Co to znaczy, że moda jest zrównoważona?
Moda zgodna z zasadami zrównoważonego rozwoju to taka, w której ogranicza się jej negatywny wpływ na środowisko oraz dba o poszanowanie praw pracowników. Ubrania „Eco Aware" są wytwarzane z bardziej przyjaznych dla planety tkanin, a w ich procesie produkcji minimalizuje się wytwarzanie odpadów i zużycie wody i energii elektrycznej. Nie bez znaczenia są też transport, opakowania i w końcu sama sprzedaż – w prowadzonych w zrównoważony sposób sklepach stacjonarnych i przez internet. Jak zwróciła uwagę Anna Sołtys to szereg zmian, które wymagały określenia w firmie twardych wytycznych. Nowa strategia marki For People For Our Planet" znajduje swoje odzwierciedlenie w każdym z ich obszarów działalności.
Tematem ekologii zajmujemy się od lat. W takich dużych firmach przejście przez proces zmian nie jest możliwe od razu. Dlatego powstała u nas kilkuletnia proekologiczna strategia, dotycząca realizacji celów związanych z produkcją, wyborem materiałów, współpracy z dostawcami czy transportem
– dodała Agata Sawicka.
Idea „Eco Aware" miała swoje początki w linii Premium, a dziś obejmuje większą liczbę produktów. Obecnie aż 1/3 wszystkich ubrań i dodatków marki jest wytwarzana w sposób bardziej zrównoważony.
Staramy się komunikować jasno klientowi, które rzeczy zostały wyprodukowane w sposób bardziej zrównoważony. Na metce jest opisane, dlaczego to konkretne ubranie jest „Eco Aware" – czy to za sprawą materiału, czy procesu
– wyjaśnia Agata Sawicka.
Ekologiczne są również najdrobniejsze elementy, na które składa się kupowany przez nas produkt, co podkreśliła Anna Sołtys – Plastikowa żyłka przy metkach została zastąpiona woskowanym sznureczkiem. A sama metka „Eco Aware" ma naturalny odcień papieru, żeby była bardziej ekologiczna. Naprawdę dbamy o każdy detal
– dodaje.
Innowacje
Moda zrównoważona to taka, która jest w zgodzie z naturą, a jednocześnie często opiera się na innowacjach. Dotyczą one zamian w fabrykach, infrastrukturze sklepów, a także samych materiałach. Wśród nich jest między innymi organiczna bawełna, którą coraz częściej widujemy w sklepach, ale nie tylko.
Jest mnóstwo tkanin pochodzenia roślinnego, na przykład z owoców i warzyw. Wśród nich są wszystkie alternatywy dla – uwielbianej przez klientki – wiskozy, która nie jest zbyt ekologiczna
– wyjaśnia Anna Sołtys.
Jednym z innowacyjnych materiałów jest wspominana w czasie rozmowy SORONA® , wytwarzana z cukru kukurydzianego. To elastyczna, bardzo przyjazna w użytkowaniu tkanina, która się nie mechaci i nie gniecie.
Co ważne, producenci odzieży dzielą się między sobą wiedzą materiałoznawczą. Agata Sawicka zdradza, że:
W czasie pandemii, kiedy udział w targach jest ograniczony, uczestniczymy w różnych panelach online, gdzie pojawia się ta wiedza ekologiczna i inne marki dzielą się swoimi osiągnięciami w zakresie zrównoważonej produkcji.
Anna Sołtys dodaje:
Jeżeli pojawia się innowacja, w pierwszym momencie jest ona trudna do wprowadzenia pod kątem technicznym, a później ilościowym i to w dobrej cenie. Ale to też się zmienia. Kiedy rośnie popyt, dostawca stara się wprowadzić materiał do realnej produkcji.
Wzrost zapotrzebowania na innowacyjne materiały, wpływa na to, że zwiększa się ich produkcja i… spadają ceny. Dzięki temu rozwiązania ekologiczne stają się dostępne dla zwykłych konsumentów. Na przykład ubrania z metkami „Eco Aware" są niewiele droższe niż reszta produktów marki.
Nadawanie drugiego życia
Ze zrównoważonym podejściem do mody wiąże się też dawanie drugiego życia ubraniom, których nie będziemy już nosić. Takie rzeczy możemy sprzedać przez internet, wrzucić do dedykowanych kontenerów, a także oddać w wybranych sklepach Reserved. Firma przekazuje je później dla osób potrzebujących.
Marka nadaje drugie życie również zwykłym przedmiotom. W sklepie dostępne są na przykład ubrania z materiału Repreve®. To tkanina w całości wykonana z przetworzonych plastikowych butelek. Robi się z niej między innymi bluzki i spodnie. Z produktów z recyklingu tworzy się też wypełnienie do kurtek.
Obecne wyzwania klimatyczne wymagają od nas zmiany stylu życia i wyborów konsumenckich. Z radością możemy obserwować, jak producenci odpowiadają na nasze potrzeby, tworząc zrównoważone produkty. Ekologia stała się tematem, który łączy – nas jako świadomych konsumentów, ale też przedstawicieli konkretnych branż. Wspólnie walczymy o lepsze jutro.