Polacy w europejskiej czołówce pod względem spożycia leków bez recepty i suplementów diety

Dostępna oferta suplementów diety i leków bez recepty jest niezwykle bogata, a ich ilość stale rośnie i to właśnie po nie Polacy sięgają najchętniej. Razem z takimi krajami jak Francja, Włochy czy Hiszpania znajdujemy się w ścisłej europejskiej czołówce pod względem spożycia leków bez recepty i suplementów. Rocznie przyjmujemy ponad 2 mld opakowań, a 90 proc. z nich to leki, które nie zostały przepisane przez specjalistę, w tym 240 mln opakowań suplementów diety.

Rynek suplementów w roku 2020 zanotował 3% wzrost i jest wyceniany na 6 mld zł. Powodów, dzięki którym tak się dzieje może być wiele. Łatwa dostępność suplementów. Możemy je znaleźć w sklepie, aptece lub nawet na stacji benzynowej. Ogólna troska o zdrowie lub chęć poprawienia jego kondycji. Obecna sytuacja na świecie również się do tego przyczyniła.

- Od dawna są jasne dowody na to, że niektóre substancje wywierają konkretny wpływ na układ odpornościowy człowieka, a niedobory niektórych witamin mogą przyczynić się do osłabienia organizmu i cięższego przebiegu choroby. Już teraz dowiedziono na przykład, że poziom witaminy D w organizmie jest związany z przebiegiem koronawirusa. - mówi Michał Gołkiewicz, współzałożyciel marki Sundose.

- Od początku roku 2020 urośliśmy 3 razy, przy jednocześnie rosnącej bazie użytkowników, którzy korzystają z naszego produktu regularnie, odnawiając recepturę z miesiąca na miesiąc. - dodaje Gołkiewicz.

Jak wynika z raportu* marki Sundose 82% Polaków ocenia stan swojego zdrowia jako dobry, a 64% badanych stosuje suplementację. Częściej sięgają po nią kobiety, sportowcy i osoby stosujące dietę, a najczęściej stosowanymi substancjami są magnez, witamina C i witamina D3. 65% osób stosujących suplementację robi to codziennie lub prawie codziennie. Znaczna większość respondentów deklaruje, że ich decyzje związane z zakupem

suplementów są przemyślane. Natomiast mniej niż ? z nich podejmuje decyzje po konsultacji z lekarzem lub ekspertem.

Marka Sundose wie, że wiele osób stosuje suplementację w konkretnym celu, a taki może być uzyskany wyłącznie dzięki spełnieniu trzech warunków – personalizacji, odpowiedniemu dobraniu substancji oraz zachowaniu regularności. Skupienie się na indywidualnym doborze składników suplementu pozwala dostarczać konsumentom najlepszą i możliwie najbardziej skuteczną recepturę, która odpowie na realne potrzeby organizmu. Dlatego rozwiązaniem przyszłości jest personalizacja.

- “Obecnie personalizacja to już nie tylko moda. Świat medycyny przekonał się o tym na początku XXI wieku, kiedy zaczęto poznawać mapę ludzkiego DNA. Porównanie ze sobą DNA pierwszych osób, którym taką mapę sporządzono, wykazało, że nie istnieje na ziemi dwoje ludzi o takim samym DNA. Rozpoczęto stosowanie terapii, które brały pod uwagę cechy pacjenta oraz informacje zapisane w DNA i dostrzeżono, że ich skuteczność jest bardzo duża. Dzisiaj personalizacja to już znacząca część medycyny. Można sobie zatem zadać pytanie - dlaczego nie jest jeszcze powszechnie stosowana w suplementacji?” - pyta Adam Kuzdraliński, biotechnolog i naukowiec.

- “Zapotrzebowanie na związki mineralne, witaminy i inne substancje zależy od wielu czynników i pogląd, w którym uważa się, że suplement o stałym składzie będzie dobry dla każdego, można dziś wyrzucić do kosza. Trendem w suplementacji, który będzie coraz bardziej widoczny w 2021 roku stanie się personalizacja. Z czysto biologicznego punktu widzenia takie podejście ma głęboki sens i rodzi nadzieję na poprawienie skuteczności stosowania dodatkowych witamin czy związków mineralnych. Tym bardziej, że część osób deklaruje zniechęcenie suplementacją ponieważ nie widzą żadnych efektów jej stosowania lub po prostu są zmęczone agresywnym marketingiem podmiotów produkujących suplementy, które celem zwiększenia sprzedaży sugerują nam choroby nieznane medycynie.” - mówi ekspert.

Nie dziwi więc, że rynek suplementów szybko się rozwija, a jednym z silniej widocznych trendów jest poszukiwanie indywidualnego podejścia do potrzeb konsumenta, czyli personalizacja. Indywidualne podejście - personalne treningi, spersonalizowane programy żywieniowe dopasowane do naszych oczekiwań i celów, a nawet spersonalizowane platformy do słuchania muzyki czy oglądania seriali. Personalizacja coraz mocniej wkracza w naszą codzienność stając się integralnym elementem życia.

* Raport “Polska innowacja w suplementacji - Personalizacja kluczem do sukcesu” prezentujący wyniki badania zrealizowanego na zlecenie Sundose wrzesień 2020 metodą CAWI na grupie 1004 respondentów przez instytut badawczy ARC Rynek i Opinia.

______________________________________

Bio ekspertów:

Dr hab. inż. Adam Kuzdraliński - biotechnolog, naukowiec i popularyzator nauki. W latach 2006-2020 związany z Uniwersytetem Przyrodniczym w Lublinie, obecnie pracownik naukowy Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej. Specjalista w zakresie biotechnologii mikroorganizmów i człowieka, w tym przede wszystkim genetyki, genomiki oraz technik analizy DNA. Autor licznych publikacji naukowych i popularnonaukowych. Kierownik i wykonawca wielu projektów o charakterze naukowym oraz badawczo-rozwojowym. Twórca i redaktor naczelny e-biotechnologia.pl. W Sundose odpowiada za personalizację, w tym m.in. pracuje nad wprowadzeniem nowych rozwiązań z zakresu badań biochemicznych, genomiki i in. Stanowi wsparcie naukowe dla zespołu Sundose. Wypracowuje koncepcje kierunków rozwoju produktu, prowadzi projekty badawczo-rozwojowe.

Michał Gołkiewicz - współzałożyciel Sundose. Swoją przygodę z biznesem rozpoczął od zbudowania Nutricus – czołowej poradni dietetycznej, która w swoim portfolio posiada najważniejszych polskich sportowców. Na bazie doświadczeń dostrzegł, że dbałość o zdrowie wymaga indywidualnego podejścia, regularności i nawyków, które w przypadku diety są niezmiernie trudne do utrzymania. Chcąc stworzyć najprostsze i jednocześnie najlepsze z możliwych rozwiązanie, które pozwoli zadbać o zdrowie, zbudował Sundose – pierwszą w Europie firmę zajmującą się w pełni spersonalizowaną i celowaną suplementacją. Obecnie kreuje strategię całej organizacji. Głęboko wierzy, że Sundose to prawdziwa rewolucja na rynku suplementów, która już teraz podnosi jakość życia tysiącom osób. Dwukrotny laureat rankingu Forbes 30 przed 30. Prywatnie pasjonat fotografii i podróży.