Jak zmienić swoje życie zawodowe? Może to czas na własny biznes?

Ostatni rok skłonił nas do wielu przemyśleń. Zaczęliśmy intensywnie zastanawiać się nad swoim życiem - związkiem, przyjaźnią, pasjami, ale też i pracą. Czy to, co robimy, przynosi nam satysfakcję oraz gwarantuje stabilizację i bezpieczeństwo? Szczególnie w przypadku kobiet, które często muszą łączyć karierę z troską o rodzinę i dbaniem o dom, myśl o zmianach zawodowych schodzi często na dalszy plan. Zawsze jest jednak dobry czas, by sprawdzić się w nowym zajęciu, a może nawet założyć własny biznes, który przyniesie im samorealizację zawodową.

Żyjemy w czasach trudnych dla wszystkich, ale nie oznacza to, że nie możemy pomyśleć o sobie i własnym rozwoju. Wiele osób z pokolenia naszych rodziców i dziadków spędziło życie zawodowe w jednym lub dwóch miejscach pracy. Najmłodsze pokolenia są bardziej otwarte na zmiany i szczególnie wśród młodych dostrzec można większą mobilność zawodową, bo może ona przynieść wiele dobrego. Jesteśmy gotowi na nowe, bo wiemy, że może przynieść ze sobą wiele dobrego. Liczymy się nawet z przekwalifikowaniem lub otwarciem swojej działalności gospodarczej, jeśli będzie to niezbędne dla uzyskania satysfakcji czy poprawy sytuacji finansowej. Obawiamy się jednak o stabilność zatrudnienia w nowym miejscu, ale też inwestycji we własny, niepewny biznes.

Nie każdy wie, że na rynku z powodzeniem funkcjonują systemy przeznaczone szczególnie dla tych, którzy dopiero na nim raczkują lub mocno boją się niepowodzenia. Gwarantują wsparcie i dają upragnione poczucie bezpieczeństwa, a przede wszystkim sprawdzony pomysł na biznes. Takim rozwiązaniem jest franczyza, którą oferuje sieć Żabka. To ogromna, stabilna firma, której zaufało już blisko 6 tysięcy franczyzobiorców, z czego ponad 60 proc. stanowią przedsiębiorcze panie. Dlaczego? Bo Żabki to sklepy spożywcze z pewnym asortymentem, które oferują jednak znacznie więcej, w tym liczne usługi. Marka jest rozpoznawalna aż wśród 95 proc. Polaków! Otwierając własny punkt, z pewnością nie będziemy anonimowi. Nie musimy od początku budować wizerunku i zaufania, bo nasi klienci będą wiedzieli, czego mogą się spodziewać, przekraczając przez próg naszego sklepu.

ŻabkaŻabka materiał promocyjny

Franczyza – pomysł na biznes dla kobiet?

Kobiety dziś zakładają coraz więcej firm. Własna działalność stała się nie tylko alternatywą dla kiepsko płatnej posady czy bezrobocia, ale także sposobem na samorealizację.

Kobiety mają moim zdaniem naturalne predyspozycje do prowadzenia własnego biznesu - na swoim przykładzie widzę, że jeśli mam przed sobą jakiś konkretny cel, to dążę do tego, by go zrealizować najlepiej jak potrafię. To bardzo przydatna cecha w prowadzeniu biznesu. Jednocześnie potrafię pogodzić ze sobą wszystkie obowiązki - spełniam się zawodowo, rodzinnie, a także realizując własne pasje - nasza płeć lepiej radzi sobie z wieloma zadaniami. Z natury przykładamy także większą wagę do porządku, trzymania pewnych standardów, co przy kierowaniu swoim sklepem jest bardzo ważne - z jednej strony są pewne zasady, w ramach których działamy jako franczyzobiorcy, a z drugiej klienci po prostu doceniają zadbaną przestrzeń, w której dokonują zakupów

- podkreśla Małgorzata Cymer, franczyzobiorczyni sklepu Żabka z Warszawy.

Ryzyko niepowodzenia działalności w modelu franczyzowym jest niższe niż w przypadku własnego pomysłu na biznes. W pierwszym roku działalności upada 30 proc. polskich firm, a 70 proc. nie działa dłużej niż pięć lat. Zupełnie inaczej wyglądają statystyki w przypadku biznesów opartych na koncepcie franczyzowym. Aż 80 proc. z nich funkcjonuje przez cały okres trwania umowy franczyzowej, a w pierwszym roku działalności generuje satysfakcjonujące wyniki finansowe.

Przed otwarciem własnej działalności obawiamy się tego, że nie dotrzemy do potencjalnych klientów, ale też samej inwestycji. Mając na utrzymaniu rodzinę, płacąc wysokie rachunki, niewiele możemy przeznaczyć na wkład finansowy w nową działalność i grozi nam brak płynności już na starcie. W przeciwieństwie do budowania swojego biznesu od zera, gdzie przedsiębiorca jest zdany tylko na siebie, działając we franczyzie możemy liczyć na stałe wsparcie, dostęp do narzędzi i wypracowanego przez lata know-how. Taką współpracę oferuje firma Żabka.

