Bez wody nie ma życia!

 

Woda jest nośnikiem substancji niezbędnych do przebiegu wszystkich życiowych procesów. Jej brak może zaburzać pracę całego organizmu. A zatem musimy pić. A co pijemy najchętniej? Badania wskazują, że statystyczny Polak wypija codziennie ok. 1,7 l różnego rodzaju napojów. Blisko 45% z tego stanowią napoje gorące, czyli kawa i herbata, zaś około 30% - woda. Pozostałe 25% to napoje i soki owocowe, produkty izotoniczne, energetyczne, a także alkohol.

 

Czy to odpowiednia ilość? I czy taki udział wypijanych płynów w naszym "żołądku" jest właściwy? Kiedy powinniśmy sięgać po coś do picia i co się dzieje, gdy o tym zapominamy? Poniżej odpowiadamy na najważniejsze pytania związane z piciem wody.

1. Ile płynów powinniśmy pić?

 

Zgodnie z obowiązującymi zaleceniami ekspertów Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Żywności, kobiety powinny wypijać 2 litry, a mężczyźni - 2,5 litra wody dziennie. Są to ilości zalecane do spożycia przy umiarkowanej temperaturze i średniej aktywności fizycznej. Gdy temperatura otoczenia jest wysoka oraz gdy ćwiczymy - zapotrzebowanie zwiększa się.

 

2. Jak wypić 2 litry wody dziennie?

 

Powinniśmy wypijać tyle płynów, byśmy mogli zrównoważyć ich straty. Wodę tracimy nie tylko z moczem czy potem, ale także np. podczas oddychania. W sumie tracimy codziennie ok. 2,5 litra płynów. Więc wbrew pozorom 2 litry wody do picia to nie jest dużo. Zakładając, że osoba dorosła jest aktywna przeciętnie 16-18 godzin dziennie (a pozostałe 6-8 godzin śpi), powinna wypić ok. 110-125 ml płynów na godzinę, czyli ok. pół szklanki. Taki sposób nawadniania organizmu - picie regularnie, małymi łykami - jest optymalnym, najbardziej efektywnym sposobem uzupełniania strat płynów i przynosi nam największe korzyści.

 

3. Czy wypijanie dwóch litrów wody to nie za dużo?

 

Eksperci potwierdzają, że dwa litry wody to ilość, która zapewnia optymalne funkcjonowanie organizmu i jest nie tylko bezpieczna dla zdrowia, ale wręcz niezbędna, aby organizm mógł prawidłowo funkcjonować. Woda jest najbardziej naturalna i neutralna dla naszego organizmu i jako jedyny "napój" nie ma ustalonego górnego limitu spożycia. Generalne przyjmuje się, że bezpieczna dla organizmu ilość wypijanych płynów jest uzależniona od możliwości naszych nerek, które wydalają nadmiar wody z organizmu w postaci moczu. Nadmierne spożycie wody (czy innych płynów) przekracza maksymalną szybkość wydalania moczu przez nerki, czyli 0,7-1,0 l na godzinę.

 

4. Czy uczucie pragnienia oznacza, że jesteśmy odwodnieni?

 

Uczucie pragnienia jest mechanizmem, który pomaga nam dbać o odpowiednią ilość wypijanych płynów. Nie jest to jednak mechanizm doskonały, gdyż pojawia się z opóźnieniem i oznacza nawet 2% odwodnienie - pozornie nieznaczne, a jednak może ono niekorzystnie wpływać na nasz organizm.

5. Jak wpływa na nas lekkie odwodnienie?

 

Lekkie odwodnienie na poziomie 1-2% zmniejsza poziom uwagi i koncentracji (lub czujności wzrokowej), pogarsza pamięć krótkotrwałą, nastrój, powoduje bóle głowy oraz zwiększa postrzegane trudności z wykonaniem zadania nawet o 50%. Z lekkim odwodnieniem łączy się zmęczenie i złość oraz trudności ze skupieniem się na danym zadaniu czy brak chęci ukończenia działań wymagających rozwiązania. Lekkie odwodnienie zwiększa poziom zmęczenia oraz uczucie napięcia czy lęku u mężczyzn. Osoby, które nie piją w ciągu dnia, mogą czuć się bardziej zmęczone, mieć niższy poziom energii i odczuwać większą dezorientację. W stanie lekkiego odwodnienia czujemy się też mniej dynamiczni, mniej aktywni, mniej zmotywowani do działania. Wypicie szklanki wody pomaga szybko uzupełnić niedobór płynów w organizmie i zlikwidować niekorzystne skutki odwodnienia. Warto pamiętać, że najkorzystniejszym i najbardziej efektywnym sposobem nawadniania jest picie regularnie i małymi łykami.

6. Z czego wynika tak negatywny wpływ na nasz organizm nawet lekkiego odwodnienia?

 

Lekkie odwodnienie wpływa niekorzystnie na nasze funkcjonowanie przede wszystkim ze względu na stopień uwodnienia poszczególnych tkanek i narządów. Skoro woda stanowi ok. 75% naszego mózgu, to naturalne jest, że nawet jej niewielki brak wpływa np. na funkcjonowanie procesów poznawczych.

 

7. Każdy napój nawadnia, po co więc pić dwa litry wody?

 

To prawda, że woda znajduje się we wszystkich innych napojach, a także w pożywieniu. Nie zmienia to faktu, że to właśnie naturalna woda jest najbardziej wskazanym płynem i jedynym niezbędnym dla utrzymania nawodnienia. Woda nie dostarcza kalorii i jest świetnym rozpuszczalnikiem niewchodzącym w interakcje z pożywieniem czy lekami. Badania potwierdzają wyższość naturalnej wody nad innymi płynami, w szczególności w kontekście zapobiegania nadwadze i otyłości czy chorobom układu krążenia.

 

Każdy inny napój niż woda należy spożywać w ograniczonych ilościach. Jeżeli sięgamy także po inne płyny niż woda, zalecana ilość wody, która pozostaje do wypicia, oczywiście odpowiednio się zmniejsza.

8. Jak sprawdzić, czy piję odpowiednią ilość płynów?

 

Na stronie www.wodnykalkulator.pl znajduje się aplikacja opracowana przy wsparciu ekspertów z Instytutu Żywności i Żywienia, która pozwoli w prosty sposób oszacować, czy pijemy odpowiednią ilość i rodzaj napojów w stosunku do naszych potrzeb. Zaczynamy od określenia podstawowych czynników wpływających na zapotrzebowanie, a więc wieku, płci oraz poziomu aktywności fizycznej. Następnie spośród wachlarza produktów wybieramy to, co wypiliśmy w ciągu dnia, i już po chwili mamy wynik z krótkim komentarzem.

 

9. Woda jest także w pożywieniu. Jaka to część ogólnego zapotrzebowania?

 

Produkty różnią się zawartością wody. Bogate w wodę są warzywa i owoce (np. ogórek i arbuz zawierają jej ponad 90%). Im dieta bogatsza w warzywa i owoce, tym więcej wody nam dostarcza, jednak przyjmuje się, że dieta dostarcza ok. 20% całkowitego zapotrzebowania na płyny. Jest to bardzo uzależnione od rodzaju produktów, które znajdą się w naszym menu. Biorąc pod uwagę dietę przeciętnego Polaka, możemy przyjąć, że ta ilość jest niestety niższa niż szacunkowa średnia (700 ml), gdyż Polacy spożywają stosunkowo mało warzyw i owoców.

www.pijewode.pl/testy

Weź udział w dyskusji:
Bez wody nie ma życia!
Aby skomentować ten i inne artykuły zapraszamy na forum.gazeta.pl