5 kompetencji, które powinna dać ci pierwsza praca, byś dobrze zaczął swoją drogę na szczyt

Pierwsza praca to ważny krok w życiu młodego człowieka. Coraz więcej osób decyduje się łączyć naukę z pracą i zatrudniają się, będąc jeszcze na studiach. Pierwsza praca to nie tylko nowe wyzwania, lecz także doświadczenia, które zdobywane są na kolejne lata kariery. Jakie zatem kompetencje powinna dać pierwsza praca, by dobrze rozpocząć swoją ścieżkę zawodową?

Według statystyk około 80 proc. uczniów szkół wyższych łączy naukę z życiem zawodowym. Uniwersytet SWPS w badaniach „Oczekiwania rynku a umiejętności pracownika – kompetencje rozwijane w pierwszej pracy” sprawdził, jakie kompetencje u młodych ludzi są pożądane przez pracodawców z różnych branż.  „XXI wiek to czas kompetencji miękkich” – podkreśla autorka badania, dr Ewa Jarczewska-Gerc z Uniwersytetu SWPS, psycholog społeczny i trener biznesu.

5 umiejętności, które powinna dać ci pierwsza praca

WYTRWAŁE DĄŻENIE DO CELU

Nie da się ukryć, że wytrwałość jest cechą, która przydaje się zarówno w życiu, jak i w pracy. Wyznaczanie sobie celów i ich konsekwentne realizowane jest już samo w sobie postrzegane jako sukces. To jedna z bardziej docenianych przez pracodawców umiejętności. Dzięki takiej postawie, osoba nie poddaje się, póki nie osiągnie założonego celu. Niezależnie od tego, ile przeciwności napotka po drodze. Osoba wytrwała robi ciągłe postępy i ma silną motywację – zarówno w życiu prywatnym, jak i zawodowym.

DOCENIANIE WSPÓŁPRACOWNIKÓW

Umiejętność doceniania współpracowników jest niezwykle cenna. Każda osoba potrzebuje czuć akceptację w grupie i być doceniana za swoje osiągnięcia nie tylko przez przełożonych, lecz także współpracowników. Jeśli współpracownik potrafi drugiej osobie powiedzieć "serdecznie gratuluję" czy "cieszę się, że jesteś w naszym teamie", to automatycznie poprawia to atmosferę w zespole.

ROZWIĄZYWANIE KONFLIKTÓW

Bardzo często w dużych firmach, w których młode osoby podejmują pracę, ważne projekty realizowane są przez kilka lub nawet kilkanaście osób. Właśnie dlatego niezwykle ważną cechą dobrego pracownika jest komunikatywność i umiejętność bezkonfliktowej pracy w grupie. Dla pracodawców bardzo cenne są również zdolności przywódcze. Dzięki czemu pracownik może mieć otwartą drogę awansu lub w przyszłości odciążyć swoich przełożonych, przejmując część ich obowiązków.

WYKONYWANIE ZADAŃ ZGODNIE Z INSTRUKCJAMI

Każdemu dobremu pracodawcy zależy na tym, aby jego pracownik nieustannie się rozwijał, podnosił kwalifikacje i pozytywnie wpływał na funkcjonowanie firmy poprzez wykonywanie zadań zgodnie z instrukcjami. Chęć uczenia się nowych rzeczy, kreatywność i otwartość na nowe rozwiązania są niezwykle ważne na obecnym rynku pracy.

KULTURA OSOBISTA

Pierwsza praca jest również doskonałą okazją do nabycia kultury osobistej w miejscu pracy. Dobre wychowanie, poszanowanie godności swojej i współpracowników, to podstawy, dzięki którym łatwiej jest nawiązywać i utrzymywać pozytywne relacje. W pracy uczymy się bowiem argumentowania własnych racji bez krzyków, wyzwisk czy narzucania swojej opinii, a także cierpliwego zapoznawania się z opinią innych.

fot. materiał partnerafot. materiał partnera 

Kariera zawodowa w McDonald’s

Badania Uniwersytetu SWPS pokazały, że podczas studiów warto podjąć zatrudnienie. Eksperci przebadali trzy grupy studentów: pracujących w McDonald’s, pracujących w innych sieciach gastronomicznych oraz niepracujących. Okazuje się, że studenci pracujący uzyskali istotnie wyższe wyniki w zakresie kompetencji społeczno-zawodowych, w tym związanych z asertywnością czy współpracą w grupie. Na tym tle wyróżniają się pracownicy sieci McDonald’s.

Wyniki badań pokazały, że studenci pracujący w McDonald’s to asertywni kierownicy. Charakteryzują się wysokim poziomem umiejętności efektywnego zarządzania ludźmi, jasną i transparentną komunikacją

– przekonuje dr Ewa Jarczewska-Gerc.

Pracownicy McDonald’s odnotowali zdecydowanie wyższe wyniki między innymi w obszarach związanych z:

  • delegowaniem obowiązków,
  • organizacją pracy zespołu,
  • udzielaniem informacji zwrotnej,
  • motywowaniem pracowników,
  • podejmowaniem się wykonywania nowego zadania,
  • odwagą w publicznym wyrażaniu niezgody.
Jesteśmy jednym ze znaczących pracodawców na świecie. W ramach naszej strategii zrównoważonego rozwoju w USA i Europie Zachodniej prowadzimy program szkoleń i staży, którego celem jest wsparcie młodych ludzi na rynku pracy. W ostatnich latach w Polsce wiele uwagi poświęciliśmy przeglądowi i rozwojowi talentów

– informuje Anna Borys-Karwacka, dyrektor ds. relacji korporacyjnych w McDonald’s Polska.

Chcesz rozwinąć swoje umiejętności i pracować z najlepszymi? McDonald’s czeka na ciebie.