Czego oczekujemy od sklepu? Dużego wyboru oferowanych produktów, częstej zmiany aranżacji i kolekcji, a bardzo często także porad. Szukamy podpowiedzi, jak zestawić ze sobą rzeczy, czy sugestii co z czym pasuje. Dlatego przez bardzo długi czas tradycyjny sklep ze swoimi manekinami i rzeczami porozwieszanymi seriami miał przewagę nad jego internetowym odpowiednikiem. Jeszcze do niedawna sklepom internetowym brakowało "ludzkiej twarzy" i porad. Powoli lecz skutecznie zaczęło się to zmieniać.
fot. shopbop.com www.shopbop.com
Klienci są coraz bardziej wymagający, a sklepy, zwłaszcza internetowe, muszą za nimi nadążać. Już nie wystarczy samo zdjęcie rzeczy. But musi być sfotografowany z każdej strony, a ubranie pokazane na modelce. Konieczna jest też sugestia, z czym daną rzecz najlepiej połączyć oraz prezentacja wszystkich zestawień. Niektórym klientom nie wystarcza kolaż danych propozycji, bo wolą zobaczyć jak dany zestaw wygląda na modelu i najlepiej by nie był to manekin. Sklepy internetowe muszą jakoś nadrabiać nienamacalność oraz brak możliwości przymierzenia. Stąd te wszystkie próby ułatwienia nam zakupu.
fot. shopbop.com www.shopbop.com
Kolejną ważna zmianą w handlu internetowym jest świadome budowanie otoczki sklepu, która sprawi, że dane miejsce uznamy za ciekawe nie tylko ze względu na dobrą ofertę, czy niską cenę. Sklepy internetowe przechodzą transformację, są bardziej nastawione na klienta. Ze zwykłych internetowych "bazarów" stają się nowoczesnymi "centrami handlowymi". Już nie wchodzimy do nich tylko po to, by kupić rzeczy. Szukamy tam inspiracji, dowiadujemy się o nowych trendach i uzyskujemy porady stylistyczne. Są miejscem, w którym spędza się czas. Niektóre z nich prowadzą blogi, mają własne radio, czy playlistę, co sprawia, że internauci traktują je jako miejsce rozrywki, miejsce do którego się wraca nie tylko po to, by zapełnić koszyk.
fot. colette.fr www.colette.fr
Wiadomo, że głównym celem stojącym za tymi wszystkimi udoskonaleniami jest sprzedaż i że chodzi o to byśmy dokonywali tam zakupów, jednak miło jest mieć kolejne źródło inspiracji i wiedzieć, że internet zaczyna się do nas dostosowywać. W sklepie, który dba o klienta aż chce się robić zakupy. Miejmy nadzieję, że polskie sklepy internetowe zaczną naśladować zagranicznych konkurentów. Jednym z najciekawszych butików w polskiej sieci jest VintageShop.pl ze swoim blogiem i autorskimi sesjami.
Sklepy, które polecamy:
Karolina Lewczuk
Czytaj w Znam.to: Fatalne mazidło do twarzy