Wielu pracodawców coraz częściej proponuje nam zatrudnienie na podstawie umowy zlecenie. Dlaczego? To dla nich spory komfort, chociażby ze względu na brak przymusu udzielenia urlopu czy przeprowadzania szkolenia BHP. Okazuje się jednak, że tego typu dokument może być sporym problemem dla pracownika. Czy umowa zlecenie wlicza się do emerytury?
Umowa zlecenie jest umową cywilnoprawną, co oznacza, że nie podlega ona regulacjom Kodeksu Pracy. Zanim jednak spiszemy ją na straty, musimy zastanowić się, jak to jest tak naprawdę z relacją umowa zlecenie – emerytura. Jak dobrze wiemy, wysokość emerytury zależy od wysokości składek odprowadzanych przez świadczeniobiorcę na przestrzeni lat. I tutaj uwaga, wbrew opiniom, umowa zlecenie jest umową oskładkowaną, co oznacza, że składki są obowiązkowe dla wszystkich. Wyjątek stanowią przy tym studenci do 26. roku życia. Inną sprawą jest jednak to, czy umowa zlecenie wlicza się do stażu pracy, którego odpowiednia ilość uprawnia nas między innymi do:
Umowy cywilnoprawne niestety nie wliczają się do stażu pracy, a co za tym idzie, pracownik zatrudniony na podstawie umowy zlecenie, nie ma prawa do powyższych przywilejów, ani do wyższego wymiaru urlopu wypoczynkowego.
Wiele osób zatrudnionych na podstawie umowy zlecenie martwi się o swoją przyszłość. Jak się okazuje, niepotrzebnie. Jeśli nasza umowa jest oskładkowana, niezależnie od tego, czy jest to umowa o pracę czy umowa cywilnoprawna, wszelkie środki od niej odprowadzane trafiają do składki emerytalnej. Jednak czas przepracowany na podstawie umowy nie zostanie wliczony do stażu pracy.