Postaw na efekty. 11 podstawowych zasad pracy w domu. Wypróbuj, zobaczysz różnicę

Praca zdalna. Dla jednych wymarzony tryb zatrudnienia, dla innych sytuacja, do której niełatwo się przystosować. Co nie znaczy, że jest to niemożliwe. A nawet można powiedzieć, że bardzo proste, o ile wprowadzi się pewne zmiany i odpowiednio zaaranżuje miejsce do pracy. Przekonasz się, że z przedstawionymi przez nas zasadami nic w pracy zdalnej nie będzie ci obce.

1. Przygotuj odpowiednio stanowisko pracy

Zanim w ogóle zaczniesz realizować swoje obowiązki, zaaranżuj miejsce, w którym będziesz spędzać czas poświęcony pracy. Nie każdy ma warunki, aby był to osobny pokój, powinno jednak wystarczyć wydzielenie sobie wygodnej przestrzeni, w której będziesz mogła się skoncentrować na wykonywanym zadaniu.

Stanowisko pracy to także sprzęt, z którego będziesz korzystać. Niektóre firmy dają możliwość wypożyczenia z biura np. foteli czy biurka. Jeśli ty też masz taką opcję, warto z niej skorzystać. Jeżeli nie - postaraj się wybrać takie miejsce, w którym będziesz czuła się komfortowo. Nie leż na łóżku, nie siedź przy stoliku, który jest zbyt niski, zadbaj o dobre oświetlenie.

Natural SilverNatural Silver materiał promocyjny

2. Wybierz komputer, który dopasuje się do ciebie

Stanowisko pracy to także narzędzia, z których będziesz korzystać w trakcie wykonywania obowiązków. Niebagatelne znaczenie ma tutaj dobry laptop, na którym praca stanie się przyjemnością. W tej roli sprawdzi się przenośny komputer HP Spectre x360. Umożliwia pracę w czterech trybach: tryb laptopa – praca, tryb tabletu – szybkie notatki, tryb namiotu – udostępnianie, tryb multimedialny – prezentacja i oglądanie, czy rozrywka.

Ponadto HP Spectre x360 to laptop konwertowalny, co oznacza, że można obrócić jego ekran o 360 stopni, dzięki czemu możesz wygodnie korzystać z niego w różnych sytuacjach. Dołączony rysik pozwala z kolei precyzyjnie wykonywać rozmaite zadania, np. obliczenia czy pisanie tekstów, sprawiając przy tym wrażenie naturalności. To także gwarancja wysokiej jakości przygotowywanych projektów. Jedną z jego zalet jest wydajna bateria, która, w zależności od wybranego modelu, wytrzymuje od 17 do 22 godzin. A to dzięki automatycznej regulacji poziomu zasilania, która zapobiega przegrzaniu i wyczerpaniu baterii.

3. Zachowuj się tak, jakbyś szła do pracy

Pułapką, w którą wpada wiele osób pracujących zdalnie, jest ich podejście do tej sytuacji. "Skoro jestem w domu, nikt ze współpracowników mnie nie widzi, to mogę pozostać w domowym stroju". Takie myślenie może jednak okazać się problematyczne. Być może brzmi to banalnie, ale to, jak jesteśmy ubrani, naprawdę ma znaczenie. Gdy spędzasz cały dzień np. w piżamie, możesz poczuć się, jakbyś w rzeczywistości miała wolny dzień. Przez to trudniej będzie ci się zmobilizować do pracy.

Bardziej elegancki strój przydaje się też podczas wideokonferencji. Szczególnych tych niespodziewanych. HP Spectre x360 może być dopełnieniem wystroju wnętrza lub twojej kreacji. To elegancki, pięknie wykonany laptop, który jest dostępny w trzech kolorach: Poseidon Blue, Nightfall Black oraz Natural Silver.

Nightfall BlackNightfall Black materiał promocyjny

4. Pamiętaj o przerwach

W domu czasem trudniej jest się oderwać od zadań. Nie masz spotkań, na których musisz pojawić się fizycznie, nie musisz iść do sklepu po drugie śniadanie czy na stołówkę na obiad. To sprawia, że wiele osób zapomina o robieniu sobie przerw, a nawet o jedzeniu i regularnym piciu wody!

Przerwa, nawet kilkunastominutowa, pomoże ci odpocząć, na chwilę oderwać się od pracy. Możesz w tym czasie np. wyjść się przewietrzyć, przygotować sobie posiłek czy zrobić kilka ćwiczeń rozciągających.

5. Bądź gotowa na spotkania

Wspominaliśmy już o odpowiednim ubiorze. To jednak nie wszystko. Do każdego spotkania wcześniej warto się przygotować. Zrobić sobie notatki, jeszcze raz przejrzeć prezentację. Nie każdy jednak pamięta o tym, żeby sprawdzić przed włączeniem kamery, jakie tło mamy za plecami. Rozejrzyj się więc po pomieszczeniu i wybierz odpowiedni kąt, również pod względem oświetlenia.

Czasem może zdarzyć się sytuacja, że będziesz chciała na chwilę szybko wyłączyć kamerę. Tu znowu dają o sobie znać zalety laptopa HP Spectre x360, który wyposażony jest w fizyczny przełącznik funkcji prywatności kamery. Dzięki temu zapomnisz o wprawiających w zakłopotanie sytuacjach.

