Więcej podobnych artykułów przeczytasz na stronie głównej Gazeta.pl
W dobie mediów społecznościowych coraz więcej osób może odczuwać presją związaną z potrzebą dbania o swój wygląd. Prezentując się dobrze, czujemy się również o wiele lepiej sami ze sobą. W efekcie czego poprawia się nasze samopoczucie oraz nastrój. Dbając o swój wizerunek, możemy zyskać więcej energii do działania oraz motywacji. Zaczynamy również akceptować siebie oraz nasze ewentualne niedoskonałości. Lecz, jak to wygląda statystycznie? Zobacz, ile czasu poświęcamy na codzienną rutynę dbania o swój wygląd.
"Evolution and Human Behavior" to czasopismo naukowe pojawiające się co dwa miesiące. W ostatnim z nich pojawiło się badanie, w którym określono średni czas, jaki ludzie spędzają na dbaniu o urodę i swój wizerunek. Pod uwagę wzięto również różne wpływające na to czynniki demograficzne. Zastosowano metodę z użyciem ankiet, w których pojawiły się poszczególne fragmenty dotyczące:
Niemal wszyscy uczestnicy badania, których było 93,158, przyznali, że każdego dnia poświęcali co najmniej 10 minut na poprawę swojego wyglądu, ale w większości trwało to znacznie dłużej. Polska na tle 93 innych krajów uplasowała się wyżej niż średnia, jeśli chodzi o dbanie o dietę i sposób odżywiania się. Co ciekawe, średnia została przez nasz kraj zaniżona w zakresie ćwiczeń fizycznych i doboru ubrań. Choć Polska znalazła się w czołówce państw w Europie, w ogólnym rozrachunku pojawiła się w połowie stawki. W czołówce znalazły się za to Tunezja, Tajlandia, Ghana, Nigeria, Dominikana, Kolumbia i Ekwador.
Zgodnie z hipotezą ewolucyjną ludzie chcą dobrze wyglądać, aby zwiększyć swoje szanse na znalezienie odpowiedniego partnera. Badanie wykazało, że zarówno mężczyźni, jak i kobiety spędzają średnio około czterech godzin dziennie, czyli 1/6 swojego życia na zachowaniach mających na celu zwiększenie ich atrakcyjności fizycznej. Stwierdzono również, że starsi ludzie spędzają mniej więcej tyle samo czasu co młodsi, poprawiając swoją atrakcyjność. Jak podaje New York Post, naukowcy zauważyli jeszcze jedną zależność.
Odkryliśmy, że więcej czasu na poprawę wyglądu poświęcały osoby, które uważały się za bardziej w porównaniu z mniej atrakcyjnymi, mniej w porównaniu z bardziej wykształconymi, osoby o wyższym w porównaniu z niższym statusem społeczno-ekonomicznym oraz osoby o bardziej prawicowych poglądach politycznych.
Korzystanie z mediów społecznościowych wydaje się być najsilniejszym predyktorem zachowań zwiększających atrakcyjność. Stwierdzono, że aktywni użytkownicy mediów społecznościowych w szczególności ci, którzy dążą do nierealistycznych standardów piękna i martwią się, gdy ich zdjęcia otrzymują mniej polubień, więc poświęcają więcej czasu na poprawę swojego wyglądu niż ci, którzy spędzają mniej lub wcale nie spędzają czasu w sieci.