Narodowy Spis Powszechny Ludności i Mieszkań to rozporządzenie, które weszło w życie pierwszego kwietnia 2021. Od tamtego momentu wszyscy obywatele kraju mają obowiązek wypełnić ankietę dotyczącą swojego miejsca zamieszkania, a także członków rodziny, lub współlokatorów. Ma to na celu uaktualnić dane statystyczne, w wyliczeniach które prowadzi ZUS i GUS. Za niezastosowanie się do obowiązku spisu Rząd przewidział kary. Oprócz wysokiej kary grzywny, za udzielenie świadomie fałszywej odpowiedzi obywatel może trafić nawet do więzienia. Sprawdź jak tego uniknąć i do kiedy można się spisać.
Spis powszechny 2021 rozpoczął się z dniem pierwszego kwietnia i wtedy też uruchomiono specjalną stronę Internetową, na której znajduje się ankieta. Każdy dorosły obywatel ma obowiązek wypełnić informacje dotyczące siebie i swoich bliskich, a następnie przesłać ją w formie elektronicznej. Czas na wysłanie ankiety jest tylko do końca września. To oznacza, że pozostał zaledwie miesiąc, aby wywiązać się z obowiązków i uniknąć kary. Ostateczny termin spisów mija 30 września 2021 roku.
Udział w spisie powszechnym jest obowiązkowy dla każdego obywatela. Mówi o tym ustawa o statystyce publicznej. Osoby, które nie dopełnią tego obowiązku, mogą zostać ukarane. Za brak udziału w spisie powszechnym grozi grzywna nawet w wysokości 5 tysięcy złotych, a za udzielenie fałszywych informacji może grozić kara nawet do kilku lat pozbawienia wolności. Jeśli błąd w wypełnianej ankiecie został popełniony przez przypadek, w tym celu należy nanieść poprawkę w formie danych uzupełniających.
Ze względu na sytuację epidemiologiczną, a także usprawnienie rozpatrywania wysłanych ankiet, forma elektroniczna tzn. przez Internet jest najbezpieczniejszą i jedyną akceptowaną formą spisu. Rząd zakłada, że osoby które nie posiadają komputera mają rodzinę, która jest w stanie pomóc im z wypełnieniem ankiety na stronie. Niezbędne jest logowanie na stronie spis.gov.pl, gdzie znajduje się specjalna aplikacja spisowa. Po jej uzupełnieniu należy kliknąć "wyślij". Formularz zajmuje kilkanaście minut, a pytania są proste i czytelne. Osoby, które z przyczyn niezależnych nie mogą się spisać, lub mają z tym trudności mogą telefonować na numer 22 279 99 99. Pod tym numerem telefonu uzyskają pomoc. Jeśli jednak formularz będzie zawierał błędy lub brak pewnych informacji, spodziewaj się telefonu od rachmistrza. Odebranie telefonu jest obowiązkowe, a numery z których mogą dzwonić celem uzupełnienia danych to 22 828 88 88 lub 22 279 99 99. Na stronie gov znajdujemy informację, że rachmistrzowie będą dzwonić do odwołania i nie będą odwiedzać respondentów w domach. Wizyta jest możliwa tylko w skrajnych przypadkach.