Więcej podobnych artykułów przeczytasz na stronie głównej Gazeta.pl
Wysokość podatku, który należy uiścić za spadek lub darowiznę jest uzależniony w dużej mierze od wartości przyjmowanego prezentu, ale także stopniem pokrewieństwa z darczyńcą. Zgodnie z przepisami część osób jest zwolniona z konieczności ponoszenia dodatkowych opłat z tego tytułu, pomimo to złożenie oświadczenia do Urzędu Skarbowego jest obligatoryjne. Brak deklaracji może skutkować nałożeniem kary finansowej.
Otrzymanie kosztownego prezentu lub niespodziewanego spadku, dzięki któremu możemy liczyć na dodatkowy zastrzyk gotówki, to zdecydowanie miła wiadomość. Nie należy jednak zapominać o nieco mniej przyjemnym obowiązku, czyli zapłaceniu podatku. Ustawodawca daje nam na zgłoszenie tego faktu 6 miesięcy od:
Deklarację o otrzymaniu spadku lub darowizny możemy zgłosić do Skarbówki na trzy sposoby: osobiście, listownie lub online. W celu zgłoszenia nabycia rzeczy wystarczy wypełnić jedynie deklarację SD-Z2. Co istotne, jeśli otrzymujemy więcej niż dwie rzeczy, konieczne jest złożenie osobnych formularzy. Po ich weryfikacji urząd może poprosić dodatkowo o:
Brak zgłoszenia otrzymania darowizny lub spadku bądź spóźnienie się ze złożeniem deklaracji, nie uchroni nas przed zapłaceniem podatku. Jeśli fakt ten zostanie ujawniony podczas kontroli urzędu celno-skarbowego, to nałożony zostanie podatek w wysokości aż 20 proc. wartości majątku. Od tej sytuacji jest pewien wyjątek. Mianowicie, jeśli otrzymaliśmy spadek i złożyliśmy formularz terminowo, jednak po upływie 6 miesięcy okazuje się, że wartość spadku jest większa niż było to przekazane początkowo np. otrzymujemy list z banku, że zmarły członek rodziny posiadał jeszcze jedno konto w banku, które nie zostało wymienione w zaświadczeniu, to możemy złożyć w ciągu kolejnych 6 miesięcy dodatkowy formularz do skarbówki.