Świetną opcją laptopa HP Spectre x360, która doskonale sprawdzi się w czasie wideorozmów, jest kamera HP Wide Vision FHD IR. Z nią każde spotkanie wejdzie na zupełne inny poziom - korzysta bowiem z obiektywu szerokokątnego o polu widzenia 88 stopni.

6. Nie daj się rozproszyć

Praca w domu wiąże się z licznymi rozpraszaczami. Niektóre osoby korzystają z okazji i pomiędzy obowiązkami w pracy wykonują też zadania domowe, np. nastawiają pranie. W domu, w którym trudniej jest odczuć atmosferę pracy, łatwiej rozpraszają też np. media społecznościowe. Niektórzy lubią, gdy w tle włączony jest telewizor, który w rezultacie może jednak odwracać uwagę. Dlatego pamiętaj, aby usunąć rozpraszacze. Wyłączyć sprzęty, wylogować się z mediów społecznościowych, postanowić, że na włączenie pralki i zmywarki przyjdzie czas dopiero po pracy. Brak dodatkowych bodźców sprawi, że skończy pracę o zaplanowanej godzinie i będziesz mogła szybciej się zrelaksować.

7. Ustal rozkład dnia z domownikami

Nie wszystkie osoby pracujące zdalnie mają całe mieszkanie tylko dla siebie. Niektóre dzielą przestrzeń z rodziną czy współlokatorami. W takiej sytuacji warto ustalić pewne zasady i plan dnia. Dzięki jasnym i klarownym postanowieniom wszyscy będą wiedzieć, kiedy jesteś dla nich dostępna, a kiedy akurat nie masz czasu, ponieważ masz ważne spotkanie lub musisz skupić się na konkretnym zadaniu.

8. Zaplanuj czas pracy i zachowaj równowagę

Tzw. work-life balance, czyli równowaga pomiędzy pracą a życiem prywatnym, rozrywką, a odpoczynkiem, to niezwykle ważny punkt odpowiednego przygotowania się do pracy. Nie tylko zdalnej. Nie przepracowuj się, nie korzystaj z okazji, że jesteś w domu, więc czas, który przeznaczałaś na powrót z biura, możesz przeznaczyć na wykonanie dodatkowych zadań. Określ ramy czasowe, w których pracujesz i czas, który chcesz przeznaczyć na odpoczynek. I pilnuj tego. Podczas pracy zdalnej ta linia często się zaciera. Warto zadbać o wprowadzenie do swojego planu dnia aktywności fizycznej. Po ośmiu godzinach na siedząco będzie to zbawienne dla twojego ciała i samopoczucia.

Wieczorem możesz poświęcić czas na obejrzenie ulubionego filmu czy serialu. I wcale nie musisz mieć do tego nowoczesnego telewizora z ogromnym ekranem. Twórcy laptopa HP Spectre x360 zadbali o to, abyś korzystając z niego, czuła się komfortowo. To zatem nie tylko doskonałe narzędzie pracy - równie dobrze sprawdza się w czasie wolnym. W niektórych modelach rozdzielczość jest tak wysoka (3840 x 2160), że oglądając film, poczujesz się, jakbyś obserwowała rzeczywistość. A jeśli dodasz do tego jeszcze wysokiej jakości dźwięk płynący z czterech głośników, to masz przepis na wieczór idealny.

9. Wyznacz sobie priorytety

Nie zawsze ma się ten komfort, że można nieograniczoną ilość czasu przeznaczyć tylko na jedno zadanie. Zwykle do wykonania jest więcej obowiązków. Ważne, aby ustalić te, które mają pierwszeństwo. Kiedy już zdecydujesz, co jest twoim priorytetem, będziesz pracować bardziej metodycznie i z większym spokojem - będziesz miała poczucie kontroli, które dodaje pewności siebie i zwiększa efektywność.

10. Pod koniec dnia pracy zaplanuj kolejny

Wejście w nowy dzień z jasno wytyczonymi celami sprawia, że łatwiej jest zabrać się do pracy. Pod koniec dnia zaplanuj więc zadania na następny. Zastanów się, co musisz zrobić w pierwszej kolejności, a co może jeszcze poczekać. Jednocześnie pamiętaj, aby zadbać o elastyczność i za bardzo nie naszpikować harmonogramu - w ciągu dnia też mogą przecież pojawić się nowe zadania do wykonania.

11. Zadbaj o swoje samopoczucie

Pisaliśmy już o niezwykle istotnym work-life balance. Nie każdy jednak, nawet jeśli po pracy stara się wypoczywać, potrafi przestać myśleć o tym, które zadania jeszcze ma do wykonania i co go czeka następnego dnia. Jeśli ty też tak masz, postaraj się wybierać w ramach rozrywki takie czynności, na których będziesz musiała skupić swoją uwagę. To na przykład sport, który wymaga skoncentrowania się na wykonywanych ruchach czy ćwiczeniach.

Swoimi troskami podziel się również z domownikami, nie obawiaj się też rozmów z szefem. Jeżeli czujesz, że masz za dużo zadań lub któreś cię przerasta, komunikuj to szczerze. Zmęczenie i stres nie są niczyimi sprzymierzeńcami. Bądź dla siebie łaskawa i wyrozumiała.

Poseidon BluePoseidon Blue materiał promocyjny

Więcej o:
Weź udział w dyskusji:
Postaw na efekty. 11 podstawowych zasad pracy w domu. Wypróbuj, zobaczysz różnicę
Aby skomentować ten i inne artykuły zapraszamy na forum.gazeta.pl