Dieta rozdzielna na podstawie diety niełączenia dr. Haya

To dieta idealna dla tych, którzy nie mają dużej nadwagi, a jedynie tu i tam uzbierało im się za dużo tłuszczyku.

Można na niej schudnąć 6-7 kg w ciągu 3 tygodni. 1000 kcal na dzień. Jej zaletą jest to, że w zasadzie możemy stosować ją do końca życia i nie chodzimy głodni. Wady? Trzeba opanować liczenie kalorii i zmienić stare nawyki. Schabowy z ziemniakami? Nie ma mowy. Co najwyżej z kapustą i to bez zasmażki. Stek z frytkami? Broń Boże! Pożegnać musimy omlet z szynką, kanapkę z wędliną, musli z mlekiem... A cały problem polega na tym, że nie wolno nam łączyć ze sobą mięsa z ziemniakami, ryżem czy makaronem. Obie grupy produktów można zjeść co najwyżej z warzywami i (jeśli ktoś lubi) z owocami. Że by ułatwić nam podjęcie decyzji, co z czym wolno, dieta dzieli produkty na trzy zasadnicze grupy: białkową, węglowodanową i neutralną. Dieta rozdzielna nie jest trudna do zastosowania, jedyny problem polega na tym, że na początku nieco plączą nam się produkty z poszczególnych grup. Gotowane i pieczone ryby należą np. do grupy białkowej, ale już wędzone, surowe, czy marynowane do węglowodanowej. Owoce też się mieszczą w grupie pierwszej, ale są dość ważne wyjątki. Nie musimy się tylko martwić grupą neutralną, bo należące do niej produkty możemy jeść ze wszystkim. Niemal każdy rodzaj jedzenia można przypisać do określonej grupy - dieta wnika w to bardzo szczegółowo. O co w tym chodzi? Pomysł na tę dietę wziął się z odkrycia, że niektóre produkty jedzone razem tuczą, natomiast jedzone oddzielnie - odchudzają. Wynika to z faktu, że mają one inny czas trawienia. I tak skrobia (chleb, ziemniaki, makaron) opuszcza żołądek po mniej więcej 2 godzinach, a mięso zalega nam aż 4 godziny. Ale jeśli do brzucha wpadnie nam jedno i drugie, czas trawienia wydłuża się dwukrotnie - do 8. godz. Trzeba więc produkty podzielić i pilnować, że by nie połączyć jednych z drugimi. To przepis na idealną sylwetkę.

Jak zacząć?

Najpierw wspomniany już podział na grupy.

Do grupy białkowej należą: warzywa strączkowe, jaja, mleko, jogurt, sery żółte i białe, mięso, owoce (prawie wszystkie oprócz bardzo słodkich

- patrz grupa węglowodanowa), majonez, sos winegret, mięso, wędliny, drób, ryby (tylko gotowane lub pieczone), owoce morza, produkty sojowe, gotowane pomidory, wytrawne wina.

Do grupy węglowodanowej należą: produkty zbożowe (ziarna, pieczywo, płatki owsiane, musli, kasze), ziemniaki, ryż, makarony, karczochy, słodkie owoce (owoce suszone, świeże figi, banany, gruszki słodkie i dojrzałe, winogrona), cukier, kukurydza, ciasta, słodycze, piwo, fruktoza, miód, syrop klonowy, nektary z gruszek i jabłek, mąka ziemniaczana, budyń.

Do grupy neutralnej należą: warzywa (bez ziemniaków i kukurydzy), owoce, nasiona (słonecznik, orzechy etc.), oleje, oliwa, masło, miód i słodzik, kawa i herbata, soki warzywne i owocowe, woda, tłuszcze (oprócz utwardzanych, białych tłuszczów), słodka śmietana i śmietanka do kawy, sery o zawartości tłuszczu min. 60 proc., białe sery, surowe lub wędzone wędliny, surowe mięso; surowe, marynowane lub wędzone ryby; warzywa i sałaty; grzyby; kiełki i zarodki; zioła i przyprawy, czarne jagody, rodzynki, oliwki, drożdże, wysoko procentowe czyste alkohole,

żelatyna.

Zasady diety

Codziennie zjadamy 5 posiłków, trzy główne oraz drugie śniadanie i podwieczorek. Te dwa ostanie powinny mieć maksymalnie do 100 kcal. Zasada główna: produktów białkowych i węglowodanowych nie łączymy podczas jednego posiłku! Oba rodzaje dań powinna dzielić czterogodzinna przerwa. Z jadłospisu eliminujemy: cukier, sól, kawę, mocną herbatę, napoje gazowane, czekoladę, białe pieczywo, czerwone mięso, wędliny, piwo, alkohol, ciasta, dania typu fast food, produkty z proszku. Rezygnujemy też z potraw smażonych oraz ciast z owocami i kremami. Uwaga! Owoce jemy na pusty żołądek albo jako przekąskę między głównymi posiłkami. Pijemy dużo, dwa litry wody dziennie, ale nigdy w czasie jedzenia. Jemy wyłącznie naturalne i pełnowartościowe produkty spożywcze (z tego powodu dieta nie jest tania). Jeden posiłek w ciągu dnia powinien składać się wyłącznie z warzyw oraz owoców. Nie wszystko można połączyć zdrowo. Według tej diety mleko i owoce pasują do siebie, jednak lepiej jeść je osobno.

Co do siebie pasuje?

Twarożek z rzodkiewkami, grahamka z pomidorem, pieczona pierś kurczaka z gotowanymi brokułami, makaron z pesto, cykoria z pastą rybną na chudym twarożku, pieczony kurczak z fenkułem i czosnkiem, grzanka z odrobiną margaryny lub masła oraz dżemem niskosłodzonym i sok owocowy, grzanka usmażona na oleju z czosnkiem, oraz sałatka z owoców, ryba

pieczona w folii lub mięso pieczone na grillu oraz bakłażan (albo kabaczek) faszerowany warzywami, ciemny ryż z warzywami lub roślinami strączkowymi, ciemny makaron z pomidorem i cebulą albo z warzywami i garsteczką żółtego sera, ziemniaki, ciemny ryż bądź ciemny makaron z ziołami plus warzywa lub rośliny strączkowe, sałatka z ciecierzycy, pomidora, papryki, cebuli i oliwek, ryba z piekarnika z warzywami z rusztu.

Sałatka ziemniaczana

- 150 g ugotowanych ziemniaków

- duży świeży ogórek

- pomidor

Ziemniaki pokrój w plasterki, pozostałe warzywa w cząstki lub półtalarki. Składniki wymieszaj, polej sosem zrobionym z łyżeczki oliwy i dwóch łyżek octu winnego. Dodaj świeże posiekane zioła i czosnek. Dopraw solą i pieprzem.

Dla kogo ta dieta?

Ta dieta raczej nikomu nie zaszkodzi. Jest dobrze zbilansowana i zawiera niezbędne dla zdrowia składniki. Poleca się ją głównie osobom cierpiącym na wzdęcia, zaparcia, zaburzenia

pracy nerek i jelit.

Skala trudności: 2

Zasobność portfela: Dieta jest dosyć droga