Liczba ośmiolatków z nadwagą i otyłością zwiększyła się z 32,2 proc. w 2018 roku do 35,3 proc. w 2021 roku. Podwyższone skurczowe ciśnienie tętnicze występuje u 27,1 proc. badanych uczniów klas drugich, a wyższe wartości rozkurczowego ciśnienia tętniczego krwi - u 21,9 proc. Dane zebrano w ramach programu DINO-PL [1] (Diagnoza – Interwencja – Nadciśnienie - Otyłość), realizowanego ze środków Narodowego Programu Zdrowia na lata 2021-2025.
Rozmawiano nie tylko z uczniami, lecz także rodzicami ze 109 szkół z 16 województw w Polsce. Wielu dorosłych zauważyło, że w porównaniu z okresem przed pandemią ich dzieci spędzają więcej czasu przed ekranami. Wyraźnie zaznaczyli, że w celach niezwiązanych z nauką. Najmłodsi siedzą przed telefonami i tabletami zarówno w tygodniu, jak i w weekendy. Co przykre, zmniejszył się przy tym czas, jaki spędzają po lekcjach na aktywnej zabawie na świeżym powietrzu.
Profilaktyka najważniejsza
Otyłość jest chorobą cywilizacyjną, która może wywoływać wiele poważnych powikłań zdrowotnych. Jako możliwe konsekwencje należy tu wymienić choćby cukrzycę, nadciśnienie, chorobę wieńcową, udar, zaburzenia oddychania czy zwyrodnienie stawów. Niestety skala zjawiska wciąż się rozszerza. I zaczyna dotyczyć coraz młodszych osób. Według danych Instytutu Żywienia i Żywności z 2018 roku [2] polskie dzieci są zaliczane do najszybciej tyjących w Europie.
Materiał promocyjny
Według danych z WHO European Childhood Obesity Surveillance Initiative (COSI) [3] - największy problem związany z nadwagą dotyczy uczniów z pierwszych klas szkoły podstawowej, czego z kolei często nie dostrzegają, lub po prostu nie chcą dostrzegać ich rodzice.
Badania profilaktyczne dzieci i młodzieży, czyli przede wszystkim testy przesiewowe i bilanse, to zdecydowanie podstawa, która pomaga wyłonić pacjentów z grupy ryzyka. Według ustaleń Naczelnej Izby Kontroli [4], takimi badaniami objęto w 2018 roku i 2019 roku tylko nieco ponad 60 proc. najmłodszych. Wciąż więc zbyt mało uwagi poświęcamy profilaktyce. A to ona jest najważniejsza.
Ważna inicjatywa
Bardzo ważne są więc działania, które nie tylko problem otyłości i nadwagi wśród najmłodszych wprowadzą do publicznej debaty, lecz także te, które przyniosą realną poprawę sytuacji. Marką, która stara się pomóc dzieciom i ich rodzicom, jest Decathlon. Firma chce zarówno na nowo otworzyć dyskusję o potrzebach młodych Polaków i rozmawiać o tym, jak sobie radzić, a także dokonywać zmian. Tych najpotrzebniejszych.
Decathlon został oficjalnym partnerem akcji Zdrowo i Sportowo. Najważniejszym celem przedsięwzięcia w ramach kampanii na Dzień Zdrowia jest zwiększanie świadomości rodziców i opiekunów co do roli aktywności fizycznej w prawidłowym rozwoju psycho-fizycznym dziecka.
Program jest skierowany do wielu grup - zarówno do nauczycieli, wychowawców i trenerów dzieci w wieku przedszkolnym oraz wczesnoszkolnym, jak i do ich rodziców i wszystkich opiekunów. Akcja jest potrzebna i trafiła na podatny grunt. W projekcie wzięło już udział 14000 nauczycieli, 7000 placówek i aż pół miliona najmłodszych.
Jednym z partnerów akcji jest Fundacja Decathlon, która działa na całym świecie od 2005 roku. W Polsce zrealizowane zostało już 13 projektów, a jednym z najważniejszych jest właśnie akcja Zdrowo i Sportowo. Fundacja Decathlon wspiera tę inicjatywę od 2020 roku i rozdaje sprzęt sportowy szkołom i przedszkolom, które zdecydowały się dołączyć do programu.
Materiał promocyjny
Decathlon cały czas zachęca placówki do dołączenia do inicjatywy. Oprócz potrzebnego dzieciom sprzętu, marka organizuje liczne wydarzenia sportowe. Ich celem jest oczywiście zachęcenie do regularnej aktywności fizycznej.
W kwietniu sportowe spotkania będą odbywać się z okazji Światowego Dnia Zdrowia, w sklepach Decathlon w Warszawie, Poznaniu, Trójmieście i na Śląsku. Łącznie odbędzie się aż 35 eventów. Pojawiają się na nich także influencerki. Jeśli ktoś nie będzie mógł wybrać się do Decathlonu osobiście, może uczestniczyć w wydarzeniu online i ćwiczyć przed kamerą!
Spotkania zostały zaplanowane między 14 a 26 kwietnia. Dokładny harmonogram wydarzeń znajduje się na stronie marki. Dotychczas udało się "rozruszać" już pół miliona dzieci. Ale to naprawdę jeszcze nie koniec!
Decathlon przygotowuje także liczne specjalne wydarzenia. Między innymi od 3 do 5 kwietnia oraz od 12 do 14 kwietnia marka odwiedzi wiele warszawskich przedszkoli. Podczas spotkań z rodzicami będzie zachęcać do uprawiania sportów wraz z najmłodszymi i rozdawać drobne upominki.
Hasłem przewodnim, które towarzyszy firmie, jest piękna i jakże potrzebna myśl - "Poruszajmy dzieciaki razem". Decathlon deklaruje, że do 2026 roku chce zmniejszyć liczbę otyłych dzieci w Polsce o połowę.
[1] https://imid.med.pl/pl/do-pobrania
[2] https://www.pzh.gov.pl/serwisy-tematyczne/instytut-zywnosci-i-zywienia/
[3] https://www.who.int/europe/initiatives/who-european-childhood-obesity-surveillance-initiative-(cosi)
[4] https://www.nik.gov.pl/aktualnosci/otylosc-i-nadwaga-u-dzieci-coraz-wiekszy-problem-coraz-mniej-skuteczne-dzialania.html
Materiał promocyjny marki Decathlon