Rozprawiamy się z mitami dotyczącymi oleju rzepakowego

Na przestrzeni lat utarło się wiele mitów na temat oleju rzepakowego. Przez to w opinii wielu osób jest on niezdrowy i gorszy niż na przykład oliwa z oliwek. Warto jednak zweryfikować te błędne przekonania, gdyż włączenie oleju rzepakowego do diety wiąże się z licznymi korzyściami dla zdrowia.

Olej rzepakowy jest nie tylko w pełni bezpieczny, lecz także bardzo zdrowy. Jego spożywanie wiąże się z licznymi korzyściami dla organizmu. Warto więc włączyć go do swojej codziennej diety. Przykładowo, 2 łyżki oleju rzepakowego dziennie pokrywają w stu procentach zapotrzebowanie na kwas alfa-linolenowy z rodziny omega-3. A oto trzy szkodliwe mity, z którymi warto się w końcu rozprawić.

Mit nr 1: Olej rzepakowy zawiera niebezpieczny składnik

Uprawiany kiedyś rzepak zawierał szkodliwy kwas erukowy. Z tego powodu roślina ta cieszy się złą opinią. Jednak już od wielu lat do produkcji oleju rzepakowego wykorzystuje się odmiany, które nie zawierają tego kontrowersyjnego kwasu. Doskonałym przykładem jest to, jak zmieniło się na przestrzeni lat podejście do tego produktu w Stanach Zjednoczonych. Dawny olej rzepakowy (zawierający kwas erukowy) był zakazany. Z kolei ten współczesny otrzymał nagrodę amerykańskiej Fundacji Zdrowia.

Mit nr 2: olej rzepakowy jest bezwartościowy

Współczesny olej rzepakowy nie tylko jest w pełni bezpieczny, lecz także bardzo zdrowy. Wyróżnia go przede wszystkim wysoki poziom wartościowych nienasyconych kwasów tłuszczowych. Są to:

  • kwas linolowy (omega-6);
  • kwas alfa-linolenowy (omega-3);
  • kwas oleinowy (omega-9).

Kwasy te są bardzo ważnym elementem diety. Zapobiegają cukrzycy, nowotworom, wykazują działanie przeciwzapalne, utrzymują dobrą kondycję skóry. Wpływają na prawidłową pracę wzroku i mózgu, a także sprzyjają profilaktyce i leczeniu chorób układu krążenia. Nasz organizm nie wytwarza tych kwasów, dlatego też powinny być one dostarczane wraz z pożywieniem.

Poza tym olej rzepakowy cechuje wysoka zawartość witamin: E i K. Ta pierwsza jest silnym przeciwutleniaczem oraz chroni komórki przed szkodliwym działaniem wolnych rodników. Z kolei witamina K bierze udział w procesie krzepnięcia krwi i pomaga w utrzymaniu zdrowych kości. Warto wspomnieć, że w wersji rafinowanej, dzięki wysokiej temperaturze dymienia, olej rzepakowy po obróbce termicznej nie traci swoich cennych właściwości.

Mit nr 3: Olej rzepakowy jest mniej zdrowy niż oliwa z oliwek

Oliwa z oliwek cieszy się ogromną popularnością wśród Polaków. Okazuje się jednak, że olej rzepakowy jest równie zdrowym wyborem, a nawet w przypadku niektórych składników przewyższa walory oliwy.

Mało kto wie, że zawiera on aż 10 razy więcej kwasów omega-3 niż oliwa z oliwek! Warto także wspomnieć o proporcji kwasów omega-6 do omega-3. W oleju rzepakowym jest ona bardzo korzystna i wynosi 2:1. Z kolei w innych popularnych olejach proporcja ta jest często zachwiana. Przykładowo, w oliwie z oliwek wynosi 9:1, a w oleju słonecznikowym 136:1.

Oliwa z oliwek to jeden z najważniejszych elementów diety śródziemnomorskiej. Warto jednak pamiętać, że mieszkańcy basenu Morza Śródziemnego spożywają dużo owoców morza oraz ryb, które są cennym źródłem omega-3. Z kolei w naszej diecie ich dobrym źródłem może być właśnie olej rzepakowy, który powinniśmy spożywać codzienne w ilości 2 łyżek.

Sfinansowano z Funduszu Promocji Roślin Oleistych

Weź udział w dyskusji:
Rozprawiamy się z mitami dotyczącymi oleju rzepakowego
Aby skomentować ten i inne artykuły zapraszamy na forum.gazeta.pl