5 trendów, które zmienią rynek kosmetyków w nadchodzącym roku

Na rynku kosmetycznym obserwujemy trendy, które nie tylko mają szansę przysłużyć się naszej skórze, ale także środowisku, równouprawnieniu i świadomości konsumenckiej. Warto przyjrzeć się bliżej tym, które mogą zmienić postrzeganie kosmetyków w najbliższym roku.

Transparentność

Skład kosmetyków jest zazwyczaj schowany z tyłu opakowania i trudno na jego podstawie zrozumieć, jakie są kluczowe składniki aktywne. Coraz większa konkurencja w branży oraz rosnąca świadomość konsumentów sprawiają jednak, że to zaczyna się zmieniać. Jednym ze zwiastunów tego trendu była w tym roku zmiana opakowań polskiej marki Resibo, na których frontach pojawiły się składniki aktywne. To wyraźny sygnał, że w 2022 roku możemy spodziewać się większej transparentności marek.

Rola społeczna

Marki kosmetyczne coraz częściej angażują się w działania etyczne związane m.in. z ruchem body positive czy prawami kobiet oraz podejmują współpracę z fundacjami. Wiele z nich na swoich kanałach social media tworzy przestrzeń kobiecej solidarności i wzajemnego wsparcia, zdecydowanie wykraczającą poza świat wyborów konsumenckich. Dosyć mocno liczy się także przekaz komunikacyjny, w którym to firmy zachęcają do zaakceptowania własnego wyglądu. Dzięki sprawnej komunikacji, marki mają dziś znacznie większe możliwości niż tradycyjne instytucje społeczne realizujące cele etyczne. W kolejnym roku ta rola powinna być jeszcze mocniej zaakcentowana.

Mniej minimalizmu

Konsumenci lubią otaczać się sztuką użytkową i czerpią z niej przyjemność. I to niezależnie od tego, czy mowa o meblach czy opakowaniach produktów. Do tej pory kosmetyki do pielęgnacji skóry charakteryzował jednak oszczędny design opakowań. Stało za tym przekonanie, że najlepiej ze zdrową skórą kojarzy się minimalizm. Widzimy, że zaczyna się to zmieniać. Marki decydują się na współpracę z ilustratorami, którzy tworzą dla nich niepowtarzalne projekty, inspirowane tożsamością brandu, a także składem i właściwościami kosmetyków. W nadchodzącym roku można spodziewać się zdecydowanie więcej atrakcyjnych pod względem wizualnym opakowań kosmetyków do pielęgnacji skóry.

Więcej ekologii

Z roku na rok polski rynek kosmetyków naturalnych coraz bardziej się rozrasta. Marki przywiązują uwagę nie tylko do tego, by skład ich kosmetyków był naturalny i czytelny dla klienta, ale również, by użyte surowce pochodziły z odpowiedzialnych źródeł. Coraz mocniej stawia się też na ekologiczne opakowania, w tym szklane czy aluminiowe, a także

wyprodukowane z tworzyw sztucznych pochodzących z recyklingu. Prym w tej materii wiodą, chociażby tworzywa HDPE czy PCR.

Certyfikaty zyskają na znaczeniu

Coraz więcej marek chwali się naturalnym i wegańskim składem. Jednocześnie rośnie świadomość konsumentów, że tego typu deklaracje powinny być potwierdzone odpowiednimi certyfikatami. Z pewnością to przełoży się na jeszcze mocniejsze akcentowanie posiadania takich certyfikatów jak Vegan Society, Cruelty Free and Vegan czy Ecocert – te symbole są potwierdzeniem konkretnych działań marki, które przyczyniają się do ochrony środowiska.

– Wartości takie jak transparentność, naturalność czy równość wyznaczą rozwój rynku kosmetycznego na najbliższe dekady – mówi Ewelina Kwit-Betlej, twórczyni marki Resibo. – Trudno już dziś wyobrazić sobie jakąkolwiek istotną zmianę bez podążania w kierunku rozwiązań ekologicznych, wspierania samoakceptacji konsumentów i odpowiadania na rosnącą potrzebę wiedzy na temat składu.