru. To może być zdjęcie ukochanej osoby, pamiątka z wakacji, ulubiony kubek.

Panuj nad nerwami

Zaakceptuj to, że twoi koledzy głośno jedzą, kichają, prowadzą irytujące rozmowy przez telefon. Nie obwijaną ich za to, że przez nich, nie jesteś w stanie pracować. Uwierz, to nie ich wina, że ty przestajesz panować nad nerwami. Zamiast denerwować się i przeklinać w duchu kolegów, zacznij ćwiczyć techniki koncentracji.

Nie sprawdzaj, która jest godzina

Zerkając cały czas na zegarek i licząc minuty do końca pracy nie zrobisz nic konstruktywnego. Zamiast wpatrywać się w zegarek lub w telefon ustaw go tak, aby informował cię o upływie 48 minut. To optymalny czas, w którym potrafimy się koncentrować. Pracuje według metody: maksymalne koncentracja na 48 minut, potem krótka przerwa, itd.

Wychodź z pracy o czasie

Według raportu Microsoftu pracownicy biur typu open space mają tendencję to zostawania w pracy po godzinach. Takie zachowanie nie wynika z pracowitości, lecz z tego, że każdy z pracowników obserwuje kolegów i to, o której godzinie wychodzą z pracy. Wystarczy, że jedna osoba się "zasiedzi", a pozostali na wszelki wypadek też zostają. Pracuj wydajnie w ustalonych godzinach i nie miej oporów przed opuszczaniem biura o czasie. Siedzenie w pracy po godzinach nie tylko wyszło z mody, ale świadczy o twoim słabym zorganizowaniu.

Więcej o: