40 kilo na minusie

O tym jak ćwiczyć i schudnąć w każdym wieku opowiada Mateusz Miłek - trener osobisty w Sport and Body, wielokrotny medalista Mistrzostw Polski w pływaniu i członek Kadry Narodowej w triathlonie. W ciągu ostatnich dwóch miesięcy trenował uczestniczki programu Metamorfozy.com Matki i Córki - historia piękna. Łącznie zrzuciły 40 kilogramów i są szczuplejsze o 40 centymetrów.

Jak to się stało, że podjąłeś wyzwanie i znalazłeś się w programie Metamorfozy.com ?

Już po pierwszej rozmowie z dr Katarzyną Jasiewicz, autorką projektu Metamorfozy.com, okazało się, że podobnie rozumiemy kierunek i cele zmian, do jakich dążymy. Zaczęliśmy wspólnie pracować nad tym, żeby zmienić nie tylko sylwetki pań, ale też ich styl życia na zdrowszy. Wykonywane w Consensus med przez cały okres ćwiczeń zabiegi Icoone modelowały sylwetkę a I-lipo przyspieszały metabolizm tkanki tłuszczowej, trening nastawiony był na budowanie mięśni i spalanie tłuszczu, co w konsekwencji wzmacniało efekty. Widząc, jak szybko ciało nabiera wymarzonych kształtów panie miały wysoką motywację do ćwiczeń i diety.

To znaczy, że połączenie medycyny estetycznej i sportu to dobry pomysł?

Oczywiście. Cel obu tych działań jest ten sam: poprawa wyglądu i samopoczucia.

Dołączenie półgodzinnej aktywności aerobowej (takiej jak bieg czy jazda na rowerze) do zabiegów modelujących ciało przyspiesza spalanie tłuszczu o 150 proc. Z kolei zabiegi często radzą sobie z usuwaniem tłuszczu z miejsc niezwykle trudnych do opanowania za pomocą ćwiczeń. Jestem przekonany, że nasza współpraca w programie Metamorfozy.com zaowocowała fantastycznymi zmianami w sylwetkach pań. Wspólnie zrzuciły 40 kilogramów i straciły 40 centymetrów w obwodach ciała.

Rozmiar mniej w ciągu miesiąca jak to możliwe ?

To bardzo proste. Wystarczy dobrze dobrany, systematyczny i intensywny trening. Plus oczywiście odpowiednia dieta.

Czy dieta naprawdę ma aż takie znaczenie?

Trening i dieta tworzą całość. Nie da się zlekceważyć diety, jeść byle czego i osiągnąć celu samym treningiem. Teoretycznie to możliwe, w praktyce - jedząc nieodpowiednio sabotujemy swoje wysiłki. Treningiem robimy jeden krok w przód, pizzą i colą po treningu - dwa w tył. Ważne oczywiście, żeby jeść rozsądnie. To znaczy tak, żeby osiągnąć cel. Inna jest dieta dla mężczyzny, który chce zbudować masę mięśniową, inna dla kobiety, która chce schudnąć. Na pewno istotne jest właściwe nawodnienie organizmu, czyli picie wody przez cały dzień małymi łykami. O tym zapominamy najczęściej.

Jak ćwiczyć, żeby być w dobrej formie kiedy ma się 30, 40, 50 lat ?

Nie uznaję czegoś takiego, jak przypisywanie poszczególnych ćwiczeń do kategorii wiekowej. Każdy jest indywidualnością, każdy z nas ma inne możliwości i z każdego staram się wyciągnąć 100% efektywności w sposób naturalny, zdrowy, zgodnie z odpowiednim planem działania. Dla każdego wskazane są takie ćwiczenia, które dają rezultaty, budując siłę fizyczną i psychiczną! Jednak w kolejnych dekadach życia, pojawiają się specyficzne wyzwania, które trzeba uwzględnić układając plan ćwiczeń i dietę.

Na co muszą zwrócić uwagę trzydziestolatki?

Czynnikiem wpływającym na nadwagę u kobiet w tej kategorii wiekowej jest ciąża. Ale to, że po ciąży zmienia się sylwetka i trudno pozbyć się nadprogramowych kilogramów nie wynika z samego faktu urodzenia dziecka. Po prostu młode mamy często nie wracają do stylu życia sprzed ciąży, który pozwalał im na utrzymanie zgrabnej sylwetki. Uważam, że po porodzie należy zadbać o powrót do formy i odpowiednią dietę najszybciej jak to możliwe i ze zdwojoną energią przyłożyć się do ćwiczeń. Z upływem czasu wcale nie jest łatwiej się za to zabrać. Nie warto wierzyć, że kilogramy znikną dzięki karmieniu piersią, czy bieganiu za dzieckiem. Po pierwsze - bo to nie zawsze się sprawdza, po drugie - bo chodzi nie tylko o kilogramy, ale też o figurę. A ją najlepiej wypracować pod opieką trenera.

Jak powinny ćwiczyć?

