W celu załatwienia formalności związanych z założeniem własnej działalności gospodarczej w pierwszej kolejności udaj się do urzędu miast lub gminy, na terenie której chcesz prowadzić działalność. Rejestrując swoją firmę, wszystkie sprawy załatwisz w jednym okienku, będziesz potrzebować do tego dowodu osobistego Na miejscu wypełniasz wniosek (druk EDG-1, który zawiera dane do rejestracji w różnych instytucjach). Ważne - pamiętaj, aby właściwie sklasyfikować swoją działalność. Każdy rodzaj ma swój kod w klasyfikacji PKD, kody możesz sprawdzić na stronie www.pkd-24.pl. Po przyjęciu wniosku firma rozpoczyna swoją działalność. Urząd zgłasza twoją działalność w urzędzie skarbowym. Twój dotychczasowy NIP zostanie przekształcony w NIP firmowy. ZUS dostanie informację, że będziesz płatnikiem, urząd statystyczny nada firmie REGON.
Po otrzymaniu z urzędu danych o wpisie do ewidencji oraz numeru REGON (trwa to kilka dni) czas najwyższy na wyrobienie firmowej pieczątki i oraz założenie konta w banku. Pieczątka niezbędna będzie do wystawiania faktur oraz rozliczeń. Dokumenty, których będziesz potrzebować w banku: wpis do ewidencji działalności gospodarczej, dowód osobisty, dowód nadania REGON, dowód nadania NIP, pieczątka stanowiąca wzór stempla firmowego. Banki prześcigają się w ofertach na prowadzenie kont firmowych, zorientuj się w kilku różnych i wybierz najkorzystniejsze dla siebie warunki. Jeśli twój bank się zgodzi, możesz do rozliczeń firmowych korzystać ze swojego, osobistego konta.
Jeśli decydujesz się na inną formą opodatkowania niż zasady ogólne, musisz zawiadomić o tym urząd skarbowy. Składasz oświadczenie osobiście lub pocztą. Pamiętaj, aby złożyć je przed uzyskaniem pierwszego dochodu, inaczej urząd narzuci automatycznie zasady ogólne. Potrzebne dokumenty: kopie: zaświadczenia o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej, zaświadczenia o nadaniu numeru REGON, umowy rachunku bankowego, dowodu osobistego, dokumentów potwierdzających uprawnienie do korzystania z lokalu lub nieruchomości, w którym znajduje się siedziba firmy.
Stajesz się płatnikiem, w związku z tym musisz opłacać składki ZUS na ubezpieczenie: rentowe, emerytalne, wypadkowe, zdrowotne oraz chorobowe. Urząd Miasta zgłosi cię jak płatnika, a ZUS otworzy konto, na które będziesz wpłacać składki.
Ważne - musisz opłacić wyliczoną przez ZUS składkę w terminie do 10 -tego następnego miesiąca. Przez pierwsze 24 miesiące możesz korzystać z ulgi, płacąc składki naliczane od kwoty równej 30% minimalnego wynagrodzenia. W 2011 roku jest to 1386 zł brutto, czyli miesięczna opłata za ZUS to ok. 400zł.
Jeśli zamierzasz otworzyć gabinet kosmetyczny lub lokal gastronomiczny musisz załatwić formalności z sanepidem. Dowiedz się jakie wytyczne cię obowiązują. Lokal musi spełniać wszystkie wymagania. Najpierw zgłoś projekt w sanepidzie, rzeczoznawca wyda opinię. Dopiero, gdy projekt zostanie zaakceptowany będziesz mogła przystąpić do prac budowlano-remontowych. Po ich zakończeniu musisz złożyć wniosek do Powiatowego Inspektora Sanitarnego o zatwierdzenie siedziby i wpis do rejestru. Ważne - wniosek musisz złożyć na 30 dni przed uruchomieniem działalności.
Zalety prowadzenia działalności gospodarczej: jesteś dla siebie szefem, pracujesz ile chcesz, na początku płacisz obniżone składki ZUS, masz możliwość odliczania wydatków związanych z prowadzeniem firmy;
Wady prowadzenia działalności gospodarczej: sama opłacasz składki ZUS (w przypadku niskich dochodów mogą być ciężarem), prowadzenie księgowości, ryzyko gospodarcze, Przy własnej działalności gospodarczej zazwyczaj trudno zdecydować się na urlop, praca często po godzinach i w weekendy.