Czym można posłodzić herbatę? Czym słodzić na diecie?

Czym można posłodzić herbatę? Cukrem, miodem, ksyliotlem, możliwości jest dużo. Problem pojawia się wtedy, kiedy chceby wybrać zdrowo i do tego smacznie. Jaka jest alternatywa dla cukru?

Czym słodzić herbatę? 

Czym można posłodzić herbatę, aby wyeliminować szkodliwe skutki spożycia cukru w organizmie? Przede wszystkim problemem nie jest samo spożywanie cukru, ale nadużywanie go. Glukoza jest niezbędnym dla naszego organizmu "paliwem'', ale zawiera też puste kalorie. Nie można więc jej nadużywać. Niestety, ze względu na to, że cukier jest dodawany do wielu produktów, spożywamy go nie tylko w herbacie czy słodyczach. Stąd łatwo też o nadużycie. Cukier ma negatywny wpływ na ludzkie zdrowie z uwagi na to, że:

  • sprzyja nadwadze i otyłości
  • bywa przyczyną chorób zębów
  • przyśpiesza problemy z metabolizmem
  • jest przyczyną chorób krążenia
  • prowadzi do cukrzycy 
  • sprzyja powstawaniu trądziku
  • jest czynnikiem depresjogennym
  • prawdopodobnie sprzyja nowotworom

Cukier wydaje się być najgorszym wyborem do słodzenia herbaty, więc tym, którzy nie wyobrażają sobie jej gorzkiego smaku, pozostają dalsze poszukiwanie zdrowego zamiennika.  

Zobacz wideo Co jeszcze można zrobić z cukrem?

Słodzenie herbaty. Rodzaje cukru

W Polsce najpopularniejszym dosładzaczem jest cukier produkowany z buraka cukrowego, ale oprócz niego mamy jeszcze:

  • cukier trzcinowy
  • cukier brązowy
  • cukier muscovado
  • cukier waniliowy
  • cukier kokosowy.

Cukier trzcinowy, pomimo odróżniani się kolorem od tradycyjnego, ma niewiele różniące się właściwości od cukru białego. Nie jest rafinowany, jest produkowany z trzciny cukrowej. Często jest mylony z cukrem brązowy, ten jednak jest po prostu białym cukrem z barwnikiem karmelowym. Cukier muscovado, znnany też jako cukier Barbados, to z kolei odmiana produktu z trzciny cukrowej, która różni się jedynie stopniem wilgotności i konsystencją. Cukier waniliowy to mieszanka białego i sproszkowanej wanilii. Cukier kokosowy w końcu stanowi produkt pozyskiwany z kwiatów palmy kokosowej, co sprawi, że bywa również nazywany cukrem kokosowym. Kojarzony bywa z kuchnią azjatycką - zwłaszcza potrawami pochodzącymi z Indonezji. Jest minimalnie mniej kaloryczny od białego cukru, ma też mniejszą wartość indeksu glikemicznego, co czyni go bardziej przydatnym w diecie cukrzyków - z pewnością nie jest to jednak optymalne rozwiązanie.

Co do herbaty zamiast białego cukru? Zdrowszymi altenratywami wydają się być cukier trzcinowy i muscovado, ale należy pamietać, że nadal są to cukry. 

Czym słodzić herbatę zamiast cukru? 

Czym można posłodzić herbatę, aby była nie tylko smaczna, ale również zdrowa? Na rynku dostępna jest cała gama zamienników cukru, gdzie niektóre są bardziej wskazane od innych. Należy zwracać uwagę na ich skład, pochodzenie i to, czy mogą ewentualnie wpływać negatywnie na inne aspekty zdrowia ludzkiego organizmu. Jako alternatywę dla cukru wymienia się:

  • miód
  • syrop klonowy
  • syrop z agawy
  • stewię
  • lukrecję
  • ksylitol
  • melasę trzcinową
  • melasę buraczaną

Każdy z wymienionych produktów jest nieco inny i jego stosowanie związane jest z mniejszym lub większym zyskiem dla ludzkiego organizmu. Produktami, które są w Polsce bardzo cenione i najczęściej znajdują się pod ręką, będą miód i suszone owoce. O zaletach płynących ze spożywania miodu powszechnie wiadomo: jego wadą jest jednak to, że zawiera więcej kalorii od cukru. Poza tym zawartość glukozy i fruktozy sprawia, że są bardzo dobrze przyswajalne przez organizm. Miód lepiej wpływa też na gospodarkę mineralną organizmu, niż biały cukier. Syrop klonowy i syrop z agawy to propozycje nieco egzotyczne, ale coraz bardziej popularne w naszym kraju. Syrop klonowy ma przewagę nad cukrem i miodem, ponieważ zawiera witaminy B, białka, garbniki, wapń, fosfor, żelazo, magnez, potas, fluor. Syrop z agawy jest również bardzo wartościowy, bo posiada niski indeks glikemiczny i inulinę, czyli naturalny i bardzo cenny probiotyk. Stewia jest naturalnym słodzikiem nawet kilkaset razy słodszym od cukru. Warto ją spożywać dlatego, że w zasadzie pozbawiona jest kalorii. Posiada też minerały i witaminy, które będą przydatne dla organizmu. Lukrecja z kolei jest jednym z najstarszych produktów służących do słodzenia,  jednak jej połączenie z niektórymi lekami może wywołać niebezpieczne dla zdrowia reakcje organizmu. Melasa trzcinowa i melasa buraczana to produkty uboczne powstałe przy przetwarzaniu buraka lub trzciny. Rodzaj żelaza zawarty w niej może być stosowany przez osoby z anemią lub kobiety w ciąży. Ma również pewne właściwości probiotyczne, co jest jej cennym atutem. 

Alternatywa dla cukru: ksylitol

Alternatywa dla cukru, coraz bardziej popularna w Polsce, to ksylitol. Cukier brzozowy, bo tak brzmi jego druga nazwa, jest mniej kaloryczny i zdrowszy od tradycyjnego, choć z pozoru wygląda bardzo podobnie. Zaletami ksylitolu będą:

  • działanie antybakteryjne
  • pozytywny wpływ na mineralizację i zdrowie kości
  • nie przyspiesza rozwoju grzybów w organizmie 

Wadą ksylitolu jest to, że nieprzyzwyczajony do niego organizm może zareagować na przykład biegunką. Należy też pamietać, że ksylitol jest trujący dla psów i kotów, trzeba go więc trzymać w miejscu niedostępnym dla zwierzaków. 

Czym słodzić herbatę na diecie? O czym pamiętać?

Czym słodzić herbatę na diecie? Przede wszystkim trzeba rozróżnić diety spowodowane choćby chorobą od tych, które podejmuje się w celu zrzucenia wagi. W obu rodzajach przypadków najbardziej optymalne będą inne substancje słodzące. Do herbaty w wersji fit lepiej sprawdzi się stewia lub ksylitol, miód będzie smaczny i zdrowy, ale niewiele mniej kaloryczny niż cukier biały. Do słodzenia herbaty nie poleca się np słodu jęczmięnnego, który jest słodki, ale nie będzie pasował do herbaty. Warto też spróbować różnych herbat bez cukru i poznać ich prawdziwy smak.