Legitymacja emeryta to specjalny dokument, który należy wyrobić w urzędzie. Konieczne jest złożenie wniosku i dopiero po pozytywnym rozpatrzeniu, senior ma szansę otrzymać prawo do specjalnych ulg w obrębie komunikacji miejskiej, czy wydarzeń kulturalnych. W najbliższym czasie przewidziano zmiany.
Więcej podobnych artykułów przeczytasz na stronie głównej gazeta.pl
Legitymacja emeryta obowiązuje wyłącznie w trzech przypadkach. Nie zawsze wystarczy osiągnąć wiek emerytalny, który w Polsce wynosi 60 lat w przypadku kobiet i 65 lat w przypadku mężczyzn. To tylko jeden z przypadków. Pozostałe dwa, to np. beneficjenci emerytur pomostowych, rent, rent socjalnych, czy nauczycielskich świadczeń kompensacyjnych. Trzeci przypadek otrzymania legitymacji emeryta jest wtedy, kiedy emeryt wnioskuje o wymianę dokumentu na wykonanie w nowej wersji, lub gdy został zgubiony, albo uległ uszkodzeniu. Aby otrzymać legitymację, konieczne jest też złożenie wniosku w ZUS. Można tego dokonać drogą elektroniczną, lub osobiście w urzędzie.
Ulgi, które można uzyskać na podstawie legitymacji emeryta, to:
Od 2023 roku seniorzy będą mieli pewne ułatwienie. Do tej pory legitymacja emeryta obowiązywała w formie plastikowej. Od nowego roku, będzie można korzystać z niej również w formie elektronicznej. Wystarczy złożyć wniosek w urzędzie ZUS, a następnie korzystać z ulg za pomocą aplikacji mobilnej mObywatel. Senior będzie musiał jedynie dodać do wirtualnego portfela dokument mLegitymacja. Legitymacja będzie wydawana bezpłatnie.