Życie z kalendarzem w ręku. Jak prowadzić notatki, zapiski, finanse, aby o niczym nie zapomnieć?
Robienie notatek można nazwać procesem układania, porządkowania tego, co masz w głowie. Zapisane komunikaty, obowiązki, wydatki czy spotkania łatwiej analizować i planować w czasie. Planować też trzeba oczywiście umiejętnie. Zacznij od wprowadzenia do swojego życia i kalendarza kilku prostych zasad.
Wypróbuj kalendarz elektroniczny
Co można zapisywać? Wszystko. Dosłownie wszystko. Zawsze miej przy sobie kalendarz, nigdy nie wiesz, kiedy będziesz potrzebować zrobić notatkę, umówić się z kimś na spotkanie. Pamiętaj, przydatne rzeczy zawsze warto mieć pod ręką. Nigdy nie wiesz, kiedy mogą się przydać. Jeśli nie chcesz nosić przy sobie papierowego kalendarza, bo uważasz, że zajmuje za dużo miejsca, jest ciężki, nieporęczny, możesz prowadzić terminarz w formie elektronicznej. W internecie znajdziesz wiele bezpłatnych wersji, a w smartphonie możesz notować w aplikacji kalendarz. Większość telefonów możesz też odpowiednio skonfigurować i połączyć ze swoją skrzynką pocztową, i podpiętym do niej kalendarzem.
Korzystaj z aplikacji dostępnych na telefonie
Aplikacje w telefonie to jedne z tych przydatnych ułatwień, które zawsze warto mieć pod ręką. Dzięki nim możesz kontrolować wiele aspektów swojego życia, choćby finanse. Dzięki aplikacji bankowej możesz zarządzać swoimi finansami w każdej sytuacji oraz w dowolnym miejscu i czasie. W każdej chwili – czekając na znajomych, w poczekalni do lekarza, w komunikacji miejskiej – możesz wykonać przelew lub sprawdzić stan swojego konta. Zyskujesz dodatkowy czas na inne obowiązki. A kiedy zapomnisz portfela, dzięki aplikacji możesz płacić zbliżeniowo. Kiedy włączysz powiadomienia z banku, będziesz informowany o wszystkich działaniach na koncie – wpłatach, przelewach czy terminie spłaty kredytu. W aplikacji możesz też przechowywać paragony, więc ewentualne reklamacje i zwroty produktów będą łatwiejsze.
Aplikacje bankowe to nie wszystko, co ułatwi ci planowanie i prowadzenie kalendarza. Jeśli trenujesz, uprawiasz sport, możesz korzystać z wygodnych aplikacji, które monitorują twoje treningi, podają liczbę spalanych kalorii czy sugerują następne ćwiczenia.
Ustawiaj przypomnienia
Gadżety elektroniczne bardzo ułatwiają nam życie. Możemy polegać na nich w niemal każdej sytuacji. Dlatego warto korzystać z nich jak najbardziej świadomie i wydajnie. Skoro możesz prowadzić w telefonie notatki, kalendarz, zarządzać swoimi finansami czy treningami, to czemu nie pójść o krok dalej i spróbować z przypomnieniami?
Brzmi banalnie, ale skoro notujesz wszystkie wydarzenia, spotkania czy po prostu „rzeczy do zrobienia” w kalendarzu on line, ustawiasz im konkretną datę, przewidujesz czas na ich wykonanie, to czemu nie ustawiać im dźwiękowych powiadomień? Na telefonie wyskoczy wtedy nie tylko przypomnienie o danym wydarzeniu, lecz także w formie powiadomienia usłyszysz wybrany przez siebie dźwięk.
Warto ustawiać przypomnienia z kilku lub kilkunastominutowym wyprzedzeniem. To oczywiście zależy od tego, czego dotyczy przypomnienie. W wielu telefonach dostępne są opcje powiadomień „czas wyruszyć”. Kiedy wpisujesz spotkanie z przyjaciółką, oprócz czasu, podajesz także miejsce, w którym się umówiłyście. Telefon wykorzystuje włączone dane komórkowe i GPS. W ten sposób „widzi”, gdzie jesteś, jak daleko znajdujesz się od miejsca spotkania i odpowiednio wcześniej powiadomi cię, o której godzinie musisz wyruszyć, aby się nie spóźnić.
Opcje powiadomień przydadzą się także przy takich wydarzeniach jak urodziny. Ustawiasz
przypomnienie odpowiednio wcześniej – na przykład tydzień przed urodzinami mamy – i masz czas na zaplanowanie oraz kupienie odpowiedniego prezentu. Nie robisz tego na ostatnią chwilę!
Wprowadź kategorie notatek
Nieważne, czy zdecydujesz się na prowadzenie notatek w kalendarzu elektronicznym, czy
papierowym, przyporządkuj swoim zapiskom etykiety ważności. Proponujemy na początek
wypróbować cztery: „ważne-pilne”,” ważne-niepilne”, „nieważne-pilne”, „nieważne-niepilne”. Co powinno kryć się pod tymi etykietami? „Ważne-pilne” to na przykład umówione spotkanie z klientem. „Ważne-niepilne” to choćby zaplanowanie domowych wydatków na najbliższy miesiąc. „Nieważnepilne”to przykładowo telefon do przyjaciółki. „Nieważne-niepilne” to rzeczy, które możesz zrobić kiedykolwiek – na przykład zrobienie prania.
Oczywiście najpierw robisz rzeczy ważne i pilne, następnie ważne i niepilne. Jeśli wyjątkowo nie masz czasu, zadania opatrzone etykietą „nieważne-pilne” możesz komuś wydelegować (to szczególnie sprawdzi się w relacji z podwładnym w pracy) lub zwyczajnie poprosić o pomoc (to w przypadku domowych obowiązków).
Najważniejsza systematyczność
W prowadzeniu kalendarza, notatek, podobnie jak w oszczędzaniu najważniejsza jest oczywiście systematyczność. Powyższe rady mają sens jedynie wtedy, kiedy będziesz konsekwentny. Prowadzenie terminarza online czy zaglądanie do aplikacji bankowej raz na jakiś czas nic nie da. Nie zyskasz dzięki temu kontroli nad swoim życiem. Nie ułatwisz sobie gospodarowania czasem czy finansami. Pamiętaj, systematyczność to podstawa!
grafika: materiał partnera