Narodowy Spis Powszechny Ludności i Mieszkań rozpoczął się 1 Kwietnia. Jest powtarzany co 10 lat, a udział w nim jest obowiązkowy. Jego celem jest uaktualnienie statystyk, które są prowadzone m.in przez GUS. Każda pełnoletnia osoba zamieszkująca tereny Polski, powinna zalogować się na stronie Internetowej i wypełnić krótki formularz dotyczący jej aktualnego miejsca zamieszkania. Spis odbywa się drogą Internetową ze względu na obostrzenia spowodowane pandemią koronawirusa. Jest to także dużo bardziej wygodna forma, ponieważ odbywa się przy pomocy profilu zaufanego, za pośrednictwem którego możemy załatwić wiele spraw urzędowych na stronie gov.pl czy PUE ZUS. To ostatni dzień, aby dokonać samospisu. Odmowa wzięcia udziału lub podanie fałszywych danych grozi karą. Sprawdź, czy proces spisu elektronicznego przebiegł poprawnie. Jak to zrobić? Jest kilka sposobów.
Narodowy Spis Powszechny Ludności i Mieszkań rozpoczął się 1 Kwietnia i od tamtego momentu za pośrednictwem strony Internetowej https://spis.gov.pl/ możliwe jest uzupełnienie obowiązkowej ankiety. Nie będzie to trwało wiecznie, ponieważ spis kończy się równo z końcem dnia 30 września 2021. To właśnie wtedy nie będzie już możliwości przesłania formularza, a na osoby które tego nie zrobiły czeka kara.
Udział w spisie jest obowiązkowy, a świadoma odmowa wzięcia udziału grozi karą grzywny w wysokości nawet 5 tys. zł. Jak informuje portal money.pl, szef GUS przekazał informacje, że obecnie na policję zostało skierowanych 160 spraw za odmowę wzięcia udziału w spisie powszechnym. Za podawanie fałszywych informacji grozi nawet kara ograniczenia wolności.
Pierwszą i uznaną formą spisu jest spis drogą elektroniczną. W wyjątkowych sytuacjach miejsce może mieć spis uzupełniający, który odbywa się drogą elektroniczną. W razie pytań lub braków cennych informacji w ankiecie możesz spodziewać się telefonu od rachmistrza. Ich oficjalne i jedyne numery telefonu to: 22 828 88 88 lub 22 279 99 99. Na stronie https://spis.gov.pl/ możesz sprawdzić jego wiarygodność i zweryfikować tożsamość rachmistrza na podstawie indywidualnego numeru.
Bywa, że mimo dokonania spisu nie mamy pewności, czy ankieta została wypełniona poprawnie. W tym celu należy wejść na swojego maila i sprawdzić, czy otrzymaliśmy specjalną informację. Dla osób, które spisywały się przed początkiem lipca 2021 wygenerowany został specjalny kod, którego mogły użyć do wzięcia udziału w loterii. Mail zawierał podziękowanie za udział w spisie i bon loteryjny. Pozostałe osoby mogą sprawdzić, czy zostały spisane dzwoniąc na infolinię pod numer: 22 279 99 99.