Dobre nawyki

Jak wprowadzić dietetyczne nawyki w życie? Kilka prostych rad, które łatwo stosować na co dzień i... chudnąć.

Utrzymanie szczupłej sylwetki to nie lada wyzwanie. Na szczęście nie musisz ciągle odczuwać głodu, żeby chudnąć. Niezależnie od tego, czy stosujesz dietę, czy chcesz jedynie utrzymać jej efekt, istnieją proste sposoby na to, żeby czuć się najedzonym i nie przytyć.

Przekąski? Tak!

Jeżeli lubisz jeść w ciągu dnia małe przekąski, nie musisz z nich rezygnować. Staraj się jednak jeść coś, co je się... trudno. Kolby kukurydzy, kawałek ryby z ościami, słonecznik, grejpfrut. W ten sposób zjesz mniej i poczujesz sytość. Pamiętaj, że dopiero ok. 20 minut od rozpoczęcia posiłku czujemy się najedzeni. Im dłużej jesz - tym lepiej: zjesz mniej. W ciągu dnia powinniśmy jeść ok. 5 posiłków. Tak naprawdę możesz zjeść 2-3 główne i kilka przekąsek. Między posiłkami można podjadać owoce, warzywa, nabiał, chude mięso - wszystko, na co masz ochotę. Pamiętaj jednak, że przekąska musi być nieduża. Kawałek ryby - tak. Pojemnik śledzia w sosie śmietanowym - nie. Wybieraj przekąski oparte na białku (jogurt, chude mięso, kawałek białego sera) lub bogate w błonnik i złożone węglowodany (kasze, makarony - uwaga: porcje w przypadku tych produktów powinny być małe!, owoce, warzywa). Nie jedz prosto z lodówki, na stojąco. W miarę możliwości przygotuj przekąski tak, żeby wyglądały apetycznie a zjedzenie ich zajęło więcej czasu - np. przygotuj pokrojone warzywa i dip z jogurtu naturalnego z ziołami zamiast jeść marchewkę czy ogórka w całości.

Jeśli nie jesteś na restrykcyjnej diecie i lubisz od czasu do czasu zjeść czekoladę, ciastka, chipsy, popcorn. nigdy nie otwieraj paczki, kiedy czujesz głód. Pamiętaj, żeby tego typu dietetyczne używki zostawiać na deser. Kiedy odczuwasz głód, zjesz o wiele więcej, a to odbije się nie tylko na twojej wadze, ale i zdrowiu.

Nie rozpraszaj się

Żeby poczuć się najedzonym musisz zauważyć... że jesz. Wyłącz telewizor, usiądź przy stole, przygotuj jedzenie tak, żeby wyglądało apetycznie i żeby włożyć w to trochę pracy. Ważne, żeby zjedzenie go zajęło trochę czasu. Jeśli pochłoniesz coś w biegu, na stojąco, w ciągu niecałej minuty, możesz w ogóle nie zauważyć, że coś jadłeś. Jedząc wolniej tę samą porcję, czujemy się bardziej syci. Powolne jedzenie jest również zdrowsze dla naszego żołądka. Posiłek może być chwilą odpoczynku w ciągu dnia. Nie jedz przy biurku, w windzie, biegając z odkurzaczem, w drodze po zakupy - 10 minut spędzonych w spokoju nie zaburzy twojego harmonogramu zajęć, a pozwoli się zrelaksować i lepiej nacieszyć tym, co jesz, poczuć smak i sytość.

Przed posiłkiem

Zanim zaczniesz jeść, wypij szklankę wody, mleka lub zjedz jabłko. Badania naukowe niejednokrotnie potwierdziły, że jedno jabłko lub szklanka wody spożyte 20 minut przed posiłkiem sprawią, że zjemy mniej. Jeśli nie chcesz pić wody czy jeść jabłka, posiłek najlepiej zaczynaj od talerza ciepłej zupy. W trakcie dwuletnich badań naukowcy udowodnili także, że mleko pomaga gubić kilogramy . Pite przed posiłkiem, nie tylko pomoże wypełnić żołądek, ale także wspomoże walkę z tłuszczykiem. Nie doprowadzaj do sytuacji, w której umierasz z głodu i rzucisz się na wszystko, co chociażby przypomina jedzenie. Jedz równomiernie w ciągu całego dnia - to pozwoli uniknąć ataków wilczego apetytu i racjonalnie planować posiłki.