Kategorię czekoladową tworzą czekolady w tabliczkach, praliny, batony, wafle, jajka i figurki czekoladowe, słodycze „na jeden kęs” czyli tzw. bite size’y oraz batony muesli. Dwa ostatnie segmenty stanowią odpowiedź branży na obecne od wielu lat trendy tj. health&wellness czy well-being, zgodnie z którymi konsumenci odżywiają się bardziej odpowiedzialnie. Tendencję tę odzwierciedla również idea tzw. down size’ingu, która zakłada produkcję słodyczy w mniejszym formacie tak, aby ograniczać ilość spożywanego cukru, a jednocześnie uczynić konsumpcję ulubionych słodyczy wygodniejszą.
Coraz więcej konsumentów żyje aktywnie i stawia na zbilansowaną dietę, nie rezygnując przy tym z przyjemności i bogatych doznań smakowych. To właśnie one, obok ceny, stanowią kluczowe kryteria przy zakupie słodyczy – mówi Aleksandra Kusz vel Sobczuk.
Przyjemność rozumiana jako doświadczanie smaku i element celebracji życia w duchu well-being, jest jednym z najważniejszych współczesnych trendów konsumenckich. Zapewniają ją m.in.: starannie wyselekcjonowane dodatki (zarówno te bardziej tradycyjne jak np. orzechy, jak i bardziej nieoczywiste tj. jarmuż czy burak), zróżnicowana tekstura czekoladowych słodyczy (np. poprzez połączenie chrupiącego herbatnika, kremowego nadzienia i kruchej czekolady) oraz zestawianie smaku słodkiego ze słonym (np. czekolada z dodatkiem słonego karmelu, solonych orzechów czy masła orzechowego).
Wedel fot.materiał prasowy
W Polsce największą popularnością cieszy się czekolada mleczna, której udział w sprzedaży wszystkich czekolad w tabliczkach wynosi 70 proc. Na drugim miejscu, z udziałem na poziomie 22,8 proc., plasuje się czekolada gorzka. Podium zamyka czekolada biała, jednak z dużo mniejszym udziałem w wysokości 3,7 proc.1
Wysoka dynamika sprzedaży czekolady gorzkiej wynika z tendencji do dokonywania zdrowszych wyborów żywieniowych. Czekolada gorzka charakteryzuje się wysoką zawartością kakao, dzięki czemu jest naturalnym źródłem magnezu oraz niższą zawartością cukru, przez co jest preferowana przez osoby starające się ograniczać go w diecie. Oferta naszych czekolad gorzkich jest bardzo zróżnicowana i obejmuje tzw. pełne tabliczki z różną zawartością kakao (50, 64 i 80 procent), a także takie, w których czekolada występuje w połączeniu ze starannie wyselekcjonowanymi dodatkami tj. słony karmel czy cząstki pomarańczy – mówi Aleksandra Kusz vel Sobczuk.
Branżę czekoladową kształtują także światowe trendy przejawiające się w wykorzystywaniu dodatków, połączeniach smakowych, łączeniu różnorodnych faktur czy stosowanych dekoracjach. W Polsce, największym rynku czekolady w Europie Środkowo-Wschodniej, dostępnych jest aż około 250 różnych rodzajów tabliczek, co wynika z dojrzałości i silnej konkurencyjności branży.
Elastyczny i wszechstronny charakter czekolady sprawia, że smakuje ona wyśmienicie w połączeniu z różnorodnymi dodatkami, w słodkiej lub bardziej wytrawnej odsłonie. W czekoladowych pralinach obecnie modne są akcenty owocowe (np. marakuja czy bergamotka) i kwiatowe – w Polsce popularna jest przede wszystkim róża, choć w czekoladowych duetach pojawiają się także jaśmin oraz bez. Kiedyś spośród czekolad w tabliczkach rozróżniało się gorzką, mleczną i białą. Dzisiaj, poza różnorodnością dodatków i nadzień, konsumenci mogą sięgać także po czekoladą karmelową, którą wprowadziliśmy na rynek kilka lat temu – mówi Janusz Profus, Maestro Czekolady E.Wedel.
Eksperci typują kwiaty jako krzyk mody tego sezonu nie tylko w wyrobach czekoladowych. Firmenich, największa na świecie prywatna firma zapachowa i smakowa, ogłosiła hibiskus smakiem roku 2019, opartym na rosnącej popularności kwiatów w jedzeniu i piciu. Wg. firmy badawczej Mintel, światowe zastosowanie hibiskusa w nowych produktach spożywczych i napojach wzrosło od 2012 roku o 300 proc. Poza hibiskusem, topowymi kwiatami wykorzystywanymi w przemyśle spożywczym są: lawenda, róża i czarny bez.
Po kwiatach, popularnym czekoladowym dodatkiem są owoce cytrusowe. Cytryna czy pomarańcza cieszą się niesłabnącą popularnością w tym obszarze, ponieważ zapewniają zbalansowane połączenie słodyczy i cierpkości. Na popularności zyskują stopniowo również mniej znane cytrusy tj. klementynka, bergamotka czy niezwykle modny obecnie w Japonii azjatycki owoc – yuzu.
Ponadto, na topie utrzymuje się jeszcze łączenie smaku słodkiego ze słonym, a nawet ostrym (tu m.in. za sprawą papryczki chilli, choć zdarzają się również czekolady z papryczką jalapeno). W przypadku słonych czekoladowych dodatków królują solone cząstki karmelu i masło orzechowe. Kontrastowymi w smaku i teksturze czekoladowymi dodatkami, które zaskarbiły sobie sympatię konsumentów są także orzechy laskowe oraz ziarna kawy.
Niezależnie od panujących trendów w branży czekoladowej jedno nigdy nie wyjdzie z mody: wybory zgodne z własnymi preferencjami, które dają najwięcej przyjemności.
Wedel fot.materiał prasowy