Lekarze podkreślają, że kobieta w każdym wieku powinna raz w roku odwiedzić gabinet ginekologiczny. Aż 82 proc. respondentek sondażu na temat profilaktyki ginekologicznej, przeprowadzonego przez SW Research na zlecenie Gedeon Richter Polska oraz Fundacji Watch Health Care wie, że tak jest. Świadomość nie łączy się jednak z praktyką. Prawie co trzecia z nich nie była u ginekologa w ciągu ostatnich dwóch i więcej lat, a ok. 14 proc. nie pamięta, kiedy ostatnio się badała. Aż 40 proc. kobiet nie widzi konieczności umówienia się na wizytę lekarską, bo nie odczuwa żadnych dolegliwości. Co więcej, 20 proc. kobiet po 59. roku życia nie wie, jak często należy wykonywać badania cytologiczne, a 63 proc. – że trzeba robić test na HPV.
Dostrzegamy! Badamy. W kobiecym interesie, kampania organizowana przez Gedeon Richter Polska, zachęca kobiety z tzw. silver generation, czyli panie po 59. roku życia, by zadbały o swoje zdrowie. – Mówimy: "dziewczyny, badajcie", ponieważ badania przesiewowe ratują życie – powiedziała Aneta Grzegorzewska z Gedeon Richter Polska
Mobilny Gabinet Ginekologiczny odwiedził już dwa miasta (Łódź i Zduńską Wolę) i ma przed sobą jeszcze sześć kolejnych (Zielona Góra 02.06, Międzyrzecz 03.06, Strzelce Krajeńskie 04.06, Szczecin 09.06, Świnoujście 10.06, Międzyzdroje 11.06). W ramach akcji, kobiety mogą bezpłatnie wykonać cytologię, test na obecność wirusa HPV oraz USG dopochwowe. – Podczas akcji robiona jest tzw. cytologia płynna, która nie jest refundowana przez NFZ, a ma zdecydowanie lepszy poziom diagnostyki i pozwala na precyzyjne wykrycie wczesnych zmian nowotworowych – mówi Aneta Grzegorzewska.
materiał promocyjny
Mobilny Gabinet jest przystosowany do przyjmowania pacjentek z niepełnosprawnościami. W czasie akcji będą też m.in. rozmowy o ćwiczeniach mięśni dna miednicy, które powinny wykonywać wszystkie kobiety, a zwłaszcza te, które urodziły dzieci i mają problemy z nietrzymaniem moczu. 47 proc. respondentek badania SW Research nigdy nie słyszała o medycznych zaleceniach, dotyczących tego typu ćwiczeń.
– Dążymy do wyrównania szans i równouprawnienia. Z naszych badań wynika, że kobiety 59+ stają się niewidzialne dla systemu opieki zdrowotnej. Nie mają np. refundowanej cytologii. Czasem w żartach lubimy o sobie mówić, że "stajemy się przezroczyste". Tegoroczna edycja naszej kampanii jest po to, żeby powiedzieć, że nadal, bez względu na wiek, jesteśmy kobietami, jesteśmy widzialne i musimy dbać o zdrowie. Powtarzamy, że zawsze damy radę, my matki Polki. Dbamy o innych i schodzimy na boczny tor. Co więcej, jesteśmy wychowane w kulturze, która nie pozawala kobietom mówić o sobie, o swoich dolegliwościach. Pamiętajmy, że menopauza zmienia organizm kobiety i badania prewencyjne odgrywają ogromną rolę. Powinnyśmy żyć komfortowo w każdym wieku. Dostrzeżmy więc same siebie – mówi Aneta Grzegorzewska. Jak tłumaczy, nie doceniamy wagi badań przesiewowych, a raporty WHO pokazują, że rośnie zapadalność na choroby onkologiczne właśnie wśród kobiet po 59. roku życia.
Do gabinetów ginekologicznych przychodzą zazwyczaj młode dziewczyny i kobiety w ciąży. Te powyżej 59 roku życia pojawiają się tam, gdy odczuwają dolegliwości. – Na badania profilaktyczne do mojego gabinetu przychodzi niewiele pacjentek 50+. Mam wrażenie, że myślą, że to już ich nie dotyczy, bo skończył się okres prokreacji. Kobieta w każdym wieku powinna regularnie odwiedzać ginekologa – mówi ginekolożka, dr Joanna Bonarek-Sztaba.
materiał promocyjny
– Reagujemy, jeśli odczuwamy objawy. Gdy boli nas ząb, idziemy do dentysty, a tzw. stany przedrakowe nie bolą. Badanie diagnostyczne i wczesne wykrycie zmian to szansa na zdrowie – podkreśla Aneta Grzegorzewska. Kampania Dostrzegamy! Badamy. W kobiecym interesie ma na celu budowanie świadomości prozdrowotnej, edukację i zachęcenie Polek do regularnych wizyt w gabinetach ginekologicznych . Pierwsza kampania, przygotowana przez firmę Gedeon Richter, odbyła się w 2019 r. pod hasłem „Rozbierz się i (z)badaj".
– Zaczęło się bardzo zwyczajnie. W ręce naszego zespołu wpadł raport NIK o dostępności leczenia ginekologicznego dla kobiet. Ponieważ jesteśmy farmaceutyczną firmą prokobiecą, interesujemy się wszystkim, co z kobietami związane. Wyniki raportu były zaskakujące. Okazało się, że kobiety w Polsce po raz pierwszy idą do ginekologa najczęściej z powodu ciąży, ponad trzy mln Polek chodzi do ginekologa rzadziej niż raz w roku lub wcale, a 40 proc. Polek w ogóle nie widzi takiej potrzeby. Zrobiliśmy też swoje badania na ten temat i te wyniki były zatrważające. Postanowiliśmy coś zmienić. Ruszyliśmy z Mobilnym Gabinetem Ginekologicznym do wsi i małych miasteczek, gdzie jest najmniejsza dostępność gabinetów ginekologicznych – mówi Aneta Grzegorzewska. Odzew był bardzo duży. Postanowiono więc akcję kontynuować. Kolejne edycje miały na celu pomoc w przełamaniu wstydu przed badaniem ginekologicznym i pokonanie lęku przed wizytą u lekarza, bo "Strach ma wielkie oczy?!". W 2022 r. akcję poświęcono kobietom z niepełnosprawnościami, które mają bardzo ograniczony dostęp do gabinetów ginekologicznych. Do tej pory akcja bezpłatnych badań ginekologicznych objęła swoim zasięgiem 12 z 16 województw, odwiedzając 38 miast. Przebadanych zostało 1313 pacjentek, w tym 151 zostało skierowanych do szpitala na dalsze badania.
– W tym roku w centrum akcji są dziewczyny w wieku 59+, ale kontynuujemy także temat z roku ubiegłego, bo to było bardzo potrzebne. Zdarzały się pacjentki z niepełnosprawnością, które nigdy wcześniej nie były u ginekologa. Cały czas szukamy, wyciągamy "spod dywanów" ukryte tam problemy, staramy się pokazywać, jak przełamać wstyd i opanować emocje, jak pokonać strach przed diagnozą, przed przyznaniem się, że mamy jakieś dolegliwości – podkreśla Aneta Grzegorzewska.
Na badania w ramach akcji Dostrzegamy! Badamy. W kobiecym interesie mogą zapisać się wszystkie kobiety, ze szczególnym uwzględnieniem kobiet 59+, bez względu na miejsce zamieszkania, narodowość czy stopień niepełnosprawności. Wymogiem jest posiadanie ze sobą dowodu osobistego lub paszportu. Z roku na rok akcja organizowana przez Gedeon Richter Polska cieszy się coraz większym zainteresowaniem.
Więcej o kampanii oraz zapisach na konsultacje i badania na www.wkobiecyminteresie.pl
Materiał promocyjny marki Gedeon Richter Polska