Koszty otwarcia sklepu działającego pod szyldem sieci wraz z zatowarowaniem, które opiewają na kwotę blisko 300 tys. złotych pokrywa Żabka. Wkład własny nowego przedsiębiorcy w inwestycję wynosi około 5 tys. złotych i przeznaczony jest na zakup kasy fiskalnej i opłacenie koncesji. Co więcej, koszty najmu i czynszu też pokrywa sieć. Nie musimy obawiać się również tego, że na początku sklep będzie miał mniejsze obroty. Dla Żabki to normalne, że klienci przyzwyczajają się do nowych lokalizacji i daje ona czas na rozkręcenie biznesu. Przez pierwszy rok franczyzobiorca ma zagwarantowany miesięczny przychód wysokości 16 tys. zł.

ŻabkaŻabka materiał promocyjny

A co, jeśli nie mamy doświadczenia w handlu?

Czytając różnie ogłoszenia o pracę, w większości z nich widnieje wymóg kilkuletniego doświadczenia na podobnym stanowisku. Kiedy myślimy o zmianie firmy, automatycznie zastanawiamy się, co umiemy i jakie mamy predyspozycje. Nie oznacza to jednak, że całe życie musimy zajmować się tym, czym do tej pory.

Sieć Żabka nie oczekuje od franczyzobiorców wykształcenia czy doświadczenia w handlu. Wierzą, że z odpowiednią pomocą przedsiębiorcze osoby, będą umiały prowadzić taki biznes. Oczywiście nie od razu. Każda chętna osoba przechodzi najpierw przez proces rekrutacji, a potem system szkoleń. Jednym z etapów jest szkolenie praktyczne w jednym ze sklepów z sieci. W trakcie dwóch tygodni kandydat poznaje specyfikę takiego biznesu, może się przekonać na własnej skórze, czy to jest zajęcie dla niego.

Co warto jeszcze wiedzieć?

W procesie wdrożenia potencjalnego franczyzobiorcy w prowadzenie sklepu niezwykle ważną rolę odgrywają szkolenia - dzięki odpowiedniemu przygotowaniu, jakie zapewnia Żabka, niemal każdy, nie mając nawet żadnego wcześniejszego doświadczenia czy wykształcenia w tym kierunku, może poprowadzić własny punkt sieci. Podczas rekrutacji oceniana jest także wiarygodność kontrahentów, poprzez sprawdzenie ich historii kredytowej. Po weryfikacji kandydata i zdaniu przez niego egzaminów końcowych można otworzyć placówkę. Potem to my jako przedsiębiorcy opłacamy ZUS, odprowadzamy podatki, a także rekrutujemy i wynagradzamy pracowników. Umowa między franczyzobiorcą a siecią jest nas czas nieokreślony z 30-dniowym okresem wypowiedzenia.

Nie musimy obawiać się również o szukanie lokalizacji pod sklep. W tym pomoże nam Żabka, wskazując kilka miejsc do wyboru. Firma wyróżnia kilka typów lokalizacji w tym m.in. sklepy osiedlowe (gdzie można zbudować grupę stałych klientów) i tzw. trafficowe – gdzie jest duży przepływ przypadkowych osób np. przy stacjach kolejowych lub metra. Przedsiębiorcy prowadzący sklepy nie muszą się też martwić o dostawy – za logistykę i dostawy towaru odpowiedzialna jest Żabka. Za pośrednictwem (łatwej) aplikacji Cyberstore mogą kontrolować stan zatowarowania i terminy dostarczenia zamówionych produktów.

ŻabkaŻabka materiał promocyjny

Otwarcie sklepu sieci Żabka, to dobry pomysł na biznes dla kobiet. Szczególnie tych, które chciałyby coś zmienić w swoim życiu, ale pewniej będą się czuły, mając wokół siebie wsparcie partnera. Jak powiedziała jedna z właścicielek Żabki, kobiety dobrze sobie radzą w tym biznesie, bo są przyzwyczajone do zarządzania gospodarstwem domowym, potrafią szybko podejmować decyzje, są zorganizowane i dbają o porządek. Mają również intuicję, która pozwala przewidzieć, jakie towary przydadzą się w konkretnym okresie w roku. Co ważne wiele z nich, prowadząc swój biznes łączą go z życiem prywatnym – rodziną i rozwojem swoich pasji.

Weź udział w dyskusji:
Jak zmienić swoje życie zawodowe? Może to czas na własny biznes?
Aby skomentować ten i inne artykuły zapraszamy na forum.gazeta.pl