Interesuje cię tematyka świadczeń? Więcej podobnych artykułów przeczytasz na stronie głównej Gazeta.pl
Wiele osób wciąż trwa w błędnym przekonaniu, że pracownikowi zatrudnionemu na umowie zlecenie, emerytura nie przysługuje. Warto wiedzieć, że choć taka umowa nie podlega kodeksowi pracy, to nie oznacza to, że wypłata świadczenia w przyszłości jest niemożliwa. Jest to jednak uzależnione od pewnych warunków, dlatego przed podpisaniem umowy cywilnoprawnej, należy ją wnikliwie przeczytać.
Obowiązkiem zarówno pracodawcy, jak i zleceniodawcy jest odprowadzanie składek do ZUS. Obligatoryjne odprowadzanie składek występuje w sytuacji gdy:
Jednym z czynników wpływających na wysokość przyszłej emerytury jest oskładkowanie umowy. W przypadku umowy zlecenia, wysokość niezbędnych składek wygląda tak samo, jak dla osób zatrudnionych na umowie o pracę:
Przepracowanie odpowiedniej liczby lat jest istotne w sytuacji, gdy nie został zgromadzony kapitał pozwalający na wypłatę emerytury minimalnej. Państwo przewiduje możliwość podwyższenia świadczenia do poziomu najniższej emerytury, jednak staż pracy musi wynieść 20 lat w przypadku kobiet i 25 lat dla mężczyzn. Niestety zatrudnienie na umowie cywilnoprawnej, nie wlicza się do stażu pracy, stąd też dla niektórych może być to kwestia problematyczna. Wyjątek mogą stanowić umowy zawierające odpowiednie zapisy, które kwalifikowałyby zatrudnienie jako stosunek pracy tzn. określenie miejsca i ram godzinowych wykonywania zlecenia.