35 najpopularniejszych diet - ranking zza oceanu

Świat kipi od nowości dietetycznych. Po raz kolejny (już czwarty) przyjrzeli się im amerykańscy naukowcy. Efektem tego jest ranking skupiający trzydzieści pięć najpopularniejszych diet. Zestawienie zostało opublikowane w magazynie "U.S. News & World Report".

Co chwila pojawia się nowa dieta, która ZREWOLUCJONIWUJE świat żywienia, będzie tą jedyną skuteczną, bez efektu jojo, a do tego bez specjalnych wyrzeczeń. Do tego będzie super-zdrowa, pomoże obniżyć ciśnienie, cukier, cholesterol, no i oczywiście masę ciała! Można się w tym kompletnie pogubić. Żeby nieco ułatwić sprawę, grupa amerykańskich naukowców (specjalistów z dziedziny żywienia, kardiologów, psychologów) zasiadła do obrad i wspólnie ocenili, która z prezentowanych przez (ich) twórców diet jest najbardziej korzystna dla przeciętnego zjadacza chleba (który zresztą ten chleb często z jadłospisu wyklucza).

Zanim przejdziemy do wyników, zobaczmy jakie kryteria zostały wzięte pod uwagę przy wyłanianiu zwycięzców i wskazywaniu przegranych. Oto one:

- Wywołanie (przez stosowanie) długoterminowego spadku masy ciała. Inaczej mówiąc wzięto pod uwagę prawdopodobieństwo utrzymania się znaczącego ubytku masy ciała przez przynajmniej dwa lata stosowania diety. Podkreślę słowo stosowania. To kryterium pokazuje jakie efekty daje względne przestrzeganie zaleceń przez co najmniej dwa lata, a nie "bycie na diecie" przez chwilę, a następnie powrót do starych nawyków.

- Wywołanie krótkoterminowego spadku masy ciała - w ciągu pierwszego roku stosowania.

- Łatwość w zastosowaniu . To moim zdaniem jedno z kluczowych kryteriów. Jest nierozłącznie powiązane z dwoma poprzednimi. Efekty zależą przecież od tego, czy uda nam się wytrwać w postanowieniach i wprowadzić w życie zalecenia danej diety. A to z kolei zależy od tego czy dieta będzie przystępna i możliwa do wprowadzenia w naszą codzienność.

- Zgodność z aktualnymi zaleceniami żywieniowymi , czyli zbilansowanie pod względem wartości odżywczej (na tym punkcie poległa niejedna popularna dieta).

- Bezpieczeństwo stosowania, czyli ryzyko powstania niedoborów składników odżywczych, niedożywienia, zbyt szybkiej utraty masy ciała oraz wystąpienia zaburzenia funkcjonowania organizmu.

- Przydatność w leczeniu lub zapobieganiu cukrzycy oraz chorobom układu naczyniowego .

Skoro już wiemy na podstawie czego zostały ocenione najpopularniejsze diety, przyjrzymy się wynikom. Po pierwsze - nie ma diety idealnej, zatem diety zostały uszeregowane od najlepszej do najgorszej w ośmiu następujących kategoriach - Best of the Best czyli najlepsze z najlepszych, diety odchudzające, dla diabetyków, dla zdrowia serca, zdrowego odżywiania, najłatwiejsze do stosowania, najlepsze komercyjne diety oraz najlepsze diety oparte o składniki roślinne. Szczegółowe wyniki znajdziecie TUTAJ . Żeby nie pisać tekstu, na dwadzieścia stron przestawię zwycięzców - Best of the Best - czyli te diety, które były w czołówce większości rankingów i przez grono specjalistów zostały uznane za najlepsze.

Korona przypadła diecie DASH . Pełna nazwa brzmi Dietary approaches to stop hypertension . Jest to zbiór zaleceń, których stosowanie powinno skutkować obniżeniem ciśnienia tętniczego krwi. Rzecz jasna, często bardzo ważnym elementem mającym wpływ na ciśnienie jest masa ciała, której obniżenie - w związku z tym - także mieści się z założeniach. Moim zdaniem dieta DASH to zbiór bardzo sensowych zaleceń, które polegają w gruncie rzeczy na zmianie nawyków żywieniowych ze złych... na dobre. Jest to system zdrowego odżywiania się. W ramach jej stosowania zwiększamy spożycie warzyw i owoców, produktów zbożowych z pełnego ziarna, ryb, orzechów, a także chudych produktów białkowych (mięso oraz nabiał). Eliminujemy z naszych jadłospisów czerwone mięso, sól, słodycze i wszystkie inne w oczywisty sposób niezdrowe rzeczy. Autorzy tej diety zapewniali, że przy przestrzeganiu tych prostych zasad będą pożądane efekty oraz, że pokryte będzie zapotrzebowanie na witaminy i składniki mineralne. Jak się okazuje dieta ta zwyciężyła w rankingu najlepszych diet pod względem zdrowego odżywania, z czego można wnioskować, że jej autorzy nie minęli się z prawdą. Złoto przypadło jej także w rankingu najlepszych diet dla diabetyków oraz najlepsze z najlepszych - tu należą się brawa.

Może pomoże któraś z diet?Może pomoże któraś z diet? Może pomoże któraś z diet? Może pomoże któraś z diet?

Kolejne medalowe miejsce przypadło diecie TLC . Zajęła ona drugie miejsce w rankingu najlepsze z najlepszych, najlepszych dla zdrowia serca oraz najlepszych pod względem zdrowego odżywiania. Rozwinięcie jej nazwy brzmi Therapeutic life style changes diet . Krótko mówiąc chodzi o zmianę stylu życia - dla mnie brzmi rozsądnie. Dietę stworzył Amerykański Instytut Zdrowia mając na celu przygotowanie zaleceń, które pozwolą w prosty sposób zmniejszyć stężenie cholesterolu we krwi pacjentów. Dieta ma proste prawa - wykluczyć źródła tłuszczu nasyconego i cholesterolu. Rezygnujemy zatem z czerwonego mięsa, tłustego nabiału i wspomnianych, w oczywisty sposób niezdrowych rzeczy. Jedzmy dużo błonnika, owoców, warzyw, ryb, produktów zbożowych z pełnego ziarna. Ta dieta jest podobna do DASH, ale nie mówi nic o spożyciu soli, a jej zalecenia mniej skupiają się na odpowiedniej podaży poszczególnych składników i odpowiednim bilansie. Badania (Amerykańskiego Instytutu) pokazały, że stosowanie tej diety ma wpływ na obniżenie stężenia insuliny we krwi na czczo, zatem jest też niezła dla diabetyków (choć u osób chorujących na cukrzycę zawsze trzeba wziąć poprawkę na konieczność stosowania wymienników węglowodanowych przy układaniu jadłospisu).

Brąz w kategorii najlepsze z najlepszych przypadł trzem dietom ex aequo. Podzielić się nim musiały dieta Kliniki Mayo, dieta śródziemnomorska i dieta Strażników Wagi (weight watchers).

Dieta Kliniki Mayo to sposób na zgubienie zbędnych kilogramów. Poza oczywistymi zaleceniami żywieniowymi ma kilka fajnych założeń, które pozwalają zmienić nawyki żywieniowe, ukształtować nowe. Nie wolno na przykład podczas jedzenia oglądać telewizji. Zgadzam się z tym w stu procentach - osoby, które mają problem z kontrolowaniem ilości spożywanego jedzenia powinny skupić się na tej jeden czynności. A do filmu to przecież tak można jeść i jeść. Autorzy zachęcają także do prowadzania dzienniczka żywieniowego oraz dzienniczka aktywności fizycznej (jednym z zaleceń jest aktywność przez co najmniej trzydzieści minut dziennie). Dieta dzieli się na dwa etapy - pierwszy jest bardziej restrykcyjny, w drugim natomiast można pozwolić sobie na drobne odstępstwa i zjeść na przykład małą słodkość.

