Jak korzystać z sauny? Zalety i przeciwwskazania do terapii na gorąco

Jak korzystać z sauny i czy warto? Zanim umówisz się na gorącą sesję, sprawdź czy wizyta w saunie będzie dla Ciebie bezpieczna i jakich można oczekiwać efektów.

Sauna: co to jest i dlaczego warto? 

Odpowiedź na pytanie, co to jest sauna, można rozpatrywać pod różnym kątem. Podczas gdy dla jednych będzie to po prostu zaparowany pokój, dla innych sauna jest prawdziwą terapią dla ciała i duszy. Jak działa sauna i jakich można oczekiwać efektów? W skrócie chodzi o relaks, ale benefitów jest znacznie więcej.

Warto wiedzieć, że występuje kilka rodzajów sauny, są to między innymi:

  • sauna solna
  • sauna mokra
  • sauna na podczerwień
  • biosauna
  • sauna fińska, czyli tak zwana sauna sucha
  • sauna parowa zwana rzymską

Spośród wymienionych wyżej saun najbardziej popularne są sauny fińskie i parowe. W przypadku ostatnich temperatura oscyluje w granicach 45-60°C, a wilgotność powietrza dochodzi nawet do 100 proc. Saunę fińską z kolei charakteryzuje najwyższa temperatura, czyli 85-120°C i wilgotność powietrza na poziomie zaledwie 10 proc.

Termy Rzymskie - Pałac Saturna w CzeladziTermy w Polsce: uzdrawiająca moc wód termalnych na wyciągnięcie ręki

Sauna: jak działa i skąd bierze się para? 

Sercem sauny jest piec z kamieniami, które mogą rozgrzać się nawet do kilkuset stopni Celsjusza. Jak działa piec w saunie i jak można regulować jego pracę? Całość monitoruje regulator elektroniczny, który pozwala na kontrolę czasu pracy pieca i różnicy temperatur. Samo pomieszczenie rozgrzewa się aż do 120 stopni Celsjusza z wilgotnością na poziomie 10 proc. (sauna sucha).

Sauna: ile czasu można przebywać w pomieszczeniu z parą? 

Ile czasu można przebywać w saunie? Wizyta nie powinna przekraczać kilkunastu minut, po gorącej sesji należy ochłodzić się w wodzie. Bardzo popularna jest beczka z zimną wodą. Cały cykl terapii gorącem należy powtórzyć dwa lub trzy razy.

Sauna: co daje dla zdrowia i dlaczego tak ważna jest regularność? 

Prozdrowotne działanie sauny potwierdzają liczne badania:

  • Obserwacja prowadzona na grupie 2 tys. Finów wykazała, że regularne wizyty w saunie (cztery razy w tygodniu) zmniejszyły ryzyko wystąpienia choroby Alzheimera aż o 65 proc. 
  • Częste korzystanie z sauny niweluje też procesy demencji o około 66 proc. 
  • Już jednorazowa sesja w saunie wycisza układ nerwowy i rozszerza naczynia krwionośne. 
  • Właściwości sauny to także szansa na utratę sodu z organizmu, który przyczynia się do nadciśnienia. 
  • Ponadto sauna zmniejsza ryzyko chorób płuc i chroni przed przeziębieniem. 

Sauna: efekty dla urody- na co można liczyć? 

Jakie są widoczne efekty stosowania sauny? Regularne sesje w saunie przyczyniają się do oczyszczenia skóry i są polecane osobom, które mają problemy z trądzikiem oraz łuszczycą. Skóra staje się lepiej ukrwiona, przez co zyskuje ładny koloryt i gładką powierzchnię. Sauna sprawia też, że blizny są mniej widoczne, a rany szybciej się goją. 

Sauna: właściwości odchudzające - prawda czy mit? 

Czy sauna odchudza? Zdecydowanie tak, już jedna wizyta w saunie pomaga spalić 300 kcal. Należy jednak podkreślić, że najlepsze efekty można osiągnąć przy odpowiedniej diecie oraz dzięki ćwiczeniom.  

Błyskawiczna maseczka upiększająca na święta. Zrobisz ją ze składników, które masz w kuchniDomowe SPA: pomysły na relaks i dbanie o urodę

Sauna: przeciwwskazania. Kto nie powinien korzystać z gorącej terapii?

Poniżej prezentujemy listę przeciwwskazań do korzystania z sauny, warto sprawdzić, czy terapia gorącą parą będzie dla nas bezpieczna:

  • ciąża
  • cukrzyca
  • choroby skóry o przebiegu ropnym
  • ostre stany reumatyczne
  • choroby skóry z owrzodzeniami 
  • grypa, przeziębienie 
  • cera naczynkowa
  • okres miesiączki
  • nadczynność tarczycy
  • infekcje górnych dróg oddechowych, ostry stan astmatyczny
Zobacz wideo Domowe spa. Co nałożyć pod maseczkę w płacie, żeby pielęgnacja była bardziej efektywna?
Więcej o: