Badania Climate Change przeprowadzone przez Havas Media Group* pokazują, że wyzwania związane z klimatem są dla nas bardzo istotne. Polacy wyrazili między innymi zaniepokojenie rosnącą ilością odpadów. Poza tym wzrosła nasza świadomość na temat tego, jaki wpływ na te problemy mamy my sami oraz społeczeństwo. Nie dziwi więc fakt, że chętnie wdrażamy przyjazne środowisku nawyki do codziennego życia.
Zwracamy przede wszystkim uwagę na opakowania produktów. Z badań przeprowadzonych w 2020 roku przez Ipsos na zlecenie producenta naturalnej wody mineralnej Nałęczowianka dowiadujemy się, że 56 procent Polaków nie kupi produktu, jeśli podejrzewa, że jego opakowanie mogłoby negatywnie wpłynąć na środowisko. Z kolei aż 87 procent badanych chętnie kupiłoby wodę w butelce, która została wykonana z materiału z recyklingu.
Wykorzystywanie plastiku z recyklingu wiąże się z licznymi korzyściami. Pozwala zmniejszyć ilość odpadów, a także ograniczyć zużycie nowego plastiku. Poza tym w ten sposób oszczędzamy zasoby naturalne. Przykładowo, tona przetworzonego plastiku PET, służącego do produkcji butelek, przyczynia się redukcji emisji dwutlenku węgla o 2 tony**, a tona przetworzonego tworzywa PE, stosowanego do produkcji folii zbiorczych – o 2,5 tony***.
Niemal wszyscy ankietowani we wcześniej wspomnianym badaniu Ipsos (91 procent) wskazali, że bardzo istotna jest dla nich segregacja odpadów. Dzięki temu odpady mają szansę trafić do recyklingu i dostać „kolejne życie". Warto o tym pamiętać na co dzień i starać się unikać pomyłek. Przykładowo, jeśli zmieszamy tłuste resztki z papierem, będzie on zanieczyszczony i przez to nie nada się do ponownego przetworzenia.
Małe zmiany, duży efekt. Jak na co dzień bez wysiłku możemy dbać o naszą planetę? materiały prasowe
We wspomnianym badaniu Havas, 56 procent badanych zdradziło, że ogranicza liczbę śmieci w domu i w pracy. Z kolei 62 procent stara się kupować jak najmniej plastikowych torebek na zakupy. Co w sytuacji, gdy nie mamy przy sobie materiałowej torby i musimy wziąć nową, plastikową? Warto wtedy jej nie wyrzucać, tylko wykorzystać wiele razy.
Wiadomo, że nie od razu wszyscy będziemy idealni pod względem przyjaznych środowisku nawyków. Warto je wdrażać stopniowo. Dzięki temu nie zniechęcimy się zbyt szybko. W zachowaniu motywacji mogą nam pomóc rozmowy z bliskimi.
Z badania Havas dowiadujemy się, że 42 procent badanych rozmawia z rodziną i znajomymi o kwestiach związanych z ochroną środowiska. Wiele osób edukuje w tym zakresie swoje dzieci. Jak wynika z badania firmy Ipsos, robi to aż 69 procent ankietowanych. To bardzo pozytywne zjawisko. Wzajemne zaszczepianie w sobie proekologicznych postaw poprzez wymienianie się wskazówkami i ciekawostkami w przyszłości może przynieść wymierne efekty.
Coraz większa świadomość ekologiczna konsumentów cieszy firmy, którym ochrona środowiska nie jest obojętna. Wielu producentów prowadzi w związku z tym różne działania, także edukacyjne. Zdarza się, że firmy sięgają po nietypowe rozwiązania. Przykładowo, z inicjatywy marki naturalnej wody mineralnej Nałęczowianka w Warszawie powstał artystyczny mural przy użyciu fotokatalitycznych farb pochłaniających zanieczyszczenia. Co ważne, do 15 sierpnia bieżącego roku będzie zdobił ścianę budynku przy skrzyżowaniu przy ulicy Jaworzyńskiej 9 – jednym z najruchliwszych w stolicy, przez które każdego miesiąca przejeżdża ponad 2,5 miliona samochodów.
Małe zmiany, duży efekt. Jak na co dzień bez wysiłku możemy dbać o naszą planetę? materiały prasowe
Autorką projektu jest ilustratorka i projektantka graficzna Pola Augustynowicz, a oprócz pięknej ilustracji na muralu pojawiły się także podziękowania skierowane do konsumentów segregujących odpady. To właśnie dzięki takim działaniom butelki wody Nałęczowianka mają szansę na „drugie życie". Co ważne, obecnie butelki dla wszystkich niegazowanych formatów marki (również napojów funkcjonalnych NAŁ+) powstają w połowie z przetworzonego tworzywa. Ponadto marka Nałęczowianka do pakowania butelek w zgrzewki wykorzystuje folię wyprodukowaną w 50 procentach z plastiku z recyklingu.
***
Nestlé Waters, w portfolio którego znajduje się marka Nałęczowianka, na tym jednak nie poprzestaje i ma ambitne cele. Do 2030 roku chce odzyskiwać tyle butelek, ile wprowadza na rynek. Poza tym do 2025 roku zamierza o 1/3 ograniczyć zużycie pierwotnych tworzyw sztucznych, w tym zwiększyć udział PET z recyklingu we wszystkich butelkach do 50 procent. Aktywnie działa także na rzecz wprowadzenia systemu depozytowego w Polsce, obejmującego butelki PET.
Nestlé Waters prowadzi także projekty, których celem jest redukcja lub neutralizacja emitowanego dwutlenku węgla do 2025 roku. Do tego samego roku chce osiągnąć pozytywny wpływ na zasoby wody tam, gdzie prowadzi działalność. Warto także wspomnieć, że rozlewnia wody Nałęczowianka jako pierwsza w Polsce otrzymała prestiżowy, międzynarodowy certyfikat Alliance for Water Stewardship. Jest on przyznawany przedsiębiorstwom, które dbają o zasoby wody we współpracy z lokalną społecznością.
* Badanie przeprowadzone w 2020 r. na reprezentatywnej próbie Polaków.
** Dane z rynku francuskiego od Citeo, instytucji zajmującej się gospodarką odpadami.
*** Dane od RKW Group, producenta folii z tworzyw sztucznych.