Dieta śródziemnomorska jest nam wszystkim dobrze znana. Dużo warzyw, owoców, pełnych ziaren, orzechów, nasion, ryb, owoców morza i oliwy. Mniej całej reszty. Badania pokazały, że stosowanie się do jej zasad pomaga w obniżeniu masy ciała, ciśnienia krwi, złego cholesterolu. Została też wyróżniona jako dieta polecana w profilaktyce cukrzycy. Jako jej minus wskazano kosztowność produktów, których powinno się spożywać najwięcej. Trudno z tym polemizować. Sama chętnie jadłabym codziennie ryby i owoce morze, ale raz, że nie jest łatwo dostać naprawdę dobre i świeże, dwa - to bardzo kosztowe.

Na trzecim miejscu wylądowała dieta Strażników Wagi . To bardzo popularny w Stanach system, który polega przede wszystkim na wsparciu grupowym. U nas też robi się to coraz bardziej popularne i (w moim odczuciu) bardzo dobrze, że tak się dzieje. Pisałam już na ten temat . Oczywiście podstawowym celem osób biorących udział w tym programie jest zrzucenie zbędnych kilogramów. Pomocny w tym jest system przyznawania punktów poszczególnym produktom (na każdy dzień mamy "do spożycia" określoną ilość punktów), a także cotygodniowe spotkania w grupach. Badania przeprowadzane w Stanach pokazują ogromne znaczenie wsparcia innych ludzi dla efektów osiąganych przez uczestników. Na tej diecie można jeść w zasadzie wszystko, o ile zgadzają się punkty - to akurat, w moim zdaniem można wskazać jako minus. Nie zmieniają się specjalnie nawyk żywieniowe, a jedynie ilość spożywanego jedzenie(co, oczywiście samo w sobie jest dużym plusem). W każdym razie zalecana jest kontrola lekarza i ewentualna suplementacja w razie niedoborów.

Najgorzej ocenionymi dietami były dieta Atkinsa, Dukana oraz Paleo. Dlaczego te diety nie zostały docenione przez ekspertów?

Dieta Atkinsa , choć bywa skuteczna na krótką metę (w redukcji masy), na dłuższą już nie bardzo. Wprowadzenie w życie jej założeń (niskowęglowodanowa, mało warzyw, owoców, za to dużo produktów zwierzęcych) może skutkować chorobami serca, powrotem utraconych kilogramów oraz ogólnym pogorszeniem stanu zdrowia.

Dieta Dukana została przez jednego z ekspertów nazwana idiotyzmem. Co do zasady zgadzam się z nim. Widziałam wiele osób, które mało, że bardzo tyły po jej zakończeniu, to jeszcze miały problemy z koncentracją (podczas stosowania) i nerkami (po zakończeniu). Co za dużo to niezdrowo - białka też.

Na koniec dieta Paleo , którą już brałam na tapetę . Eksperci zgodnie uznali, że lepiej poszukać innej metody dojścia do zdrowia i formy. W diecie jest zbyt mało węglowodanów, a jej stosowanie może skutkować niedoborami składników odżywczych i mineralnych. Jeden z ekspertów powiedział, że część założeń jest bardzo słuszna - chude, nieprzetworzone mięso w tym dziczyzna i dużo nieprzetworzonych warzyw - jednak dla zabieganego współczesnego człowieka nawet one mogą być trudne do wprowadzenia w stu procentach i na dłuższą metę.

Tak w skrócie wygląda amerykańskie podsumowanie plusów i minusów różnych diet. A jakie są wasze odczucia? Stosowaliście, którąś z wyżej wymienionych i osiągnęliście zamierzone cele czy się rozczarowaliście?

Więcej o: