Kampania #STOPFEJKFRIENDS przekonuje, że papieros - e-papieros to fałszywi przyjaciele

Światowy Dzień bez Papierosa to okazja, żeby wyrzucić ze swojego życia fałszywych przyjaciół - papierosa i e-papierosa. Młodych ludzi zachęca do tego kampania #STOPFEJKFRIENDS, której celem jest promocja mody na niepalenie oraz uświadomienie nastolatkom, że nałóg nikotynowy psuje zdrowia, ale także relacje z bliskimi.
embed

Syntetyczny zabójca

Ministerstwo Zdrowia zainicjowało kampanię #STOPFEJKFRIENDS, skierowaną do osób w wieku 15-18 lat, ponieważ pojawienie się na rynku e-papierosów sprawiło, że sięgają po nie coraz młodsze osoby.

Wiceminister zdrowia Sławomir Gadomski, inicjator kampanii #STOPFEJKFRIENDS, podkreśla: "Profilaktyka zdrowia jest jednym z największych wyzwań Ministerstwa. Na tym polu wykazujemy wiele działań. W lutym 2020 r. zainicjowaliśmy Narodową Strategię Onkologiczną (NSO). Równocześnie prowadzimy działania profilaktyczne i edukacyjne skierowane do młodzieży, których przykładem jest kampania #STOPFEJKFRIENDS".

embed

Badania, które poprzedziły kampanię, wykazały, że nastolatki  inicjację nikotynową przechodzą zwykle w wieku 12-14, a nawet 8 lat! Niechlubny prym wiodą e-papierosy, które można je kupić bez problemu, łatwo się z nimi ukryć w domu i w szkole, a do tego młodzi wierzą, że są mniej szkodliwe! Ponad połowa jest uzależniona i przyznaje się do palenia kilka razy w tygodniu. Większość polskich nastolatków (56%) sięga po wyroby tytoniowe częściej niż raz w tygodniu. Taka intensywność w prosty sposób prowadzi do uzależnienia. Opinia o e-papierosach jest nieznacznie lepsza od opinii o papierosach tradycyjnych. 40% młodych Polaków uznaje, że e-papierosy są tak samo szkodliwe dla zdrowia jak tradycyjne. Natomiast 35% uważa e-papierosy za bezpieczniejsze! #STOPFEJKFRIENDS to pierwsza kampania w Polsce, która na równi stawia papierosy i e-papierosy, podejmując temat uzależnienia od syntetycznej nikotyny.  Gdy ruszyła kampania, młodych internautów oburzyło postawienie znaku równości między papierosami i e-papierosami. Tak silne jest przekonanie, że tzw. elektryk to zupełnie coś innego niż zwykłe „fajki”.

COVID-19 – palacze chorują częściej

Pandemia koronawirusa zmieniła naszą rzeczywistość, więc nie sposób o niej nie wspomnieć również w kontekście kampanii. Naukowcy są zgodni – zarówno osoby palące papierosy, jak i wapujące (palące e-papierosy), znacznie ciężej przechodzą infekcję koronawirusem. Wnioski te potwierdza ekspert kampanii #STOPFEJKFRIENDS dr hab. Łukasz Balwicki: „Zarówno palenie jak i wapowanie upośledza odporność immunologiczną płuc. Substancje zawarte w dymie i aerozolu uszkadzają m.in. rzęski w drzewie oskrzelowym, których zadaniem jest oczyszczanie płuc. To zarówno sprzyja infekcji, jak i pogarsza jej przebieg. Badania pokazują, że palacze częściej zapadają na COVID-19 i mieli cięższy przebieg choroby.”

embed

Zdrowie na drugim planie

Palenie tytoniu stanowi obecnie główną przyczynę przedwczesnych zgonów wśród dorosłej populacji w Polsce, a prawidłowe nawyki kształtujemy od najmłodszych lat. Nastolatki, co prawda, zdają sobie sprawę z konsekwencji zdrowotnych palenia, ale uważają, że dotyczą osób starszych. Wiedzą, że palenie wyrobów tytoniowych powoduje zadyszkę, kaszel palacza, pożółkłe zęby i palce, ryzyko zachorowania na 15 różnych nowotworów. 75% nastolatków wie, co może ich spotkać, ale niewiele sobie z tego robi. Przykre konsekwencje palenia są zbyt odległe w czasie, a perspektywa dwudziestu czy trzydziestu lat, to dla nich cała wieczność. Dla młodzieży są cenniejsze od ich zdrowia – przyjaźni, autentyczności i zaufania. Na tych wartościach opiera się kampania #STOPFEJKFRIENDS.

embed

Kim jest Fejk Friend?

