Umowa zlecenie a emerytura - czy będziesz miał do niej prawo? Sprawa nie jest prosta

Umowa zlecenie a emerytura. Jednym z przywilejów osób aktywnych zawodowo jest właśnie emerytura. To czy będzie się ona nam należała, zależy jednak od kilku czynników w tym ten, przez jaki okres odprowadzano składki za pracownika. Jednak nie każde zatrudnienie gwarantuje ich opłacanie, jak jest w tym przypadku z umową zlecenie?

Więcej podobnych artykułów przeczytasz na stronie głównej Gazeta.pl

Prawo do emerytury uzyskują kobiety po 60. roku życia oraz mężczyźni po ukończeniu 65 lat. Do ustalenia podstawy świadczenia brana jest pod uwagę kwota bazowa obowiązująca w dniu zgłoszenia wniosku. Co jednak w sytuacji, gdy główna forma zatrudnienia u osoby ubiegającej się o emeryturę była umowa zlecenie?

BTired,Mother,With,Upset,Baby,Suffering,With,Post,Natal,Depression. Wielu rodziców jest zaskoczonych, że to już. Dziecko zmienia się nie do poznania

Zobacz wideo Ogromna dziura w ZUS-ie? "Jak będziemy mieli szczęście, to bieda zajrzy w oczy do końca tej kadencji"

Umowa zlecenie a emerytura - co ze składkami ZUS? Są minusy tego typu zatrudnienia

Umowa zlecenie podlega obowiązkowemu ubezpieczeniu emerytalnemu i rentowemu, dlatego też zatrudnienie na jej podstawie traktowane jest jako okres składkowy. Więc w kwestii prawa do emerytury oraz wyliczania okresów składkowych, umowa ta nie musi być niekorzystna dla pracownika. Jej wadą jednak jest nienaliczany staż pracy, a także jedynie dobrowolnie opłacane składki na ubezpieczenie chorobowe. Dodatkowo przy tym zatrudnieniu nie obowiązują zasady kodeksu pracy, a co za tym idzie, pracownikowi nie należy się urlop.

Staż pracy — do czego jest on potrzebny osobie pracującej?

Każdy pracownik chcący podjąć pracę na umowie zlecenie, w której jak już wspomnieliśmy, nie nalicza się staż pracy, powinien wiedzieć, że ma on wpływ na takie uprawnienia jak np.:

  • prawo do urlopu
  • prawo do dłuższego okresu wypowiedzenia
  • prawo do emerytury
  • prawo do odprawy

Według kodeksu pracy pracownikowi przysługuje urlop wypoczynkowy w wymiarze 20 dni jeśli pracownik jest zatrudniony krócej niż 10 lat i 26 dni jeśli pracownik jest zatrudniony co najmniej 10 lat. Czas nauki również wlicza się w staż pracy. Więc np. osoby, które ukończyły szkołę wyższą, posiadają już naliczone 8 lat. Po przepracowaniu dwóch lat na umówię o pracę, nabywają prawo do większej ilości dni urlopowych. Pracując jednak na zleceniu, nawet dużo więcej lat, nie nabędziemy tego prawa.

Kalendarz Dzień wolny za święto w sobotę. Nie każdy może go otrzymać

Staż pracy dla emeryta. Dzięki niemu mogą podnieść kwotę emerytury

Staż pracy jest ważny, dla emerytów, których okres składkowy nie jest wystarczający. Zdarza się czasem, że emeryt nie zgromadził kapitału pozwalającego na wypłatę emerytury minimalnej. Jeśli jednak przepracował on odpowiednią liczbę lat, czyli posiada wymagany staż pracy, państwo podwyższy jego świadczenia do poziomu ustalonej najniższej emerytury. Staż pracy uprawniający do podwyższenia świadczenia wynosi 20 lat w przypadku kobiet i 25 lat w przypadku mężczyzn. Tylko w tej sytuacji ZUS podniesie emeryturę do progu emerytury minimalnej.

Więcej o: