Pracodawcy bardzo chętnie zatrudniają pracowników na umowę zlecenie. Dla pracodawcy jest to korzystna forma zatrudnienia, ponieważ wtedy nie musi udzielać pracownikowi urlopu czy też przeprowadzać szkolenia BHP.
Emerytura zależy od okresu i wysokości odprowadzanych składek na ubezpieczenie emerytalne. Im dłuższy staż pracy i im wyższe składki odprowadzane do ZUS-u, tym większa będzie emerytura. W przypadku emerytur staż pracy ważny jest przy wypłacie emerytury minimalnej i musi on wynosić co najmniej 20 lat - tylko wtedy ZUS podniesie emeryturę do wysokości emerytury minimalnej. Warto wiedzieć, że okres zatrudnienia na podstawie umowy zlecenie nie wlicza się do stażu pracy.
Staż pracy można określić jako czas pozostawania w zatrudnieniu, a osiągnięcie odpowiedniego stażu pracy daje uprawnienia m.in. do:
Według Kodeksu pracy staż pracy uprawnia nas choćby do wyższego wymiaru urlopu. Przez to, że umowa zlecenie nie podlega uregulowaniom Kodeksu pracy, okres zatrudnienia na tego rodzaju umowie nie jest wliczany do stażu pracy. To oznacza, że pracownikowi zatrudnionemu na umowę zlecenie po przepracowaniu 10 lat dalej przysługuje 21-dniowy urlop wypoczynkowy, a nie 26-dniowy, jakby było w przypadku zatrudnienia na umowę o pracę.
Umowa cywilnoprawna podlega obowiązkowemu ubezpieczeniu emerytalnemu i rentowemu, dlatego też zatrudnienie na podstawie umowy zlecenie traktuje się jako okres składkowy. Przyszli emeryci mogą więc spać spokojnie, ponieważ do ustalenia emerytury uwzględnia się wszystkie okresy płacenia składki emerytalnej, także te z umowy zlecenia.