Farmaceutki dochodzą wreszcie do głosu

W ostatnich latach status zawodu farmaceuty ulegał licznym przemianom. Dzisiaj, w dużej mierze dzięki zmianie ustawy o zawodzie farmaceuty, farmaceuci, reprezentowani w Polsce w większości przez kobiety - to nie tylko sprzedawcy leków i innych produktów farmaceutycznych, ale także promotorzy i doradcy ds. zdrowia. Wreszcie dochodzą do głosu jako ekspertki w sprawie profilaktyki zdrowotnej pacjentów. We wrześniu wystartowała akcja "Promotorki zdrowia - farmaceutki", której celem jest promocja edukacyjnej roli farmaceutek w zakresie profilaktyki zdrowotnej i zwrócenie uwagi na potrzebę wykonywania badań profilaktycznych, nie tylko przez pacjentów, ale także przez same farmaceutki.

"Promotorki zdrowia" to akcja zainicjowana na profilu instagramowym kampanii Farmacja jest Kobietą. Ideą akcji jest podkreślenie edukacyjnej roli farmaceutek poprzez udział w zdrowotnym wyzwaniu, polegającym na promocji badań profilaktycznych. Aby wziąć udział w akcji, należy opublikować post i/lub relację na swoim profilu instagramowym, promujący konieczność wykonywania badań profilaktycznych.

Zachęcamy wszystkie farmaceutki do włączenia się w akcję poprzez pokazanie, jak same idą wykonać badania profilaktyczne, lub udostępnienie jednego z naszych wrześniowych postów dot. różnego rodzaju badań profilaktycznych, z oznaczeniem hashtagami akcji #promotorkizdrowia #jestemfarmaceutka #dbamozdrowie #farmacjajestkobieta #badamysieznutropharma #nqs". Mamy nadzieję, że poprzez realizację tej akcji uda nam się zwrócić uwagę społeczeństwa na pozasprzedażową rolę farmaceutów, a same farmaceutki do zadbania także o swoje zdrowie. Wierzymy, że wykorzystanie social mediów pozwoli nam na zwrócenie uwagi na potrzebę profilaktyki zdrowotnej i zaufanie w tym zakresie także farmaceutom, których nie tylko wiedza, ale i osobiste historie mogą stanowić największe źródło inspiracji i motywacji do zadbania o własne zdrowie

- komentuje Ewa Wietrak, prezeska firmy Nutropharma, organizatora kampanii Farmacja Jest Kobietą.

Akcja trwa do końca września. Wzięły w niej już udział popularne w social mediach farmaceutki: Zofia Winczewska, Justyna Habas, Agnieszka Stankiewicz czy Paulina Front, pokazując jak same robią badania i tym samym promując konieczność regularnego wykonywania badań profilaktycznych.

Każdego dnia do akcji przyłączają się kolejne farmaceutki. Akcja "Promotorki zdrowia" stanowi uzupełnienie podcastów i webinarów realizowanych w ramach kampanii Farmacja Jest Kobietą, a których celem jest wsparcie farmaceutek w dbałości o zdrowie swoje i pacjentów. Każdy podcast i każdy webinar dotyczy innego obszaru zdrowia i pokazuje różne historie zawodowe farmaceutek.

Do tej pory w podcastach i webinarach wzięły udział Zofia Winczewska, Ana Krysiewicz, Marcin Piątek, Paulina Znajdel-Awiżeń, Małgorzata Bekier, Magdalena Obrzut, Agnieszka Stankiewicz, a także statystyczka Janina Bąk, psycholog Katarzyna Miller oraz dr Maciej Socha, opowiadając o tym jak same dbają o zdrowie i poruszając takie tematy jak medycyna stylu życia, racjonalna suplementacja, fitoterapia, cukrzyca, insulinooporność, czy profilaktyka onkologiczna.

We wrześniu i październiku odbędą się jeszcze spotkania z farmaceutkami Joanną Habas, Pauliną Front, Agnieszką Stankiewicz oraz Ewą Wietrak – organizatorką kampanii Farmacja Jest Kobietą, prezeską firmy farmaceutycznej Nutropharma i jednocześnie farmaceutką. Wszystkie podcasty dostępne są na stronie internetowej https://farmawiedzy.pl/podcasty/ oraz na kanałach Farmacja jest Kobietą na Spotify i Apple Podcasts oraz na profilu You Tube Nutropharma. 

Kampania „Farmacja jest kobietą" jest akcją społeczno-edukacyjną, promującą rolę kobiet-farmaceutek w realizacji opieki farmaceutycznej w Polsce oraz rangę i ważność zawodu farmaceuty w szeroko pojętej służbie zdrowia. Ideą kampanii jest wsparcie farmaceutek w ich codzienności, w szczególności w zakresie profilaktyki zdrowotnej, która jak wykazał raport „Farmaceutki w pandemii" w ostatnim czasie była rzadziej realizowana przez farmaceutki, a która przekłada się wprost na ich zdrowie i ostatecznie także na możliwości realizacji opieki farmaceutycznej w aptekach. Celem kampanii jest także uświadomienie społeczeństwa, jak fachową wiedzę i kompetencje posiadają polscy farmaceuci, a w szczególności farmaceutki, które statystycznie stanowią ponad 80% mgr farmacji. Kampania ma zasięg ogólnopolski, wystartowała 14 maja i potrwa do października 2022 r. Komunikacja odbywa się na stronach www.farmacjajestkobieta.pl oraz www.farmawiedzy.com.pl, a także w social mediach Farmacja jest kobietą i Nutropharma. Patronami kampanii są Wirtualna Polska (patronat medialny) oraz Okręgowa Izba Aptekarska w Warszawie (patronat merytoryczny). Organizatorem kampanii jest Nutropharma - polska firma farmaceutyczna działająca na rynku polskim od ponad 30 lat, angażująca się w liczne akcje społeczne i edukacyjne dot. zdrowia, w tym „Zaufaj mojej wiedzy, jestem farmaceutą", „Mitologia stosowana", czy „Długość Karmienia Piersią ma znaczenie"; właściciel autorskiego systemu certyfikacji jakości produktów o nazwie Nutropharma Quality System (NQS) oraz platformy z praktyczną wiedzą dla farmaceutów www.farmawiedzy.com.pl.