Fast fashion - szybka moda

Amancio Ortega, właściciel i założyciel firmy Inditex (m.in. ZARA) jest 10 najbogatszym człowiekiem świata według rankingu Forbesa. Analizą rozwoju i modelu działalności jego firmy zajmują się profesorowie najznakomitszych uczelni świata, jak Harvard Business School. W czym kryje się sukces?

ZARA , H&M , czy Top Shop należą do segmentu zwanego "fast fashion ". Ta "szybka moda " to nic innego, jak "quick response system ", czyli system szybkiego reagowania na potrzeby rynku. Głównym założeniem jest takie przygotowanie produktu, by był dokładną odpowiedzią na pragnienia konsumentów. Sukces opiera się na połączeniu natychmiastowego reagowania na potrzeby rynku z siecią dystrybucji kontrolowanej bezpośrednio. Sprzedawane produkty są zgodne z obowiązującymi trendami , dzięki mniej lub bardziej dosłownemu kopiowaniu projektów najsłynniejszych desingerów. Pozwala to produkować kolekcje łączące wszystkie obowiązujące w danym czasie tendencje. Firmy z sektora "fast fashion" redukują ryzyko ograniczając się do małych serii a jeśli jakaś jest nietrafiona, to wycofują ją ze sklepu. Model ten, w pewien sposób, zwalnia od kreowania marki lub mody, ale pozwala na uzurpowanie sukcesu. Poprzez szybkie reagowanie na nowe tendencje oferowane ubiory odpowiadają wymogom sezonowej mody i potrzebom konsumentów.

<b>3. Amancio Ortega (57 mld dolarów)</b>
Majątek Hiszpana wzrósł w ciągu roku o 20 mld dolarów, a sam biznesmen awansował z 5. na 3. miejsce; jego majątek został wyceniony na 37,5 mld dolarów. Ortega jest również najbogatszym Europejczykiem.
76-latek ustąpił w 2011 roku z funkcji szefa koncernu odzieżowego Inditex skupiającego takie marki jak Zara, Pull & Bear, Bershka, Stradivarius, Oysho i Zara Home oraz Massimo Dutti. Mimo to wciąż posiada 60 proc. akcji koncernu, którego wartość w ubiegłym roku wzrosła o 50 proc. 
3. Amancio Ortega (57 mld dolarów) Majątek Hiszpana wzrósł w ciągu roku o 20 mld dolarów, a sam biznesmen awansował z 5. na 3. miejsce; jego majątek został wyceniony na 37,5 mld dolarów. Ortega jest również najbogatszym Europejczykiem. 76-latek ustąpił w 2011 roku z funkcji szefa koncernu odzieżowego Inditex skupiającego takie marki jak Zara, Pull & Bear, Bershka, Stradivarius, Oysho i Zara Home oraz Massimo Dutti. Mimo to wciąż posiada 60 proc. akcji koncernu, którego wartość w ubiegłym roku wzrosła o 50 proc.  www.inditex.com

System ten nie jest wynalazkiem Amancio Ortegi. Powstał on ok. 1975 roku w paryskiej dzielnicy Sentier , zamieszkiwanej niegdyś przez produkujących tradycyjną konfekcję Żydów z Alzacji, Niemiec i Polski, rosyjskich emigrantów i Ormian. Współpraca z Żydami z północnej Afryki oraz Azji, spowodowała, że fabrykanci z Sentier zaczęli działać w systemie zwanym "krótkim obiegiem ", który różnił się znacząco od tradycyjnego systemu zdolnego realizować złożone zamówienia dopiero po upływie co najmniej trzech miesięcy . Ich termin nie przekraczał miesiąca , dzięki skupieniu w jednej dzielnicy wszystkich niezbędnych ogniw produkcji. ZARA oprócz fabryk w Azji, ma zakłady w Hiszpanii, co pozwala jej na wprowadzanie szybkich zmian w kolekcjach. Jest w stanie wycofać nietrafione projekty (np. torby ze swastyką) i w ciągu tygodnia zmienić je tak, by odpowiadały potrzebom klientów. Przerobione, czy przefarbowane na inny kolor wracają na półki, jako nowy model.

Głównym bowiem założeniem systemu Sentier jest trafianie w gusta konsumentów . Nie chcąc się pomylić, bardzo często wypuszcza się produkty jak najpóźniej, by mieć pewność, że dana tendencja jest już sprawdzona i co ważne, została zaakceptowana. Po prostu w sposób optymalny odpowiada się na popyt, co jest możliwe dzięki szybkiemu łańcuchowi produkcyjnemu. Tylko wyroby cieszące się największym powodzeniem są wprowadzane do masowej produkcji. Mają to być modne ubrania do "krótkiego używania" i co za tym idzie - w niskiej cenie.

Inditex sklep ZARAInditex sklep ZARA www.inditex.com

Powstanie "fast fashion " spowodowało, że konsumenci coraz szybciej odrzucają stare, by przyjąć nowe. Kiedyś obowiązywały dwa sezony: wiosna-lato i jesień-zima. Dziś zmiany kolekcji następują co sezon, a czasem nawet częściej. W sklepach firmy ZARA nowe towary pojawiają się co dwa tygodnie, po to, by przyzwyczaić klientów do "mijających okazji ". Jak widać sukces ZARY jest oparty na modelu zapoczątkowanym przez paryskich fabrykantów. Ironią jest to, że zorganizowana działalność dzielnicy Sentier została zniweczona przez powstanie firm korzystających z ich dorobku. Czy markę ZARA czeka to samo?

Karolina Lewczuk Karolina L.

Inditex to firma zarządzająca takimi markami, jak ZARA, Pull and Bear, Stradivarius, Bershka, Oysho, Massimo Dutti, Uterque, ZARA HOME;

Czytaj w Znam.to: Ratunek dla wrażliwych zębów

Więcej o: