Według statystyk około 80 proc. uczniów szkół wyższych łączy naukę z życiem zawodowym. Uniwersytet SWPS w badaniach „Oczekiwania rynku a umiejętności pracownika – kompetencje rozwijane w pierwszej pracy” sprawdził, jakie kompetencje u młodych ludzi są pożądane przez pracodawców z różnych branż. „XXI wiek to czas kompetencji miękkich” – podkreśla autorka badania, dr Ewa Jarczewska-Gerc z Uniwersytetu SWPS, psycholog społeczny i trener biznesu.
WYTRWAŁE DĄŻENIE DO CELU
Nie da się ukryć, że wytrwałość jest cechą, która przydaje się zarówno w życiu, jak i w pracy. Wyznaczanie sobie celów i ich konsekwentne realizowane jest już samo w sobie postrzegane jako sukces. To jedna z bardziej docenianych przez pracodawców umiejętności. Dzięki takiej postawie, osoba nie poddaje się, póki nie osiągnie założonego celu. Niezależnie od tego, ile przeciwności napotka po drodze. Osoba wytrwała robi ciągłe postępy i ma silną motywację – zarówno w życiu prywatnym, jak i zawodowym.
DOCENIANIE WSPÓŁPRACOWNIKÓW
Umiejętność doceniania współpracowników jest niezwykle cenna. Każda osoba potrzebuje czuć akceptację w grupie i być doceniana za swoje osiągnięcia nie tylko przez przełożonych, lecz także współpracowników. Jeśli współpracownik potrafi drugiej osobie powiedzieć "serdecznie gratuluję" czy "cieszę się, że jesteś w naszym teamie", to automatycznie poprawia to atmosferę w zespole.
ROZWIĄZYWANIE KONFLIKTÓW
Bardzo często w dużych firmach, w których młode osoby podejmują pracę, ważne projekty realizowane są przez kilka lub nawet kilkanaście osób. Właśnie dlatego niezwykle ważną cechą dobrego pracownika jest komunikatywność i umiejętność bezkonfliktowej pracy w grupie. Dla pracodawców bardzo cenne są również zdolności przywódcze. Dzięki czemu pracownik może mieć otwartą drogę awansu lub w przyszłości odciążyć swoich przełożonych, przejmując część ich obowiązków.
WYKONYWANIE ZADAŃ ZGODNIE Z INSTRUKCJAMI
Każdemu dobremu pracodawcy zależy na tym, aby jego pracownik nieustannie się rozwijał, podnosił kwalifikacje i pozytywnie wpływał na funkcjonowanie firmy poprzez wykonywanie zadań zgodnie z instrukcjami. Chęć uczenia się nowych rzeczy, kreatywność i otwartość na nowe rozwiązania są niezwykle ważne na obecnym rynku pracy.
KULTURA OSOBISTA
Pierwsza praca jest również doskonałą okazją do nabycia kultury osobistej w miejscu pracy. Dobre wychowanie, poszanowanie godności swojej i współpracowników, to podstawy, dzięki którym łatwiej jest nawiązywać i utrzymywać pozytywne relacje. W pracy uczymy się bowiem argumentowania własnych racji bez krzyków, wyzwisk czy narzucania swojej opinii, a także cierpliwego zapoznawania się z opinią innych.
fot. materiał partnera
Badania Uniwersytetu SWPS pokazały, że podczas studiów warto podjąć zatrudnienie. Eksperci przebadali trzy grupy studentów: pracujących w McDonald’s, pracujących w innych sieciach gastronomicznych oraz niepracujących. Okazuje się, że studenci pracujący uzyskali istotnie wyższe wyniki w zakresie kompetencji społeczno-zawodowych, w tym związanych z asertywnością czy współpracą w grupie. Na tym tle wyróżniają się pracownicy sieci McDonald’s.
Wyniki badań pokazały, że studenci pracujący w McDonald’s to asertywni kierownicy. Charakteryzują się wysokim poziomem umiejętności efektywnego zarządzania ludźmi, jasną i transparentną komunikacją
– przekonuje dr Ewa Jarczewska-Gerc.
Pracownicy McDonald’s odnotowali zdecydowanie wyższe wyniki między innymi w obszarach związanych z:
Jesteśmy jednym ze znaczących pracodawców na świecie. W ramach naszej strategii zrównoważonego rozwoju w USA i Europie Zachodniej prowadzimy program szkoleń i staży, którego celem jest wsparcie młodych ludzi na rynku pracy. W ostatnich latach w Polsce wiele uwagi poświęciliśmy przeglądowi i rozwojowi talentów
– informuje Anna Borys-Karwacka, dyrektor ds. relacji korporacyjnych w McDonald’s Polska.
Chcesz rozwinąć swoje umiejętności i pracować z najlepszymi? McDonald’s czeka na ciebie.