Innowacje w plastikowych opakowaniach, o których nie miałeś pojęcia. To musisz wiedzieć, by dokonywać świadomych wyborów

Świadomość związana z ekologią oraz dbaniem o środowisko wciąż rośnie. Wraz ze wzrostem świadomości rośnie również liczba mitów na temat wpływu na środowisko poszczególnych produktów czy zachowań konsumenckich. Na szczęście większość z nas stara się żyć bardziej ekologicznie, zmieniając swoje codzienne nawyki oraz poszukując rozwiązań bardziej przyjaznych planecie.

To właśnie nasze wybory inspirują wiele firm do poszukiwania innowacyjnych, ekologicznych rozwiązań zarówno na poziomie technologii, jak i samego produktu. W procesie produkcji ogranicza się zużycie wody czy energii elektrycznej, rozwija się alternatywne źródła energii, a także poszukuje się nowych materiałów i technologii ich przetwarzania. Wszystko po to, aby ograniczyć lub całkowicie wyeliminować odpady, wydłużyć życie produktu lub dać mu całkiem nowe, wykorzystując raz już wydobyte ze środowiska zasoby.

Odczarować plastik

O plastiku powiedziano i napisano już wiele. To jego zalety takie jak trwałość, bezpieczeństwo, elastyczność i lekkość spowodowały, że od lat 50. ubiegłego wieku jego użycie stało się powszechne. Tworzywa sztuczne wykorzystuje się bowiem we wszystkich gałęziach przemysłu i gospodarki na całym świecie. Od przemysłu motoryzacyjnego, rolnictwa poprzez przemysł kosmetyczny, tekstylny, chemiczny czy napojowy, a wreszcie medyczny. Dziś trudno sobie wyobrazić szklane strzykawki czy sprzęt medyczny wykonany bez użycia tworzyw sztucznych.

Nie każdy plastik jest taki sam

Niewątpliwie plastik ma również swoje wady. Naczelną jest to, że wyrzucony w lesie pozostanie tam najprawdopodobniej przez kolejnych 400-500 lat. Z czego wynika ta rozbieżność? Na przykład z tego, że nie każdy plastik jest taki sam. Jest wiele rodzajów tworzyw sztucznych i warto wiedzieć, jak z poszczególnymi rodzajami postępować. Są pewne cechy, na które warto zwrócić uwagę przy kupowaniu produktów w plastikowych opakowaniach. Przede wszystkim należy spojrzeć na oznaczenie w kształcie trójkąta na opakowaniu i znajdującą się w nim cyfrę od 1 do 7. To informacja, z jakiego tworzywa jest zrobiony dany przedmiot oraz czy nadaje się do recyklingu. Najlepiej wybierać te, które oznaczone są numerami 1 (PET), 2 (HDPE) oraz 5 (PP), lepiej z kolei unikać tych z 6 (PS) i 7 (Inne/Other). Jedynka (PET) w całości nadaje się do recyklingu, ale w szczególności dotyczy to butelek po wodzie i napojach.

To, o czym zawsze warto pamiętać, to właściwa segregacja. Każdy plastik, aby zyskał drugie życie, powinien znaleźć się w żółtym koszu, wtedy zwiększa się prawdopodobieństwo właściwego wysortowania, zachowania czystości surowca i ponownego wykorzystania. Plastik jest przecież cennym surowcem.

Żywiec ZdrójŻywiec Zdrój materiał promocyjny

Kiedyś PET – teraz rPET

Na rynku jest dostępnych coraz więcej rozwiązań w obszarze opakowań, które udowadniają, że plastik rzeczywiście jest wdzięcznym surowcem i odpowiednio zagospodarowany zostaje ponownie mądrze wykorzystany. Mowa o butelkach wykonanych w całości z plastiku z recyklingu, czyli tzw. rPET. Skąd taka nazwa? To nic innego, jak recycled PET, czyli zrecyklingowane tworzywo PET (politereftalan etylenu, w 100 proc. recyklingowany), jeden z najczęściej wykorzystywanych przez producentów surowców. rPET powstaje po przetworzeniu zrobionych z PET opakowań, np. butelek. Recykling PET jest nie tylko możliwy, ale wręcz niezbędny. W pierwszej kolejności dla ograniczenia liczby odpadów, ale również dla ograniczenia wydobycia surowców naturalnych niezbędnych do produkcji plastiku. Sam proces jest bardzo energooszczędny, dlatego dzięki niemu w butelce zrobionej w 100 proc. z rPET ograniczamy aż 45 proc. CO2 (vs. butelka wykonana z pierwotnego plastiku).

Jako konsumenci nie lubimy kompromisów. Zauważa to coraz więcej firm, wprowadzając do swojej oferty kolejne produkty lub opakowania w 100 proc. nadające się do recyklingu lub w 100 proc. pochodzących z recyklingu. Jedną z nich jest Żywiec Zdrój, który w połowie kwietnia wprowadził na rynek limitowaną edycję miliona butelek bez etykiety o pojemności 0,4 litra. Opakowania w całości są wykonane z plastiku z recyklingu. W takich butelkach jest sprzedawana woda źródlana dostępna w sklepach.

To już kolejne opakowanie marki, które w 100 proc. pochodzi z plastiku z recyklingu. Wcześniej firma wypuściła już litrowe i pięciolitrowe butelki wykonane z rPET. "Przedstawiając "przezroCZYSTĄ butelkę", udało się całkowicie zrezygnować z użycia nowego plastiku, przez co byliśmy w stanie znacząco ograniczyć emisję CO2" - zapewniają przedstawiciele Żywiec Zdrój.

Ziemia nie jest własnością człowieka

Żywiec Zdrój dąży do tego, aby swój ślad zminimalizować lub całkowicie wyeliminować, obniżając wagę opakowań, projektując je tak, aby każdy element nadawał się do recyklingu, wykorzystując 100 proc. zielonej energii w procesach produkcyjnych czy wprowadzając butelki pochodzące całkowicie z materiałów przetworzonych.

Każde działanie, które stara się sprzyjać środowisku i opiera się na szukaniu bardziej ekologicznych rozwiązań, to duży krok ku poprawie kondycji naszej planety. Dlatego tak ważne jest świadome wybieranie produktów i opakowań, odpowiedzialna segregacja odpadów oraz wprowadzanie w swoim życiu stopniowych, nawet drobnych zmian, dzięki którym zadbamy o nasz wspólny dom.

Żywiec ZdrójŻywiec Zdrój materiał promocyjny

Weź udział w dyskusji:
Innowacje w plastikowych opakowaniach, o których nie miałeś pojęcia. To musisz wiedzieć, by dokonywać świadomych wyborów
Aby skomentować ten i inne artykuły zapraszamy na forum.gazeta.pl