Paweł Mikusek, strateg Fabryki Komunikacji Społecznej, twórca kampanii #STOPFEJKFRIENDS: „Kampanii antynikotynowych straszących nastolatków konsekwencjami zdrowotnymi jest wiele. Nie działają. Podeszliśmy więc do tematu inaczej, pokazujemy nałóg jako fałszywego przyjaciela. Przyjaźń, zaufanie i autentyczność są dla młodych ludzi cenniejsze od zdrowia.” Kampania #STOPFEJKFRIENDS została zbudowana wokół postaci Jana Fejka – personifikacji nałogu nikotynowego. Fejk jest symbolem fałszywego przyjaciela, który w przebiegły sposób manipuluje i niszczy drugą osobę, by osiągnąć swoje cele. Pod maską „fajnego kumpla” kryje się toksyczna osoba, ktoś, kogo należy się wystrzegać. Przyjaźń z Fejkiem, podobnie jak przyjaźń z papierosem lub e-papierosem, powoduje przykre konsekwencje: straty finansowe, spadek kondycji fizycznej, zepsucie relacji z najbliższymi. Pozwoliło to ukazać w obrazowy, plastyczny sposób zdradliwą relację, w jaką wchodzi młody człowiek, który zaczyna palić. Takie przedstawienie problemu nie jest prostym moralizowaniem czy pouczaniem, co młodzi ludzie od razu wyczuwają. Kampania odwołuje się do intelektu młodych ludzi, nie próbuje wtłaczać im do głowy tez, tylko pozwala im samym zastanowić, czy „przyjaźń” z papierosem lub e-papierosem im się opłaca.

Poznaj Jana Fejka

W grudniu 2019 roku został wyprodukowany spot oraz pięć krótkich form video, wykorzystywanych w kampanii internetowej, prowadzonej w serwisach social mediowych – YouTube, Facebook, Instagram. Spot wyreżyserowała Nastazja Gonera, Fejka zagrał Mikołaj Kubacki, aktor Starego Teatru w Krakowie.

 

W kampanię zaangażowanych zostało 50 influencerów – współczesne autorytety nastolatków, którzy publikują w swoich kanałach video-opowieści o sytuacjach, w których zetknęli się z „fejk friends” w realu. Influencerzy dodają hasztag kampanii #STOPFEJKFRIENDS i przestrzegają przed fałszywymi przyjaciółmi: papierosem i e-papierosem. W kampanii wzięli udział m.in.: Littlemooonster96, Macadamian Girl, Rafał Gębura, Matura to Bzdura. W 2020 roku działania zostaną poszerzone o kampanię outdoor, interaktywną wystawę oraz program edukacyjny, którego finałem będzie stworzenie przez uczniów ich własnej koncepcji spotu reklamowego. Najlepszy pomysł zostanie zrealizowany, a zwycięska szkoła zaproszona na profesjonalny plan zdjęciowy.

Zajrzyj na stronę www.stopfejkfriends.pl i wyrzuć z życia fałszywego przyjaciela!

Partnerem merytorycznym kampanii jest Narodowy Instytut Zdrowia Publicznego Państwowy Zakład Higieny.

Badania ilościowe i jakościowe zostały przeprowadzone przez Fabrykę Komunikacji Społecznej w październiku i listopadzie 2019 r. na zlecenie Ministerstwa Zdrowia.

Projekt został dofinansowany w ramach Narodowego Programu Zdrowia na lata 2016 – 2020 ze środków Funduszu Rozwiązywania Problemów hazardowych, będących w dyspozycji Ministra Zdrowia. Konsultacja merytoryczna: Narodowy Instytut Zdrowia Publicznego - Państwowy Zakład Higieny.

embed
Weź udział w dyskusji:
Kampania #STOPFEJKFRIENDS przekonuje, że papieros - e-papieros to fałszywi przyjaciele
Aby skomentować ten i inne artykuły zapraszamy na forum.gazeta.pl