Na 'zakwasy' - sok wiśniowy!

Każdy z nas doskonale zna ból związany z potocznie zwanymi zakwasami. Badania naukowe dowodzą, że sok wiśniowy może nieco łagodzić dokuczliwe objawy.

Nikt z nas nie znosi specyficznego rodzaju bólu, który towarzyszy nam najczęściej po wyczerpującym treningu. Często dotyczy osób, które wracają do ćwiczeń po dłuższej przerwie, niekiedy jednak nie omija również trenujących bardzo regularnie.

Nie istnieje jeden, skuteczny sposób pozwalający pozbyć się zakwasów. Jest jednak wiele sposobów, które mogą przynieść ulgę.

Na grupie sportowców spędzających na siłowni kilka godzin tygodniowo przeprowadzono badania naukowe. Wynikające z nich wnioski mówią o tym, że picie jednej szklanki soku z wiśni lub czereśni lub zjedzenie około 45 samych owoców może łagodzić ból mięśni. Dzieje się tak ze względu na właściwości antyoksydacyjne tych owoców oraz fakt, że uzupełniają niedobory potrzebnych witamin, między innymi witaminy C. Dodatkowo wiśnie bogate są w substancje działające przeciwzapalnie.

Jest to oczywiście sposób, który pomóc może, ale wcale nie musi. Dziś już bowiem wiemy, że przyczyną silnej, powysiłkowej sztywności mięśni i ich wrażliwości na dotyk, trwających zwykle 72 godziny - stoi inna przyczyna niż rozkładający się kwas mlekowy. Niestety do końca nie wiadomo jaka. Najbardziej prawdopodobne jest, że są to mikrouszkodzenia włókien mięśniowych. Uszkodzenia z czasem same się regenerują. Inną przyczyną zakwasów mogą być wolne rodniki, które pojawiają się w komórkach mięśniowych jako skutek wysiłku - dlatego spożywanie produktów działających antyoksydacyjnie może pomóc!

Głównym celem walki z zakwasami jest poprawa krążenia obwodowego. Ze swojego doświadczenia wiem, że lekki ruch poprawia ukrwienie mięśni, doraźnie łagodząc dolegliwości, do tego polecam ciepłą kąpiel. Najlepiej jest jednak zakwasom zapobiegać - pamiętając o solidnej rozgrzewce i stretchingu!

Ćwiczenia rozciągająceĆwiczenia rozciągające Fot. Shutterstock

Zobacz również:

Eva Mendes na sportowo dla Reebok

Jak często ćwiczysz?
Więcej o: