Dlaczego nie mogę schudnąć?

Czy mimo diety i starań nadal zadajesz sobie pytanie: dlaczego nie mogę schudnąć? Jeśli tak, warto zastanowić się nad kilkoma aspektami związanymi ze swoim stylem życia i zdrowiem i odpowiedzieć sobie na kilka pytań dodatkowych pytań.

1. Rano zjadasz śniadanie, w pracy kanapkę a w domu wieczorem obiad, nie podjadasz między posiłkami, spadło co prawda kilka kilogramów ale dalej waga stoi w miejscu?

Nic dziwnego. 3 posiłki w ciągu dnia, w tym największy jedzony wieczorem, to zdecydowanie za mało dla osoby, która ma problem ze zrzuceniem wagi. Jeśli chcesz schudnąć, musisz jeść! 5-6 godzin bez jedzenia to sygnał dla organizmu, że pora zwolnić metabolizm i zacząć oszczędzać energię, bo za jakiś czas pożywienia może zabraknąć. Jeśli starasz się jeść mniej i liczysz kalorie, przygotuj rano wszystko, co masz zamiar zjeść w ciągu dnia i podziel to na 5 porcji, z których 2 powinny być mniejsze (np. jogurt, 3 mandarynki, kubek płatków owsianych z wodą lub chudym mlekiem). Pamiętaj, że nawet podczas diety nie trzeba ciągle odczuwać głodu. Posiłki powinny być tak skomponowane, żeby mimo niższej wartości kalorycznej nie rezygnować z posiłków.

2. Nawet, kiedy jesz dziennie maksymalnie 1000 kcal, nie chudniesz a twój organizm szybko przyzwyczaja się do każdej stosowanej diety?

Jeżeli faktycznie masz problemy ze zrzuceniem wagi, mimo że utrzymujesz chociaż minimalną aktywność fizyczną, być może masz problemy zdrowotne. Warto wybrać się wtedy po poradę do lekarza czy dietetyka, zrobić podstawowe badania (np. oznaczenie poziomu hormonów tarczycy), które zaleci po rozmowie lekarz. Być może po prostu nie musisz wcale chudnąć i twój organizm broni się jak może, bo nie posiada zapasów, które powinien spalić? Jeżeli jesteś osobą szczupłą, która chce zrzucić "jedynie kilka kilogramów", zastanów się nad tym, czy na pewno dobrze postrzegasz swoje ciało.

3. Będąc na diecie odczuwasz zmęczenie, ciągły głód i nie możesz się skoncentrować, więc szybo ją przerywasz?

Jeśli nie możesz wytrwać dłużej niż 10-14 dni, odczuwasz zmęczenie, brakuje ci energii, lub co gorsza miewasz bóle głowy i uczucie słabości, oznacza to, że twoja dieta jest źle skomponowana. Nie męcz swojego organizmu takimi kilkudniowymi przypadkowymi dietami, bo jest to najprostsza droga do zaburzenia metabolizmu. W przyszłości zrzucenie kolejnych kilogramów będzie stanowić dla ciebie coraz większy problem. Monotonne, restrykcyjne diety, nawet krótkotrwałe, np. dieta Kopenhaska, działają tak na wiele osób - na stałe spowalniają tempo przemiany materii. Lepiej wybrać dietę, która przypomina "zwykły" jadłospis jednak o obniżonej wartości kalorycznej i ze zbilansowanymi proporcjami składników odżywczych. Po kilku tygodniach prawidłowo skomponowanej, zdrowiej diety powinniśmy czuć się lepiej, a nie gorzej niż przed jej rozpoczęciem! Dieta nie może także negatywnie odbijać się na zdrowiu.

4. Stosujesz dietę i waga powoli spada, ale nie pozbywasz się tłuszczu a ciało staje się wiotkie a po pewnym czasie waga staje w miejscu?

Po zakończeniu diety ciało wróci do dawnego wyglądu i wagi, najprawdopodobniej z nawiązką. Żeby zmienić proporcje sylwetki i pozbyć się tłuszczu spod skóry, ujędrnić ją, musisz zacząć ćwiczyć! Po pierwsze ruch przyśpiesza spalanie kalorii, dzięki czemu szybciej chudniemy. Po drugie pomaga budować masę mięśniową i spalać tłuszcz, a im więcej mięśni, tym więcej energii zużywa organizm na ich "odżywienie". Dzięki temu każdego dnia spalamy więcej kalorii i dieta przynosi lepsze skutki. Po trzecie, ćwicząc używamy mięśni, których na co dzień nie wykorzystujemy, poprawiamy krążenie podskórne - to sprzyja dostarczaniu tlenu większej ilości tkanek. Dzięki temu skóra podczas odchudzania szybciej się regeneruje, szybciej pozbywamy się toksyn. Nie wystarczy jednak codzienny spacer! Żeby efekty były naprawdę widoczne, przyda się solidny trening - np. na zajęciach fitness, a potem 30 minut intensywnego wysiłku na siłowni.

Wykorzystaj wakacje, schudnij i wskocz w bikini!

Więcej o: