Co zrobić, kiedy nic nam się nie chce...

Nieskończone zadanie wzmaga napięcie. Dodatkowo mamy poczucie ciągłego marnotrawienia czasu. A ta świadomość, że straconego czasu nie da się odzyskać, często wywołuje w nas panikę - "Nie zdążę!". Co zrobić, by takie sytuacje ograniczyć do minimum a z czasem je wyeliminować?

Zrobię to jutro

Wielokrotnie odkładamy różne sprawy na później, zajmujemy się wszystkim, tylko nie tym, co w danym momencie jest do zrobienia. Wynajdujemy działania, które są rzekomo pilne - pranie, prasowanie, sprzątanie, mycie okien. Czasami też nie mamy siły nic zrobić, nic nam się nie chce i liczymy, że sprawy same się załatwią. Po czym poznać, że jesteśmy zmotywowani? Działamy wtedy na wysokich obrotach, z siłą, pasją i entuzjazmem. Czujemy wewnętrzną energię, która pomaga nam pokonać wszelkie przeciwności losu. Pora nauczyć się motywowania samego siebie, bo to niezbędny warunek do osiągnięcia sukcesu. Od czego zacząć?

Ważne aby chcieć!

Przede wszystkim zmienić podejście z "muszę" na "chcę". Jeśli nie jest to możliwe, powiedzmy: "bo chcę mieć to za sobą". Sama świadomość obowiązku czy powinności może wzbudzać w nas opór przed działaniem. Kiedy robimy coś, bo "chcemy", przejmujemy nad tym kontrolę, bo działania te są wtedy dobrowolne, bez przymusu. Kolejny krok to pozytywne myślenie: "Jestem w stanie to zrobić", "Dam radę". Wiąże się to z wiarą we własne siły i możliwości. Warto przypomnieć sobie swoje mocne strony i umiejętności. Każdy człowiek potrafi robić coś dobrze. Można też korzystać z różnych form szkoleń i samorozwoju, by stać się osobą bardziej kompetentną.

Uporządkuj przestrzeń

Podziel ją tak, by ułatwić sobie pracę, a bałagan przestanie dekoncentrować. Przydatna może się okazać tablica, na której codziennie wypiszesz najpilniejsze obowiązki. Nie demonizuj! "Nie taki diabeł straszny, jak go malują" - jeśli przeraża nas ogrom obowiązków i wydaje się nam, że są niemożliwe do wykonania, to stwórzmy plan działania. W takim wypadku trzeba jasno określić cel, a w punktach kolejne kroki do jego osiągnięcia. Dodatkowo pomocne będzie wyznaczenie realnego czasu potrzebnego do wykonania poszczególnych czynności. Być może nie musimy zajmować się tym sami, trzeba wtedy sprawiedliwie podzielić obowiązki. Rozłożenie obowiązków na czynniki pierwsze sprawia, że z mniejszym lękiem podchodzimy do realizowania zadań. Każdy z nich jest osiągalny, a dzięki temu osiągalne jest zrealizowanie dużego projektu.

Nauczmy się łączyć zadania

Jeśli chodzimy na siłownię czy uprawiamy jogging, to możemy w słuchawkach odtwarzać lekcje nauki angielskiego czy słuchać audiobooka. To pozwoli na bardzo efektywne wykorzystanie czasu.

Korzystajmy ze wsparcia innych

Jeśli mamy gorszy dzień, zwróćmy się o pomoc do najbliższych. Oderwanie się od codziennych obowiązków wpływa na poprawę samopoczucia. Sytuacją idealną byłoby, gdybyśmy mieli wymarzoną pracę, która sprawia nam przyjemność. Jednak nie wszyscy mają to szczęście. Warto jest wtedy zadbać o to, by każdego dnia robić coś, co sprawia nam wielką przyjemność. Sport, kino a może spotkania z przyjaciółmi? Dbajmy o siebie - coś dla ciała i dla ducha. Bardzo ważne! - Nie zapominajmy o odpoczynku.

Bądźmy wytrwali

Nie warto zniechęcać się porażkami. To powinna być informacja zwrotna. Warto wyciągać z niej wnioski i naukę na przyszłość. Ponownie przystąpić do działania mając na uwadze sytuacje, które doprowadziły do niepowodzenia. Teraz czeka nas już tylko sukces. Nie zamykajmy się w schematach działania. Dzięki naszej elastyczności i "otwartemu umysłowi" zadania zaczną sprawiać przyjemność.

Bawmy się pracą

Możemy wprowadzić metodę "nagród". Jaka nagroda za wykonanie zadania najbardziej nas motywuje? Jeśli udało nam się ukończyć zadanie, które nam ciążyło, sprawmy sobie przyjemność. Może to być drobiazg w postaci batonika czy godzinne "nicnierobienie". Jeśli mamy ochotę, wybierzmy się na zakupy. Ludzie optymistycznie nastawieni do życia motywują się nawzajem. Warto mieć takich w swoim otoczeniu. Pozytywne myślenie zaczyna się wtedy udzielać wszystkim. Pozytywne myśli pomagają w działaniu a negatywne je hamują. Optymizm sprawia, że nie zamykamy sobie drogi do sukcesu. Nauczmy się efektywnie zarządzać naszym czasem. To sprawi, że nasza praca będzie wykonywana mądrze, a nie ciężko.

Współpraca merytoryczna: dr Katarzyna Korpolewska - wieloletni pracownik Wydziału Psychologii Uniwersytetu Warszawskiego. Ma ponad 20 lat doświadczenia w realizacji autorskich programów szkoleniowych w obszarach zarządzania, komunikacji i rozwoju osobistego. Autorka programu "Stres Pod Kontrolą". Autorka powieści "Tamten poranek", partner merytoryczny portalu fidbek.

Fidbek.pl to metoda rozwoju osobistego, opracowana przez psychologa, dzięki której otrzymasz Raport o Tobie i będziesz lepiej układać sobie relacje z innymi.

Więcej o: