Namawianie do picia jest passé - ruszyła nowa edycja kampanii Trzymaj Pion

"Ze mną się nie napijesz?" - to pytanie, które słyszeliśmy wszyscy i chyba nie ma osoby, która je lubi. Aż 4 na 5 badanych przyznaje, że jedną z rzeczy, która najbardziej irytuje ich w zachowaniu osób po alkoholu, jest namawianie innych do picia.1

Co druga młoda, dorosła osoba pijąca piwo bezalkoholowe była namawiana przez innych do zmiany piwa na takie z zawartością alkoholu.2


Z tego powodu nowa odsłona kampanii społecznej Trzymaj Pion skupia się na wspieraniu milenialsów w asertywnym odmawianiu w sytuacjach, w których nie mają ochoty sięgać po alkohol.

Po pierwsze – nie namawiaj!


Przekaz kampanii skierowany jest do pokolenia młodych milenialsów (18-25 lat). Ich styl
picia alkoholu różni się od sposobu w jaki alkohol spożywają ich starsi koledzy. Z badań
przeprowadzonych na zlecenie Grupy Żywiec wynika, że najmłodsi dorośli łatwiej
ulegają wpływom innych, częściej zdarza im się wypić więcej niż zamierzali tylko
dlatego, że inni w otoczeniu piją.3


Często także zdarzają im się ryzykowne zachowania, nawet pomimo tego, że sięgają po alkohol rzadziej niż starsze pokolenia. Odpowiedzialni imprezowicze dostają od życia więcej dzięki temu, że imprezują z głową. Dlatego materiały stworzone w ramach kampanii mają pokazać, że warto nie ulegać irytującym namowom i zawsze trzymać pion.


Głos influencerów


Obecnie, oprócz rodziców, duży wpływ na młodych ludzi mają influencerzy, czyli
internetowi twórcy. Dlatego też, w tym roku Grupa Żywiec po raz kolejny chce
wykorzystać siłę mediów społecznościowych w kampanii Trzymaj Pion.


Zależy nam na tym, aby przekaz naszej kampanii dotarł do jak największej grupy
młodych dorosłych i żeby wywołał w nich refleksję na temat ich postaw wobec alkoholu.
Zaprosiliśmy więc internetowych twórców, którzy mają największy wpływ na tę grupę,
aby w wiarygodny sposób pokazali młodym dorosłym, że w każdej sytuacji warto mieć
swoje zdanie, nie ulegać namowom i zawsze trzymać pion. Wierzymy, że działania
realizowane w ramach kampanii pozwolą nam stworzyć modę na odpowiedzialne
korzystanie z alkoholu i w efekcie przyczynią się do zmiany postaw młodych dorosłych –
mówi Magdalena Brzezińska, Kierownik Działu Spraw Korporacyjnych Grupy Żywiec.
Zaproszenie do udziału w kampanii przyjęło blisko 40 twórców, którzy zaproponowali
swoje autorskie pomysły na to w jaki sposób zachęcać społeczności młodych ludzi do trzymania pionu. Te propozycje, które najlepiej realizują cel kampanii, będą sukcesywnie pojawiać się w kanałach społecznościowych. Pierwszy materiał, autorstwa Billie Sparrow,
zaledwie w kilkanaście godzin po publikacji w serwisie YouTube zdobył ponad 31 tysięcy
wyświetleń i niemal 400 komentarzy. Komentując film internauci dzielili się własnymi
doświadczeniami związanymi z presją, której doświadczyli na imprezach, a także tym, w
jaki sposób radzą sobie z namawianiem. Do asertywnej i odpowiedzialnej postawy
zachęca swoją społeczność także Magda Danaj znana jako Porysunki. Jej ilustracja pod
hasłem „Ze mną się nie napijesz? Dzięki, ale trzymam pion.” wspiera główny przekaz
kampanii. Wkrótce w internecie pojawią się materiały kolejnych twórców.


Społeczność, która trzyma pion


Kampania Trzymaj Pion prowadzona jest od 2016 roku. W ubiegłym roku, dzięki
publikacjom twórców internetowych, przekaz na temat odpowiedzialnej konsumpcji dotarł
do ponad 3,5 miliona młodych dorosłych, a setki z nich wzięło udział w dyskusji
dotyczącej właściwej postawy wobec alkoholu.


Platformą skupiająca społeczność osób, które szukają wskazówek na temat picia z głową
jest strona www.trzymajpion.pl, która zawiera wszystkie informacje na temat kampanii.

1 Maison&Partners, “Zwyczaje związane z konsumpcją alkoholu w Grupie Millenialsów, CAWI na Ogólnopolskim Panelu Badawczym N=814, maj 2016
2“Piwa bezalkoholowe” badanie społeczności Birofilia.org, sierpień 2018.
3 Maison & Partners, “Zwyczaje związane z konsumpcją alkoholu w Grupie Millenialsów, CAWI na Ogólnopolskim Panelu Badawczym N=814, maj 2016