Wielkie krawiectwo
Haute couture to dział luksusowego krawiectwa zajmującego się tworzeniem projektów szytych na miarę, z wykorzystaniem najwyższej jakości tkanin i najbardziej zaawansowanych technik krawieckiego rzemiosła. W przeciwieństwie do pr?t-?-porter, czyli ubrań dostępnych w gotowej formie, klientki mogą wybierać projekty z kolekcji i dostosowywać je do swoich indywidualnych wymagań. Haute couture jest terminem prawnie zastrzeżonym i zasada ta obowiązuje od 1945 roku, kiedy powstał Chambre Syndicale de la Haute Couture (Izba Mody Haute Couture). Aby przynależeć do izby trzeba spełniać wymagające kryteria tj. ręczne szycie, określona liczba modeli, atelier w Paryżu, dwa pokazy w ciągu roku podczas tygodni mody. W styczniu odbywają się pokazy kolekcji wiosenno-letnich, a w lipcu jesienno-zimowych. Lista domów mody, które mogą posługiwać się tym tytułem jest weryfikowana dwa razy do roku przez francuskie Ministerstwo Przemysłu. Dzisiaj do tego panteonu stylu należy 14 domów mody, wśród nich m.in Christian Dior, Chanel, Jean Paul Gaultier, Giambattista Valli, Stéphane Rolland. Oprócz francuskich domów mody należą do nich również Atelier Versace, Giorgio Armani Privé, Ellie Saab, Valentino i Victor & Rolf. W 2017 roku dołączyły do nich kolejne, a wśród nich dom mody Julien Fournié.
Petit Jacques Fath
Julien Fournié ukończył École de la Chambre Syndicale de la Couture Parisienne. Odbył staż w wielu paryskich domach mody m.in u Christian Dior, Givenchy, Jean Paul Gaultier, Céline, Niny Ricci. Był dyrektorem kreatywnym domu mody Torrente. W 2009 roku rozpoczął pracę pod własną marką, a w 2011 roku prezentował swoje kolekcje haute couture w ramach oficjalnego kalendarza pokazów jako gość specjalny. O to jaki jest jego styl zapytaliśmy Piotra Szaradowskiego, eksperta w dziedzinie historii mody, autora książki Francja elegancja. Z historii haute couture. - Określiłbym jego styl jako bardzo kobiecy. Myślę, że świadomie
nawiązuje do mody lat 50', czasem do 80', do projektantów z którymi był związany jak chociażby Montana - mówi Szaradowski. - Kluczowa dla niego klientka, Szeika Moza mówi o nim mon petit Jacques Fath (projektant tworzący w latach 40' i 50'). Te reminiscencje klasycznej elegancji często pojawiają się u Juliena. Bardzo lubi kombinezony, suknie na halkach, suknie wieczorowe o głębokich dekoltach w kształcie litery V, zakryte tiulem dającym jedynie złudzenie nagości. Wszystkie te elementy tworzą DNA marki - wyjaśnia Szaradowski. - Kiedy patrzę wstecz, na wszystkie moje kolekcje, jakie stworzyłem w ciągu siedmiu lat, to widzę, że mają one wspólne cechy. To tak, jakbym pisał co pół roku nowy rozdział książki. Ale jest to cały czas ta sama książka. Oczywiście niektóre rozdziały są napisane lepiej, inne nieco gorzej... - dodaje Julien Fournié.
Proces tworzenia
Cały proces twórczy zaczyna się u Julien Fournié od rysunku, który jak twierdzi lepiej przekazuje idee aniżeli słowa. Rysowanie stało się jego sposobem komunikacji zarówno z klientami, jak i współpracownikami. - Bardzo cze?sto znajduje? pomysły na przykład w koronkach tworzonych przez Sophie Hallette czy tkaninach Sfate & Combier. Ich kreatywnos?c? mnie inspiruje... sam tez? projektuje? wzory tkanin. Rzadko bowiem uz?ywam gotowych wzoro?w, zwłaszcza gdy potrzebuje? brokato?w, tkanin z ciekawym nadrukiem czy włas?nie koronek. Odczuwam raczej potrzebe? projektowania. Wtedy włas?nie duz?o rysuje? i to jest w zasadzie jedyny sposo?b przekazania komus? swojego pomysłu. Dzie?ki temu moge? uzyskac? dokładnie taka? tkanine?, jakiej potrzebuje?. I do tego tylko ja moge? z niej korzystac?. A to wszystko dzie?ki wieloletniej partnerskiej wspo?łpracy z tymi firmami. Kiedy projektuje? tkanine?, od razu mam w głowie suknie? czy kostium, kto?re mogłyby z niej powstac?. Tego nie da sie? oddzielic? od siebie. No i w tym wypadku jak najbardziej sprawdza sie? metoda układania tkaniny na manekinie jako sposo?b projektowania. Projekt graficzny to jedno, ale tkanina ma tez? swoja? wage?, obje?tos?c?, chwyt... - mówi Julien Fournié w wywiadzie zamykającym książkę Francja elegancja. Z historii haute couture.
Technologie w służbie mody
Razem z Dassault Syst?mes, światowej sławy liderem w dziedzinie projektowania 3D, stworzył FashionLab - platformę badań i rozwoju nad narzędziami, z których będą mogli korzystać w przyszłości projektanci. - Dzięki nowym rozwiązaniom będziemy mogli projektować ubrania od razu w 3D. Wykorzystujemy te narzędzia do projektowania akcesoriów tj. torebki, buty, ale w przypadku tkanin wcale nie jest to takie proste, musimy dostosować jeszcze kilka parametrów - mówi Julien Fournié. Na co dzień wykorzystuje również nowe technologie, porzucił ołówek, pióro i flamastry na poczet IPad Pro i Apple Pencil i przy ich pomocy tworzy
nowe projekty. - To zdecydowanie ułatwia pracę, jest mniej problematyczne i umożliwia wysłanie szkicu z drugiego końca świata do mojego zespołu lub klientki - dodaje Julien Fournié.
Premier Gala
Tytuły jego pokazów haute couture od lat opierają się na tym samym słowie: Premi?re Pulsion, Premi?re Déclaration, Premi?re Frisson i tak będzie tym razem. 1 października podczas pokazu Premier Gala, organizowanego w ramach Show French Touch, zobaczymy ponadczasową kolekcję, składającą się z 18 kreacji koktajlowych i wieczorowych w stylu Fashion Week Haute Couture.