Systematycznie i intensywnie. Trening to nie spacerek, choć czasem trzeba zaczynać od spacerku. Chodzi o to, że po okresie zaadaptowania organizmu do wysiłku fizycznego, treningi muszą być intensywne. Ćwicząc na 50 procent możliwości oszukujemy siebie i tracimy czas. Jeśli chcemy uzyskać efekty, musimy dawać z siebie wszystko na każdym treningu, oczywiście uwzględniając regenerację .

Z jakimi wyzwaniami muszą zmierzyć się 40-latki ?

Czterdziestolatki nie mają taryfy ulgowej, ćwiczą dokładnie tak samo. Czyli: systematycznie i wykorzystując do maksimum swoje możliwości. Oczywiście trzeba brać pod uwagę stan zdrowia, ewentualne kontuzje czy problemy ze stawami, ale to jest kwestia indywidualna. Dobry trener będzie umiał określić nie tylko jaki trening możemy wykonywać ale również, jak wpływać na te aspekty zdrowotne, z którymi dana osoba ma problem. Dobierze ćwiczenia tak, aby wspomóc na przykład kręgosłup czy stawy (wzmacniając mięśnie, ścięgna, przyczepy). Ważna jest też dieta. Metabolizm w tym czasie zwalnia, powinniśmy bardziej uważać na to co jemy i w jakich godzinach.

Panie po 50-tce rzadko widuje się na siłowni.

A szkoda. W tym wieku wciąż spotykam się z osobami, które bez problemu wykonują ćwiczenia o wysokiej intensywności. Nie ma powodu, żeby trening był mniej systematyczny czy wymagający, o ile pozwala na to zdrowie. Z wiekiem znaczenie diety i zdrowego stylu życia rośnie jeszcze bardziej. Posiłki powinny być lekkie, ale pełnowartościowe. Metabolizm nie wybacza już nadmiaru słodyczy i tłuszczów. Problem nie leży w możliwościach osób po 50-tce, ale w braku przyzwyczajenia i chęci do ruchu, spowodowany ogólnym spadkiem tempa życia czy energii witalnej. Ale jeśli uda nam się zmobilizować i zacząć ćwiczyć, odnotujemy też wzrost energii chęci do życia.

To są plusy aktywności fizycznej.

mat. partneramat. partnera Fot. mat. partnera

Można tak ćwiczyć aż do emerytury ?

Oczywiście. Systematyczny trening jest korzystny w każdym wieku. Należy tylko uwzględnić stan zdrowia i możliwości fizycznych. I mieć świadomość, że im wyższa kategoria wiekowa, tym więcej trzeba włożyć wysiłku, żeby osiągnąć założony cel.

Organizm co prawda wolniej się regeneruje, ale wystarczy wziąć to pod uwagę układając dietę pod kątem wartości odżywczych pokarmów i nie przesadzać z częstotliwością treningów. Innych ograniczeń nie ma. Jeśli ktoś czegoś mocno pragnie, będzie do tego dążył i na pewno mu się uda. Nie ma co myśleć, że to "nie te lata", "nie dla mnie". Ruch dodaje energii w absolutnie każdym wieku. Z biegiem lat jedno pozostaje niezmienne - są chęci, jest zabawa. Warto spróbować choćby przez miesiąc, a ja gwarantuję, że trening wejdzie wam w krew!

Jakimi sposobami, zmotywowałeś panie do wysiłku ?

Jest wiele sposobów. Na każdego działa co innego. Na przykład głośne odliczanie podczas ćwiczeń, hasła motywacyjne, "nakręcanie na wysiłek i ból treningowy ", co bardzo lubię robić, ale też spokojna rozmowa. Wszystko siedzi w głowie. Naprawdę - chcieć to móc. Ja również miewam dni kiedy mniej mi się chce, ale kiedy już zbiorę się na trening, wykonam wszystko to co miałem do zrobienia, czuję , że było warto! Kluczowa jest systematyczność. Wtedy trening z każdym dniem, pozwala pójść o krok dalej niż wczoraj. Nieważne czy jesteś zawodnikiem, wyczynowcem czy amatorem.

Jakimi cechami powinien odznaczać się trener personalny ?

Po pierwsze specjalistyczną wiedzą. Po drugie zamiłowaniem do zdrowego stylu życia. Po trzecie umiejętnością rozmowy, podejścia do każdego zawodnika, klienta w sposób indywidualny .

Co najbardziej kręci Cię w tej pracy ?

Oczywiście efekty pracy - ktoś zrzuci zbędne kilogramy, ktoś ukończy triathlon, albo maraton z wymarzonym rezultatem. To daje wielką satysfakcję. Lubię w tej pracy też to, że spotykam ciekawych ludzi. Spędzamy ze sobą wiele czasu, więc mamy okazje się dobrze poznać.

Jak to się stało, że zostałeś trenerem personalnym ?

Jestem sportowcem, całe życie trenowałem wyczynowo pływanie oraz triathlon. Po wielu latach startów przyszedł czas aby pójść o krok dalej więc postanowiłem przygotowywać innych zawodników do zawodów. Trening personalny to również działka, w której się spełniam. Układam trening starając się dopasować go do charakteru, motywacji i stylu życia danej osoby. Staram się też przekazać klientom wiedzę na temat różnych aspektów treningu, diety oraz zdrowego stylu życia. Pomagam ludziom dojść do wymarzonej formy.

Więcej o: