Dyskusje i komentarze w sieci przybierają często hejterską, agresywną formę. Ciota, nasza szkapa, blachara, brudas… Młodzi ludzie w sieci napadają słownie na bezbronnych rówieśników, którzy często zamykają się w sobie i nie potrafią poradzić sobie z hejtem. Co trzeci nastolatek spotyka się w sieci z hejtem, a ponad połowa nastolatków w wieku 15-16 lat była w ostatnim roku ofiarą krzywdzących wypowiedzi i komentarzy. Fundacja Orange pokazuje, że #jestnaswiecej - nas, czyli osób, które zawiązując jedną pomarańczową sznurówkę w bucie pokazują, że są przeciwko hejtowi! Załóż i Ty!
Hejt w Internecie to normalka. Jak go rozpoznać? Przede wszystkim przejawia się jako obraźliwy komentarz. Może być napisany, ale przybiera też formę grafiki, filmu czy nawet utworu muzycznego. Najłatwiej spotkać go na popularnych portalach społecznościowych, forach, blogach, dyskusjach prowadzonych pod artykułami w serwisach informacyjnych.
Hejtu jest dużo i jest poważnym problemem, ale hejterzy i trolle są w mniejszości. Do wysyłania poniżającej treści przyznało się 5,9% młodzieży w wieku 11-17 lat. Dlaczego to robią? Chcą wyrazić opinię, działają w reakcji na obrażanie innych lub pod wpływem emocji. (Global Dignity, 2016).
Skutki hejtu mogą być bardzo poważne, szczególnie wśród nastolatków. Duża część ofiar nie wie, jak sobie z nim radzić i nie otrzymuje wsparcia. Aż 38% młodych ludzi, którzy doświadczyli czegoś nieprzyjemnego w sieci, nie wskazało żadnej osoby, z którą rozmawialiby o tej trudnej sytuacji. Dlatego potrzebna jest edukacja i wsparcie dla młodych – mówi Ewa Krupa, Prezeska Fundacji Orange.
. .
Przez miniony miesiąc organizatorzy kampanii prowadzili sondę: „Czy popierasz hejt w sieci?”. Aż 91 % internautów opowiedziało się przeciwko temu zjawisku.
Już dziś startuje akcja Fundacji Orange pod hasłem #jestnaswiecej, która promuje pozytywną postawę w sieci i sprzeciwia się hejtowi. Na stronie www.jestnaswiecej.pl dzieciaki mogą znaleźć wszelkie informacje na temat hejtu i sposobów radzenia sobie z nim, przygotowane razem z Fundacją Dajemy Dzieciom Siłę, partnerem kampanii. Pomarańczowe sznurówki do butów wplatają muzycy Tomson i Baron. Jako ambasadorzy akcji wspierają młodych ludzi i w krótkim filmie opowiadają o tym, jak na przestrzeni lat mierzyli się z hejterami.
– Komentarze w sieci to najczęściej prawdziwe bagno. Łatwiej trafić na diss, niż na serdeczną opinię – mówi Baron – Wcale nie jest najgroźniejszy ten, co najgłośniej szczeka. My już przeszliśmy drogę z hejtem i potrafimy sobie z nim radzić. Ale młodzi ludzie nadal nie wiedzą, jak reagować na takie komentarze – dodaje Tomson. Brakiem reakcji na chamskie komentarze, dajemy ciche przyzwolenie na hejt. Dlatego, dzięki jasnopomarańczowej sznurówce w bucie, możemy w pozytywny sposób manifestować sprzeciw wobec hejtu, a używając hasła #jestnaswiecej, konstruktywnie odpowiedzieć na komentarz hejtera.
. .
– Od wielu lat działamy w Fundacji Orange na rzecz dobra w sieci. I tym razem chcemy pokazać, że #jestnaswiecej, osób przeciwstawiających się hejtowi. Chcemy, żeby pomarańczowa sznurówka stała się symbolem sprzeciwu wobec hejtu. Im więcej osób wplecie w obuwie pomarańczową sznurówkę, tym więcej bezbronnych młodych ludzi atakowanych w sieci będzie czuło, że ma wsparcie – mówi Ewa Krupa z Fundacji Orange. Chcesz zamanifestować swój sprzeciw wobec hejtu? Wejdź na stronę jestnaswiecej.pl, wypełnij i wyślij formularz zgłoszeniowy, żeby otrzymać pomarańczową sznurówkę.
Źródła danych: raport EU Kids Online 2018 Polska, Global Dignity 2016