Zanim zostaniesz wegetarianką

Dieta wegetariańska jest praktykowana od wieków. To sposób odżywiania charakteryzujący się wyłączeniem z posiłków mięsa i produktów odzwierzęcych. Wegetarianizm ma wiele zalet ale i ma też wady. Co powinnaś wiedzieć zanim zdecydujesz się zostać wegetarianką?

Pod pojęciem wegetarianizmu przyjęto określać bezmięsny, jarski sposób odżywiania produktami pochodzenia roślinnego, takimi jak : warzywa, owoce, rośliny zbożowe, okopowe, nasiona roślin oleistych i strączkowych a także orzechy i grzyby. Wegetarianizm był i jest praktykowany z różnych przyczyn. W zamierzchłych czasach kierowano się głównie motywami religijnymi, uważając taki sposób żywienia za zgodny z wolą boga. W obecnych czasach wegetarianizm praktykowany jest najczęściej ze względu na poglądy etyczne.

Naukowcy od lat badają wpływ wegetarianizmu na człowieka, zdolności psychofizyczne, oraz znaczenie w profilaktyce i leczeniu chorób cywilizacyjnych. W nauce pojawiają się różnie opinie. Niektórzy uważają, że dieta wegetariańska nie pogarsza stanu zdrowia, inni ostrzegają, że rezygnacja z mięsa i produktów odzwierzęcych to ryzyko i szkody dla organizmu. Jakie są najważniejsze i oczywiste wady i zalety diety wegetariańskiej?

Zalety diety bezmięsnej

Dieta wegetariańska charakteryzuje się przede wszystkim bardzo niską gęstością energetyczną czyli małą zawartością kalorii w jednostce masy. Dzięki temu nadwaga i otyłość u wegetarian to rzadkość. Często osobom, które chcą zrzucić kilka dodatkowych kilogramów zaleca się racjonalną dietę wegetariańską. Dużą zaletą diety bezmięsnej jest mała podaż tłuszczu, a także całkowity brak lub niska zawartość w diecie cholesterolu, który obecny jest wyłącznie w produktach zwierzęcych. Dieta wegetariańska często jest stosowana podczas leczenia i w profilaktyce chorób cywilizacyjnych, takich jak: otyłość, cukrzyca, choroba niedokrwienia serca, nadciśnienie, nowotwory jelita grubego, miażdżyca, kamica żółciowa i nerkowa. Według statystyk wegetarianie nie tylko są szczuplejsi od pożeraczy mięsa, ale u wegetarian odnotowuje się zmniejszoną zapadalność na współczesne wyżej wymienione choroby cywilizacyjne. Dieta wegetariańska obniża ryzyko zatruć pokarmowych wywołanych obecnością drobnoustrojów chorobotwórczych. Dodatkowo bezmięsna dieta wiąże się nie tylko z odmiennym sposobem żywienia, ale także stylem życia. Wegetarianie są często bardziej aktywne fizycznie, palą mniej papierosów, ograniczają picie alkoholu, kawy i herbaty. Według niektórych badań dieta wegetariańska sprzyja podnoszeniu wydolności fizycznej.

Wady diety bezmięsnej

W diecie wegetariańskiej - często stosowanej przez całe życie - dozwolone są tylko pokarmy pochodzenia roślinnego, dlatego stosowanie tej diety wymaga od wegetarian rzetelnej wiedzy na temat komponowania posiłków w taki sposób, aby zapewnić organizmowi wszystkie potrzebne składniki odżywcze. Należy tak komponować dietę, aby była bogata w pełnowartościowe białko, żelazo, witaminę B12. Na deficyt tych bardzo ważnych składników jest narażony każdy, kto nagle przechodzi na dietę bezmięsną. Wegetarianie pomimo że spada u nich ryzyko zachorowania na choroby cywilizacyjne, częściej chorują na anemię, biegunki, krzywicę, osteoporozę. Główna wada diety bezmięsnej to niedobór białka zwierzęcego. Białka roślinne nie zawierają niezbędnych dla organizmu aminokwasów. Niedobór białek można próbować uzupełniać poprzez łączenie różnych produktów roślinnych np. nasiona roślin strączkowych z ziarnami zbóż i ich przetworami. Nie ma jednak gwarancji na to, że nawet dobrze skomponowana dieta bezmięsna wyeliminuje ryzyko niedożywienia białkowego. Nie zaleca się aby dieta wegetariańska była stosowana u dzieci, młodzież, kobiet ciężarnych i karmiących. Warto też być świadomym tego, że dieta wegetariańska ze względu na niedobór składników krwiotwórczych, tj. żelaza, witaminy B12, kwasu foliowego stwarza ryzyko wystąpienia anemii. Zanim podejmie się decyzję o przejściu na wegetarianizm, należy pamiętać, że dla organizmu i zdrowia, nie jest istotne jakie pokarmy się spożywa, lecz czy ich podaż pokrywa zapotrzebowanie na wszystkie niezbędne składniki pokarmowe. Wprowadzanie ograniczeń w zakresie spożywania pokarmów - czy to zwierzęcych czy roślinnych - może narazić organizm na niedobory pokarmowe, które prowadzą do konsekwencji chorobowych.

Czy uznajesz dietę wegetariańską?
Więcej o: