Zdrowe warzywko

Polacy spożywają dziennie ok. 0,5 kg warzyw. Tymczasem Światowa Organizacja Zdrowia zaleca, by zjadać ich znacznie więcej - nie mniej niż 1,5 kg.

Zdrowe warzywko

Polacy spożywają dziennie ok. 0,5 kg warzyw. Tymczasem Światowa Organizacja Zdrowia zaleca, by zjadać ich znacznie więcej - nie mniej niż 1,5 kg.

Warzywa są bowiem źródłem wielu witamin i składników mineralnych. Dlatego nasza codzienna dieta powinna być bogata w zdrowe warzywa, pochodzące zwłaszcza z gospodarstw ekologicznych, gdzie nie stosuje się żadnych dodatków, takich jak nawozy sztuczne i pestycydy. A zatem dlaczego warto jeść warzywa:

Marchew - dostarcza wielu substancji budulcowych, takich jak wapń, ma zbawienny wpływ na nasz układ trawienny - wspomaga także pracę wątroby i nerek. Poza tym sprzyja obniżeniu poziomu cholesterolu we krwi, przeciwdziała miażdżycy. Zalecana jest w leczeniu cukrzycy, nadczynności tarczycy. Pół szklanki soku z marchwi odpowiada 25 tabletkom wapnia.

Burak - jest lekkostrawny i pobudza apetyt, zaleca się go także w profilaktyce nowotworowej, anemii czy nadciśnieniu tętniczym. Jest najlepszy, gdy nie jest przetworzony - wtedy zachowuje najwyższą wartość. Poleca się także sok buraczany.

Cebula - walczy z cholesterolem, zapobiega tworzeniu się zakrzepów krwi, uodparnia na choroby zakaźne, delikatnie odwadnia organizm. Okłady z gotowanej cebuli zmniejszają ból.

Kapusta - reguluje florę bakteryjną przewodu pokarmowego, jej spożycie zmniejsza zachorowanie na choroby układu krążenia i nowotworowe. Świetnie nadaje się do leczenia: obrzęków, ran, owrzodzeń, stanów zapalnych zatok, oskrzeli. Jedna szklanka soku z kapusty to dzienne zapotrzebowanie w witaminy C i E.

Ziemniaki - leczą nadkwasotę, chorobę wrzodową, można je stosować przy leczeniu niektórych chorób stawów, a nawet serca. Można je także stosować w postaci okładów rozgrzewających przy chorobach skóry.

Seler - to najlepszy składnik diety dla otyłych. Stosuje się go także przy leczeniu reumatyzmu, depresji, zapaleniu wątroby, chorobie nerek oraz przy chorobach skóry.

Więcej o: