Sole mineralne

Sole mineralne są związkami niezbędnymi do właściwego funkcjonowania organizmu. Sami ich nie wytwarzamy, musimy je więc dostarczać z pożywieniem.

W naszym ciele występuje 46 różnych minerałów, z czego 30 jest niezbędnych do życia.

Wartość energetyczna: 0 kcal

Rola wybranych soli mineralnych

** Wapń jest niezbędnym budulcem kości i zębów, umożliwia kurczenia się mięśni (także serca), krzepnięcie krwi, reguluje ciśnienie tętnicze, umożliwia działanie wielu enzymów.

** Fosfor także jest składnikiem kości, wchodzi w skład tłuszczów, białek i węglowodanów ustrojowych.

** Magnez przeciwdziała chorobom układu krążenia, nerwicom, cukrzycy i niektórym nowotworom, obniża poziom lipidów, rozszerza naczynia krwionośne, obniża ciśnienie krwi.

** Potas reguluje równowagę wodno-elektrolitową organizmu, jest niezbędny do prawidłowej pracy mięśni.

** Sód reguluje gospodarkę kwasowo-zasadową i wodną organizmu. Częściej cierpimy na jego nadmiar niż niedostatek. To niedobrze, bo nadmiar sodu powoduje nadciśnienie tętnicze.

** Żelazo jest składnikiem hemoglobiny, mioglobiny i enzymów odpowiedzialnych za transport i magazynowanie tlenu. Pełni podstawową funkcję w przemianie energii, tworzeniu i wzroście czerwonych krwinek, utrzymuje bilans cieplny oraz uczestniczy w procesach odpornościowych.

** Cynk jest odpowiedzialny za syntezę kwasów nukleinowych, przyswajanie białek, adaptację wzroku do ciemności, transport tlenu, chroni organizm przed działaniem wolnych rodników, umożliwia odczuwanie smaku i zapachu.

** Jod wchodzi w skład hormonów tarczycy, wpływa na przemianę cieplną organizmu.

** Selen wspomaga hormony tarczycy, niszczy wolne rodniki (a więc zapobiega nowotworom), chroni przed szkodliwym działaniem metali ciężkich, pomaga w syntezie białek. U mężczyzn dodatkowo stymuluje produkcję i ruchliwość plemników.

** Miedź jest obecna w krwinkach czerwonych - bierze udział w metabolizmie tlenowym, jest niezbędna do prawidłowego przyswajania żelaza.

Rodzaje soli mineralnych

Ze względu na zapotrzebowanie, dzieli się je na tzw. makroelementy i mikroelementy (inaczej pierwiastki śladowe). Dzienne zapotrzebowanie na makroelementy przekracza 100 mg. Te składniki, których potrzebujemy mniej, nazywamy mikroelementami.

Do makroelementów należą m.in.: wapń, magnez, potas, sód, fosfor, chlor.

Do mikroelementów m.in.: żelazo, cynk, jod, selen, chrom, fluor, miedź, mangan, molibden.

Wielu soli dostarczają wody mineralne, znajdziemy w nich (w różnych proporcjach i ilościach): wapń, sód, magnez, potas, chlor, fluor.

Tekst pochodzi z książki "Sekrety skutecznej wagi"