Dlaczego warto zacząć brać zimne prysznice? Takie kąpiele mogą poprawić metabolizm i wzmocnić odporność

Orzeźwienie, poprawa odporności, a nawet przyspieszenie metabolizmu. To główne korzyści wynikające z wprowadzenia zimnych pryszniców do codziennej rutyny. Podpowiadamy, jak zacząć to robić.

Zimne prysznice w wielu osobach wzbudzają nieprzyjemne skojarzenia. Okazuje się jednak, że w ostatnim czasie cieszą się one coraz większą popularnością, a ich pozytywny wpływ na nasze zdrowie potwierdzają badania naukowe.

Zimne prysznice a metabolizm

Zimne prysznice mogą przyczynić się do poprawy metabolizmu. Kwestię zbadali naukowcy z Sidney’s Garvan Institute of Medical Research. Jak wynika z ich analiz, regularna ekspozycja na chłód (10-15 minut każdego dnia), może sprawić, że biała tkanka tłuszczowa przekształci się w brunatną. Ta pierwsza to magazyn energii. Z kolei ta druga wytwarza energię poprzez spalanie kalorii. 

Zimne prysznice a odporność

Kolejny skutek wynikający ze zmiany nawyków to lepsza odporność. Zazwyczaj w artykułach na ten temat przytaczane są wyniki badań z 1970 roku, które zostały opublikowane na łamach "The New England Journal of Medicine". Sugerowały one, że wystawianie się na zimno nie wywołuje wcale przeziębień i wzmacnia odporność organizmu. Z kolei w 2015 roku grupa holenderskich naukowców przeprowadziła badania, które dotyczą konkretnie zimnych pryszniców. Wynika z nich, że osoby, które biorą je regularnie, są mniej narażone na infekcje. 

Zobacz wideo Domowe sposoby na lepszą odporność:

Wpływ na skórę i samopoczucie

Warto wspomnieć, że zimne prysznice są znacznie lepsze dla naszej skóry niż te ciepłe. Powinny o tym wiedzieć zwłaszcza osoby, które mają problem z jej nadmierną suchością. Zimny prysznic nie przesusza jej, a dodatkowo ma działanie ujędrniające i poprawia ukrwienie. Poza tym osoby, które regularnie o poranku zażywają zimnych kąpieli, twierdzą, że pobudza je to do działania, poprawia nastrój i koncentrację.

Jak brać zimny prysznic?

Do zimnych kąpieli organizm należy przyzwyczajać stopniowo. Zacznij więc od wody letniej, a po kilku dniach przejdź do umiarkowanie chłodnej. To samo dotyczy czasu kąpieli. Na początku prysznic powinien trwać około pięciu minut. Po mniej więcej dwóch tygodniach wydłuż czas jego trwania do 10 minut. Pamiętaj, że w czasie zimnej kąpieli warto oddychać bardzo głęboko. To nie tylko zmniejsza dyskomfort, ale także pomaga się zrelaksować. 

Uwaga! Osoby z chorobami serca oraz z osłabionym układem immunologicznym przed wypróbowaniem zimnych kąpieli powinny skonsultować się z lekarzem. 

Może cię także zainteresować: